Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter med litt blandende følelser inni meg. Hadde dåp i helgen som var og var i grunn ganske hyggelig, det var et par til i kirken , de hadde dyre bunader og stor familie og venner som var med mens vi både fra meg og min sambo familie har lite familie og knapt med venner i kirken. Jeg følte meg så liten der jeg sto med kjole fra KappAhl . Etterpå hadde vi selskap og skulle etterhvert se hva vi hadde fått i gave , og da var det bare 5 gaver til sammen på det store gavebordet. To par hadde spleiser på en ting for den kostet litt. Men altså, jeg er veldig takknemlig for gavene, men synes det  så forferdelig stusslig ut. Ble veldig trist inni meg for det fikk meg til å føle hvor alene og hvor lite nettverk vi egentlig har. Føler meg nesten litt lite verdt npr jeg ser hva andre får og har.  Min venninne hadde 2 stappfulle gavebord ( det bugnet) med d ene og det andre og mye mer familie rundt seg. Heldigvis for barna som er så små enda at de ikke legger merke til sånt . Noen som har følt noe lignende? 

Anonymkode: 9e880...758

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke reagert på det. Lite familie, lite gaver. Stor familie, mange gaver.

Det er jo ikke din skyld at slekten er såpass liten. Legg dette fra deg og ikke tenk mer på dette.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å sammenligne seg med andre kommer det sjeldent noe godt ut av. Kvalitet over kvantitet! :)

Anonymkode: 4c88c...95e

• Liker 4
Skrevet

En av grunnene til at jeg ikke døper mine barn

Anonymkode: d612f...daa

• Liker 1
Skrevet

Og vi dropper stor fest for vårt tredje barn. Folk får gi gave om de vil. Forferdelig masete og styrete og arrangere slikt med en liten baby. Ble helt utslitt av de forrige dåpene. Så slik kan det også være. 

Anonymkode: 8dd0d...06d

Skrevet

Huff, så leit at du opplevde det sånn. Har tenkt tanken litt selv. Det kommer 18 stk i dåpen til sønnen min og jeg er så redd for at gavebordet skal se stusslig ut! Vet at bl.a besteforeldre på begge sider skal gi fond med store summer på, så gutten vår får jo flotte gaver, men vet det kommer til å stikke i hjertet om det bare ligger et par-tre gaver på gavebordet hans.

Husk at dere er dere og de andre er de andre - de kan ha andre type utfordringer du ikke kjenner til.

Tipper barnet deres er høyt elsket av sine få slektninger, kanskje enda høyere nettopp fordi dere ikke trenger å fordele gaver og kjærlighet på mange mange! ❤️ (Har hørt om folk med store familier som sukker og sier «jaja, der kom det enda en gave til jul og enda en utgift»)

Anonymkode: 73ca4...b5f

Skrevet

Jeg har samme følelse når det kommer til Bryllup. Jeg har blitt fridd til, men det blir stusslig med lite familie og ingen venner. 

Så forstår deg godt. Prøv å ikke tenk på det. Noen har store nettverk, andre har små. Det gjør oss ikke mindre verdt ❤️

Anonymkode: 7d1ce...dd2

Gjest Lykkedykker
Skrevet

Har aldri syntes noe om barnedåp. Så ingen av våre barn er døpt. 

Skrevet

Trist lesning ☹️ sender deg varme tanker 💙

Skrevet
Lykkedykker skrev (2 minutter siden):

Har aldri syntes noe om barnedåp. Så ingen av våre barn er døpt. 

Det var vel strengt tatt ikke hva folk mener om å døpe vs ikke å døpe ts spurte om. Selv er jeg troende og for meg er dåpen en viktig tradisjon. Det betyr ikke at jeg ikke synes det er leit om barnets gavebord er «tomt» - nettopp fordi det er en stor dag!

Anonymkode: 73ca4...b5f

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde dåp til sistemann under koronanedstegningen. Reglene da var max 10 personer inkludert oss selv som er 5 stk. Valgte da å be kun faddere for å ikke måtte velge noen fremfor andre. Gutten fikk 2 dåpsgaver,da familien valgte å ikke gi når de ikke var bedt. Ble stusselig gavebord her også😅

Anonymkode: d4c61...2ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi hadde dåp til sistemann under koronanedstegningen. Reglene da var max 10 personer inkludert oss selv som er 5 stk. Valgte da å be kun faddere for å ikke måtte velge noen fremfor andre. Gutten fikk 2 dåpsgaver,da familien valgte å ikke gi når de ikke var bedt. Ble stusselig gavebord her også😅

Det syns jeg var tragisk av familien… de burde faktisk gitt gave i denne situasjonen. Dere utelot de jo ikke fordi dere ikke ønsket de der.. 

Anonymkode: 8daf4...9b3

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det syns jeg var tragisk av familien… de burde faktisk gitt gave i denne situasjonen. Dere utelot de jo ikke fordi dere ikke ønsket de der.. 

Anonymkode: 8daf4...9b3

Ja den reiv bra den altså. Ingen gratulasjoner eller noen ting. Kom frem i ettertid at de var sure over at vi  ikke droppa reglene og satsa på at det gikk bra. 🙄

1 år senere var det en ny dåp i nærmeste familie.. Da føltes det veldig rart må jeg si. Når det bugner av gaver der, mens vår fikk ingenting. Nå venter vi ett barn til og det frister faktisk å ikke invitere de, ettersom de gjorde det slik sist. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har dere dåp for å få  gaver? Det er forøvrig ikke vanlig å ha så mange i dåp. Folk flest er veldig fornøyd om de kan ha dåpen hjemme og slippe å leie lokale. Det er ikke vanlig å invitere venner og kreti og pleti. 

vi har for stor familie til å ha det hjemme. Vi måtte leie lokale. Kostet oss 20 000 kr. For å si det sånnn det er mer enn det folk kom med av gaver. 

Anonymkode: 9e714...b47

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja den reiv bra den altså. Ingen gratulasjoner eller noen ting. Kom frem i ettertid at de var sure over at vi  ikke droppa reglene og satsa på at det gikk bra. 🙄

1 år senere var det en ny dåp i nærmeste familie.. Da føltes det veldig rart må jeg si. Når det bugner av gaver der, mens vår fikk ingenting. Nå venter vi ett barn til og det frister faktisk å ikke invitere de, ettersom de gjorde det slik sist. 

Herregud for noen idioter!!!

Anonymkode: 7d1ce...dd2

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal love deg at det er lett å drukne i en stor familie. 

Jeg var 15år gammel da jeg besøkte bestemor for siste gang før hun døde et år senere. Hun spurte pappa om jeg var "hun som hadde så lyst hår da hun var liten". Den stikker mer som voksen enn da jeg var barn. Jeg var liksom vant til at folk ikke husket navnet mitt fordi vi var 4 søstre og det var vanskelig å mellom oss når vi møttes sjeldent. 

Begge bestemødrene mine hadde 20 barnebarn. Det er ikke gøy når du vet at alle gaver du får er kun fordi du er en i rekka...

Anonymkode: baebd...fab

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har dere dåp for å få  gaver? Det er forøvrig ikke vanlig å ha så mange i dåp. Folk flest er veldig fornøyd om de kan ha dåpen hjemme og slippe å leie lokale. Det er ikke vanlig å invitere venner og kreti og pleti. 

vi har for stor familie til å ha det hjemme. Vi måtte leie lokale. Kostet oss 20 000 kr. For å si det sånnn det er mer enn det folk kom med av gaver. 

Anonymkode: 9e714...b47

På ingen måte. Dette handler om hvordan det ble gjort. Og den store forskjellen som er gjort på barna, siden de største fikk, men ikke den minste. Dåpsgaver står jo som regel å støver inni et skap uansett , men det er tanken bak om du skjønner. Å velge å ikke gi verken gratulasjon eller oppmerksomhet til barnet,som en demonstrasjon over hvordan situasjonen var midt i en pandemi. 

• Liker 2
Skrevet

Trodde ikke det var så vanlig å be venner i dåp. Jeg vil helst slippe å gå i dåp :D

Vi hadde navnefest for vår baby og kun 12 inviterte. Begge har liten familie så da blir det sånn. Fikk vel også 5 gaver :)

Anonymkode: c6b9e...1a5

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Trodde ikke det var så vanlig å be venner i dåp. Jeg vil helst slippe å gå i dåp :D

Vi hadde navnefest for vår baby og kun 12 inviterte. Begge har liten familie så da blir det sånn. Fikk vel også 5 gaver :)

(De 12 inkluderte oss foreldrene, så var vel egentlig bare 10 inviterte)

Skrevet

Vi hadde velkommen-til-verden-fest, og vi var 10-12 stk :) Ikke behov for gavebord engang. 

For vår del var poenget å feire at barnet vårt var kommet til verden, og gjøre dette med de aller nærmeste. Ikke noe poeng i å lage størt mulig ståhei - tvert imot, hater store selskaper. Heller lite og koselig og uformellt :)

Anonymkode: a2751...caf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...