Gå til innhold

4-åring nekter plutselig å klippe negler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått problemfritt for seg frem til nå nylig. Lar han se på iPaden mens vi klipper neglene etter dusjing. Ca hver 14. dag. 

De siste gangene har han plutselig begynte å nekte og slå seg fullstendig vrang når jeg ikke lar han bestemme. Han har aldri hatt noe negativ erfaring med negleklipping (kun jeg som har klippet). Aldri klippet for langt inn, begynt å blø eller lignende, så blir litt frustrert når han plutselig skal begynne å lage et så stort styr av dette.

I sted etter dusjing lot jeg ikke han forlate badet før han lot meg klippe neglene hans. Fikk da som vanlig se på iPaden mens jeg klippet. Vi ble holdende på nesten en halvtime, og jeg mista det litt også fordi han testa meg så det holdt. Unnskyldte meg selvfølgelig for dette etterpå.

Men han er i en alder hvor jeg føler han virkelig tester grenser. Skal ha meg til å gjøre ditten og datten, før han «går med på» å gjøre noe som jeg har bedt han om. Ting han fint kan gjøre selv. Slå på iPaden, tørke tårene (for tiende gang), blåse på et sted han liksom har vondt osv. 

Jeg blir innimellom helt gærn, og i stedet for å i dag puste og telle til tid, ble jeg rimelig frustrert.

Er dette en normal fase i forhold til alder? Har prøvd å snakke med han om hvorfor han for eksempel ikke vil klippe neglene. Da sier han bare at det gjør vondt (noe jeg vet det ikke gjør, har som sagt aldri hatt noe uhell under negleklipping og jeg passer også på å ikke klippe langt inn) eller «derfor» eller «vil ikke». 

Anonymkode: 03b8d...cd3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klipp når barnet sover, ellers synes jeg det virker som det klippes vel ofte…

Anonymkode: ac3b1...474

Skrevet

Klipp når barnet sover ja isåfall 😊

Skrevet

Som du sier så tester han grenser. Da er det viktig at du holder på de rutinene dere har. Rutiner og forutsigbarhet er det barn har best av, selv om de tester grenser. 

Anonymkode: f9e20...34b

Skrevet

Høres veldig vanlig ut. Hold deg rolig og tålmodig, men vis at du bestemmer når det er ting du faktisk må bestemme som voksen. La han heller få velge og få medbestemmelse der han kan. Velg kampene med omhu, så sliter du deg ikke ut. Men personlig hygiene er typisk noe foreldre bare bestemmer, det er ikke oppe til diskusjon!

Anonymkode: b4958...57b

Skrevet

Ville ikke klippet negler når han sover. Det kommer til å gå seg til. Ja, det er kjedelig, men barn tar ikke skade av at noe er kjedelig eller oppleve at foreldre noen ganger bestemmer

Anonymkode: b4958...57b

Skrevet

Klippe når han sover høres styrete ut. Inn å klippe om kvelden/natta? 🥴 Nei, klippe negler får han tåle. Som sagt aldri vært noe problem frem til nå, og det er ikke noe jeg har tenkt til å la han bestemme.

I dag ble det bare en så voldsom kamp, og jeg blir litt matt over hvor mye styr man kan lage ut av noe så lite. Forhåpentligvis skjønner han at dette er noe ikke han kan bestemme og gir seg snart. Var mer usikker på om å plutselig få angst for negleklipp var en greie i den alderen. Har jo gått så fint frem til nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Klipp når barnet sover, ellers synes jeg det virker som det klippes vel ofte…

Neglene på hendene synes jeg ikke er for ofte å klippe hver 14. dag. Det trengs. Føttene kan derimot gå litt lengre tid i mellom.

Skrevet

Hvordan vet du at det ikke gjør vondt? Fordi det aldri har blødd??? Det kan hende barnet ditt har mer følsomme fingertupper enn deg. For meg var negleklipping et mareritt da jeg var liten! Jeg ble aldri klippet til blods, og det var ingen som trodde på meg da jeg sa det var vondt, ikke før jeg hadde ord nok til å forklare hvordan det var vondt. For det var selvsagt ikke i selve neglen der var vondt, men på fingertuppene. Når neglene ble klippet så korte som foreldrene mine mente var passelig, som omtrent tilsvarer sånn som min far har sine uten at det er vondt for ham, verket det i fingertuppene i flere dager etter hver klipp. Området som neglen beskytter er sensitivt,, og når det var ubeskyttet var det vondt. Protestene mine ble ikke hørt, og jeg hadde dermed disse smertene hver gang foreldrene mine klippet neglene mine. Da jeg etterhvert klarte å forklare, og dermed fikk ha neglene litt lengre (de er fortsatt ikke lange, bare noen millimeter mer for beskyttelse) forsvant hele problemet. 

Jeg synes du bør prøve å la ham ja litt lengre negler, og se om han da slutter p klage på at det er vondt. 

Anonymkode: c1cd8...568

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Klippe når han sover høres styrete ut. Inn å klippe om kvelden/natta? 🥴 Nei, klippe negler får han tåle. Som sagt aldri vært noe problem frem til nå, og det er ikke noe jeg har tenkt til å la han bestemme.

I dag ble det bare en så voldsom kamp, og jeg blir litt matt over hvor mye styr man kan lage ut av noe så lite. Forhåpentligvis skjønner han at dette er noe ikke han kan bestemme og gir seg snart. Var mer usikker på om å plutselig få angst for negleklipp var en greie i den alderen. Har jo gått så fint frem til nå.

Selvfølgelig gjør det vondt!, på samme måte som at barn plutselig kan få vondt av å klippe håret 😂 helt vanlig at noe som har gått bra helt plutselig er helt katastrofe. 

Anonymkode: f7828...3c8

Skrevet

Når du lar gutten bestemme at du skal gjøre masse «ditten og datten» først, blir det vanskelig for ham å skjønne at du bestemmer den femtende tingen. Du trenger ikke utføre alle kommandoer barnet gir deg, du kan sette ei grense på f.eks tre ting, opplyse barnet om dette og så si at nå skal vi klippe neglene. Det er du som bestemmer. Når jeg sier til treåringen som kommanderer meg at nei, nå tuller du bare med meg fordi du ikke har lyst til å gjøre det, og det skjønner jeg, men nå må vi gjøre det, hvis ikke får vi ikke tid til å gjøre *random annen gøy ting etterpå* - så slutter han å kreve blåsing og plaster og justering av håndklær som henger skjevt og gudene vite hva. Funker det ikke? Neivel, da må vi ta kampen, og da rakk vi ikke så mye av den gøye tingen etterpå. Det er ikke straff, men konsekvens.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at det ikke gjør vondt? Fordi det aldri har blødd??? Det kan hende barnet ditt har mer følsomme fingertupper enn deg. For meg var negleklipping et mareritt da jeg var liten! Jeg ble aldri klippet til blods, og det var ingen som trodde på meg da jeg sa det var vondt, ikke før jeg hadde ord nok til å forklare hvordan det var vondt. For det var selvsagt ikke i selve neglen der var vondt, men på fingertuppene. Når neglene ble klippet så korte som foreldrene mine mente var passelig, som omtrent tilsvarer sånn som min far har sine uten at det er vondt for ham, verket det i fingertuppene i flere dager etter hver klipp. Området som neglen beskytter er sensitivt,, og når det var ubeskyttet var det vondt. Protestene mine ble ikke hørt, og jeg hadde dermed disse smertene hver gang foreldrene mine klippet neglene mine. Da jeg etterhvert klarte å forklare, og dermed fikk ha neglene litt lengre (de er fortsatt ikke lange, bare noen millimeter mer for beskyttelse) forsvant hele problemet. 

Jeg synes du bør prøve å la ham ja litt lengre negler, og se om han da slutter p klage på at det er vondt. 

Anonymkode: c1cd8...568

Jeg klipper ikke langt nok ned til at det er mulig at det kan gjøre vondt. Jeg klipper heller litt for lite enn for mye, så nei, jeg er rimelig sikker på at det ikke gjør vondt. 

Og hvorfor skulle det plutselig gjøre så vondt nå? Etter 4 år?? 

Handler nok kun om at han skal teste grenser. 

Skrevet
Marimma skrev (58 minutter siden):

Når du lar gutten bestemme at du skal gjøre masse «ditten og datten» først, blir det vanskelig for ham å skjønne at du bestemmer den femtende tingen. Du trenger ikke utføre alle kommandoer barnet gir deg, du kan sette ei grense på f.eks tre ting, opplyse barnet om dette og så si at nå skal vi klippe neglene. Det er du som bestemmer. Når jeg sier til treåringen som kommanderer meg at nei, nå tuller du bare med meg fordi du ikke har lyst til å gjøre det, og det skjønner jeg, men nå må vi gjøre det, hvis ikke får vi ikke tid til å gjøre *random annen gøy ting etterpå* - så slutter han å kreve blåsing og plaster og justering av håndklær som henger skjevt og gudene vite hva. Funker det ikke? Neivel, da må vi ta kampen, og da rakk vi ikke så mye av den gøye tingen etterpå. Det er ikke straff, men konsekvens.

Lar han vanligvis ikke styre og bestemme, og hadde nok ikke gjennomført mange av kommandoene hans hvis det ikke var for at jeg var avhengig av at han samarbeidet og sittet stille. Umulig å klippe tånegler på en som spreller og sparker. 

Konsekvensen ble at det ikke ble tid til noe etterpå annet enn å spise og legge seg. 

Skrevet

Han er forøvrig likens med tannpuss om dagen. Holder hendene foran munnen eller dytter bort tannbørsten når jeg skal pusse. Tar hendene hans og sier at «men da må vi gjøre det på den kjedelige måten, da må jeg holde deg fast». Da later han som at han gir seg og liksom skal samarbeide. Så prøver jeg å pusse igjen, og han fortsetter med det samme. Tar hendene foran eller dytter bort tannbørsten. 

Sånn kan han holde på i det uendelige (3-4-5 ganger), før jeg får nok og sier at «nå har du siste mulighet til å pusse uten å bli holdt fast, lar du meg ikke pusse nå, må jeg holde fast helt til vi er ferdige».

Han fortsetter selvfølgelig og blir hysterisk når jeg holder fast hendene hans mens jeg pusser. Enkelt å pusse da, for da gaper han hvertfall mens han hyler, men Gud bedre meg, så svett jeg kan bli av han om dagen 🫣

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han er forøvrig likens med tannpuss om dagen. Holder hendene foran munnen eller dytter bort tannbørsten når jeg skal pusse. Tar hendene hans og sier at «men da må vi gjøre det på den kjedelige måten, da må jeg holde deg fast». Da later han som at han gir seg og liksom skal samarbeide. Så prøver jeg å pusse igjen, og han fortsetter med det samme. Tar hendene foran eller dytter bort tannbørsten. 

Sånn kan han holde på i det uendelige (3-4-5 ganger), før jeg får nok og sier at «nå har du siste mulighet til å pusse uten å bli holdt fast, lar du meg ikke pusse nå, må jeg holde fast helt til vi er ferdige».

Han fortsetter selvfølgelig og blir hysterisk når jeg holder fast hendene hans mens jeg pusser. Enkelt å pusse da, for da gaper han hvertfall mens han hyler, men Gud bedre meg, så svett jeg kan bli av han om dagen 🫣

ja, man kan bli svett av barn, men de må vel få lov til å utfolde seg, teste grenser osv- barn er ikke roboter.  Du kan ikke forvente fullstendig lydighet hele tiden, det er ikke realistisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

ja, man kan bli svett av barn, men de må vel få lov til å utfolde seg, teste grenser osv- barn er ikke roboter.  Du kan ikke forvente fullstendig lydighet hele tiden, det er ikke realistisk. 

Nei, det skjønner jeg, men det er mye om dagen og tannpuss har vært utfordrende 7/10 ganger i opptil flere måneder nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det skjønner jeg, men det er mye om dagen og tannpuss har vært utfordrende 7/10 ganger i opptil flere måneder nå. 

MYE er alderen. Det går over. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

MYE er alderen. Det går over. 

Trodde helt ærlig ting skulle blitt lettere til nå (mtp alder), men det innser jeg at det blir det ikke 🙈 det blir nye kamper hele tiden.

Enn så lenge hjelper jeg til med påkledning, men regner med dette er noe han vil begynne med mer og mer selv etterhvert (akkurat nå har han ikke helt tålmodigheten - spørs hva det er), og jeg skjønner jo at det kommer til å bli en kamp å få han til og kle på seg. Gjøre det han skal, fordi han somler med så mye annet og skal hvertfall ikke adlyde meg. 

Sorry, er bare litt motløs om dagen og er litt inne i en periode «hvorfor fikk jeg barn»…

Skrevet

Ipad for å klippe negler?! 

Alt som kan være et snev kjedelig eller problem, så skal ungen underholdes og stimuleres vekk fra det kjedelige? 

Dette er slik Petunia ville håndtert Dudleif. 

Anonymkode: 51dcc...5bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ipad for å klippe negler?! 

Alt som kan være et snev kjedelig eller problem, så skal ungen underholdes og stimuleres vekk fra det kjedelige? 

Dette er slik Petunia ville håndtert Dudleif. 

Anonymkode: 51dcc...5bf

Hva er galt med det?

Jeg er for alt som kan gjøre hverdagen litt lettere, og orker ikke ha dårlig samvittighet for det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...