AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #1 Skrevet 24. november 2022 Er genuint nysgjerrig på hvorfor man dømmes basert på hvordan man ser ut og ikke hvordan man er som person. Har Selv blitt dømt hele livet for hvordan jeg ser ut og jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor folk er så dømmende når de ikke gidder å gjøre en innsats for å bli kjemt med vedkommende. Anonymkode: af5f6...9d3 1 1
Gregarious Skrevet 24. november 2022 #2 Skrevet 24. november 2022 Fordi utseendet gir mye informasjon, vi kan si mye om en person bare ved å se på dem. Det er ikke alltid det stemmer, men det er fremdeles en viktig informasjons kanal. 4 2
RC Skrevet 24. november 2022 #3 Skrevet 24. november 2022 Fordi vi lever i en vanvittig overfladisk verden. 2 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Tenker det nok er en biologisk greie i utgangspunktet. Vi prøver å øage orden i kaoset verden rundt oss er og da sett hjerne for forskjellig ting i båser fro at alt ikke bare skal bli kaos for oss. Det sagt: det er likevel lov å tenke om igjen om det er noen en vil bli kjent med. med en på gata plasser hjerne fort bare ett sted for at verden og vi kan gå videre med dagen. Har lest om det. Men husker ikke hvor. Men mye info sikkert ved å google utseende og førsteinntrykk. Anonymkode: 8474d...a37 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #5 Skrevet 25. november 2022 15 hours ago, Gregarious said: Fordi utseendet gir mye informasjon, vi kan si mye om en person bare ved å se på dem. Det er ikke alltid det stemmer, men det er fremdeles en viktig informasjons kanal. Kroppsholdning og hygiene sier mye om en person ja men om en person er attraktiv eller ikke sier deg null. Er ikke attraktiv i det hele tatt men jeg er en jævlig bra fyr uansett. Anonymkode: af5f6...9d3 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #6 Skrevet 25. november 2022 Sånn har det alltid vært, og vil alltid være. Det er de samme fordommene som antirasister kjemper mot. En umulig kamp. Utseende betyr veldig mye. Men du kommer langt dersom du driter i ditt eget. Da er det mye lettere å drite i andres også. Dessverre er det vanskelig, nesten umulig, å være veldig opptatt av eget utseende, og samtidig drite i andres. Der ligger problemet. Anonymkode: 6f21f...ca8
Gregarious Skrevet 25. november 2022 #7 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kroppsholdning og hygiene sier mye om en person ja men om en person er attraktiv eller ikke sier deg null. Er ikke attraktiv i det hele tatt men jeg er en jævlig bra fyr uansett. Anonymkode: af5f6...9d3 En kan få mye informasjon om en person er attraktiv eller ikke, men her er det mange nyanser. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #8 Skrevet 25. november 2022 Biologi. Anonymkode: 1bb89...4b5 2 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #9 Skrevet 26. november 2022 Det er jo det første man ser. Blir jo litt det samme som at man syns en katt er søtt, men så biter den deg i hånden når du forsøker klappe den, så endrer gjerne ting seg litt. Anonymkode: 39e56...a10
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #10 Skrevet 26. november 2022 16 hours ago, Gregarious said: En kan få mye informasjon om en person er attraktiv eller ikke, men her er det mange nyanser. Nå ble jeg nysgjerrig, hvordan mener du man kan få mye info om en person basert om han/hun er attraktiv eller ikke? Anonymkode: af5f6...9d3 1
Gregarious Skrevet 26. november 2022 #11 Skrevet 26. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå ble jeg nysgjerrig, hvordan mener du man kan få mye info om en person basert om han/hun er attraktiv eller ikke? Anonymkode: af5f6...9d3 Hvor attraktiv en person er korrelerer med helse, enten det er fravær av overvekt eller annen fysisk attributt. En kan vurdere persons potensiale som partner, en lite attraktiv person er sjelden en potensial partner for en i motsatt ende av spekteret. Flere ting som sosial status etc.. Hvordan vi plasserer oss selv i det sosiale samspillet har stor påvirkning på hvor attraktiv vi ser på de andre rundt oss. Dette kan ses eksempelvis på skoler, der det attraktive elvene er overrepresentert i toppen av det sosiale hierarkiet. 4 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #12 Skrevet 26. november 2022 Fordi det skapes assosiasjoner til stereotyper helt fra vi er små. Pene jenter blir hatet som bitcher og sett på som dumme og uintelligente Menn med briller blir sett på som nerder Svarte blir sett på som rebelske eller kriminelle Menn i rosa blir sett på som homofile Kvinner med kort hår som lesbiske Etc Etc Etc Skadelige stereotypier fra mediebildet, film, tv, bøker osv som smitter videre til samfunnet og folks oppfatning av hverandre. Heldigvis er de siste årene vært opptatt av å knuse stereotypier og den kampen fortsetter for stereotypiske fordommer er veldig skadelig og diskriminerende Anonymkode: 475ee...396 1
Helene1982 Skrevet 26. november 2022 #13 Skrevet 26. november 2022 Er det bare meg, eller finnes det flere som dømmer folk som ser seg i butikkvinduet når de går på gaten og du kan se at de tenker mye på hvordan de ser ut når du snakker med dem, da de ikke ser deg i øynene, men googler rommet etter bekreftelse som dumme og kjedelige. Jeg blir overrasket om de har noe å bidra med i en samtale. Folk som er veldig trente også. jeg antar at de er enkle.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #14 Skrevet 26. november 2022 1 hour ago, Gregarious said: Hvor attraktiv en person er korrelerer med helse, enten det er fravær av overvekt eller annen fysisk attributt. En kan vurdere persons potensiale som partner, en lite attraktiv person er sjelden en potensial partner for en i motsatt ende av spekteret. Flere ting som sosial status etc.. Hvordan vi plasserer oss selv i det sosiale samspillet har stor påvirkning på hvor attraktiv vi ser på de andre rundt oss. Dette kan ses eksempelvis på skoler, der det attraktive elvene er overrepresentert i toppen av det sosiale hierarkiet. Altså jeg er shredda, og relativt muskuløs og sunn men tross det blir jeg fortsatt dømma for hvordan ansiktet mitt ser ut. Du kan ikke bli attraktiv i ansiktet ved å være sunn, og en person som er attraktiv er definitivt ikke nødvendigvis sunn. Anonymkode: af5f6...9d3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #15 Skrevet 26. november 2022 En gang i tiden var vi dyr. Og et lite glimt av en person innimellom trestammene skulle raskt fortelle derom dette var venn eller fiende. Derfor tror den primitive delen av hjernen vår at du vet ufattelig mye om en person med en viss hårsveis og gul Adidas hettegenser, kontra en annen person med en viss hårsveis og tweedjakke. Hodet ditt eksploderer antagelig om du ser en person med gul Adidas hettegenser under en tweedjakke. Vi er bare dyr på en del plan. Like enkle som katter og hunder. Anonymkode: 103dc...4e6 1 3
Drizzt Skrevet 27. november 2022 #16 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (På 24.11.2022 den 20.50): Er genuint nysgjerrig på hvorfor man dømmes basert på hvordan man ser ut og ikke hvordan man er som person. Har Selv blitt dømt hele livet for hvordan jeg ser ut og jeg klarer bare ikke å forstå hvorfor folk er så dømmende når de ikke gidder å gjøre en innsats for å bli kjemt med vedkommende. Anonymkode: af5f6...9d3 Fordi utseende er det første vi får som informasjon om den andre. Det tar tid å bli kjent med en person for å bedømme personligheten, mens utseendet gir umiddelbar informasjon. Dessuten så gir utseendet mye informasjon om personen eller om hvordan personen vil fremstå. Ser du en person med bustete hår som ikke har blitt vasket lenge, med skitne klær med mange riper i og med mange tenner som mangler, så får du inntrykk av at personen ikke har god hygiene, kanskje har dårlig råd, kanskje ikke har bolig en gang, har dårlig tannhygiene og sliter med mye. Ser du på den andre siden en person med rene klær som fremstår som nye, ren hud, ordnet hår, pene sko, så tenker du på en person som har litt mer orden i livet sitt. På den andre siden er dette med kjærlighet, forelskelse og rent biologiske prosesser som ønske om å ha sex med noen eller til og med ha barn med noen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #17 Skrevet 27. november 2022 1 hour ago, Drizzt said: Fordi utseende er det første vi får som informasjon om den andre. Det tar tid å bli kjent med en person for å bedømme personligheten, mens utseendet gir umiddelbar informasjon. Dessuten så gir utseendet mye informasjon om personen eller om hvordan personen vil fremstå. Ser du en person med bustete hår som ikke har blitt vasket lenge, med skitne klær med mange riper i og med mange tenner som mangler, så får du inntrykk av at personen ikke har god hygiene, kanskje har dårlig råd, kanskje ikke har bolig en gang, har dårlig tannhygiene og sliter med mye. Ser du på den andre siden en person med rene klær som fremstår som nye, ren hud, ordnet hår, pene sko, så tenker du på en person som har litt mer orden i livet sitt. På den andre siden er dette med kjærlighet, forelskelse og rent biologiske prosesser som ønske om å ha sex med noen eller til og med ha barn med noen. Jo men det er alle ting som kan endres på ganske lett, jeg prøver å forstå hvorfor folk dømmer hverandre basert på genetisk utseende. Anonymkode: af5f6...9d3 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #18 Skrevet 27. november 2022 Utseendet kan fortelle mye om en person. Det kan avslørte om personen er slurvete og uhygienisk eller velordnet og tar vare på seg selv. Det kan fortelle noe om helsetilstand og økonomisk status. Det kan si noe om personlighetstrekk, meninger og sosiokulturell tilhørighet for å nevne noe. Det ville vært mer rart om vi ikke dømte hverandre etter utseendet. Hvordan skulle vi da funnet passende partnere og venner? Det ville blitt ren bingo. Anonymkode: 36aea...cc8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #19 Skrevet 27. november 2022 Gregarious skrev (23 timer siden): Hvor attraktiv en person er korrelerer med helse, enten det er fravær av overvekt eller annen fysisk attributt. En kan vurdere persons potensiale som partner, en lite attraktiv person er sjelden en potensial partner for en i motsatt ende av spekteret. Flere ting som sosial status etc.. Hvordan vi plasserer oss selv i det sosiale samspillet har stor påvirkning på hvor attraktiv vi ser på de andre rundt oss. Dette kan ses eksempelvis på skoler, der det attraktive elvene er overrepresentert i toppen av det sosiale hierarkiet. Tja, INGEN ville tippet at jeg er ufør. Blir ansett som attraktiv (ja altså, sånt merker man) men jeg har flere kroniske (usynlige) sykdommer. Så der ville du nok fått deg en overraskelse. Anonymkode: a3f20...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #20 Skrevet 27. november 2022 Om noen ser dum ut, sliter jeg med å like dem. Anonymkode: c5e3d...b84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå