Gjest Acer Skrevet 24. november 2022 #1 Skrevet 24. november 2022 https://www.nettavisen.no/bolig/boligmarkedet/avgifter/eksplosjon-i-bokostnadene-huseiere-kan-ga-pa-en-millionsmell/s/5-95-712780 – Norge har vært Europamestere i boligoppussing, og i fjor brukte vi 85 milliarder kroner på oppussing, https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/eksperter-advarer-om-prisokning-sa-mye-mer-vil-det-koste-a-ha-et-hjem/14564881/ Stadig flere sliter med økonomien idag, og boligutgiftene utgjør eit stadig større "innhogg" i folk flest sin lønningspose, og dette merker alle, menn aller mest de som har allerede har minst. Det er nå forventet ytterligere økning av rentene i desember, og det vil mange merke i form av økte boutgifter. Ikkje bare økte renter påvirker boligutgiftene, men også økte kommunale avgifter, forsikringer, eigedomskatter, Mange opplever idag eit husholdningsbudsjettet går med eit "dundrende" underskudd, og ein uholdbar situasjon for mange. Ja, mange har så låg inntekt at det har ikkje vert rom for sparing, og de lever fra den ene lønnsutbetalingen til den andre.
Tomas77 Skrevet 24. november 2022 #2 Skrevet 24. november 2022 Ingenting her er nytt. Det er det som skjer i dårligere tider, det er bare det at det er så lenge siden sist vi hadde det. 30 år faktisk. 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #3 Skrevet 24. november 2022 Ja, folk er hysteriske. Oppgraderer fullt brukbare kjøkken og sånt lenge før de må. Virker som de er redd motepolitiet eller noe. Anonymkode: c3053...136 29 1 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, folk er hysteriske. Oppgraderer fullt brukbare kjøkken og sånt lenge før de må. Virker som de er redd motepolitiet eller noe. Anonymkode: c3053...136 Helt enig, jeg har lagt merke til det samme! Folk pusser opp ti år gamle bad og kjøkken, og legger nytt gulv i den nykjøpte boligen bare fordi de vil ha parkett, selv om laminaten som lå der fra før var helt ny, og ingen skader e.l. Det er fullstendig galskap, og et uttrykk for hvilken sinnssvak velstand og overforbruk mange av oss har vært skyld i de siste årene. Vi har også god råd (over 2 mill i årlig inntekt tilsammen), og hadde fint hatt råd til å leve på samme måten. Men jeg nekter - vi lever helt fint med et bad fra 2008 og et kjøkken fra 2010 (slik det var da vi flyttet inn her for tre år siden). Aldri i livet om jeg bytter ut noen av delene (eller gjør andre store oppussingsprosjekter her hjemme) før det er et virkelig behov (noe er utslitt, ødelagt e.l). Hvis alle på jorda skulle ha hatt det samme ville overforbruket som mange her i Norge har, hadde alt liv på planeten vært utryddet for lengst 😳 Anonymkode: 4bbae...122 29 1 9
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig, jeg har lagt merke til det samme! Folk pusser opp ti år gamle bad og kjøkken, og legger nytt gulv i den nykjøpte boligen bare fordi de vil ha parkett, selv om laminaten som lå der fra før var helt ny, og ingen skader e.l. Det er fullstendig galskap, og et uttrykk for hvilken sinnssvak velstand og overforbruk mange av oss har vært skyld i de siste årene. Vi har også god råd (over 2 mill i årlig inntekt tilsammen), og hadde fint hatt råd til å leve på samme måten. Men jeg nekter - vi lever helt fint med et bad fra 2008 og et kjøkken fra 2010 (slik det var da vi flyttet inn her for tre år siden). Aldri i livet om jeg bytter ut noen av delene (eller gjør andre store oppussingsprosjekter her hjemme) før det er et virkelig behov (noe er utslitt, ødelagt e.l). Hvis alle på jorda skulle ha hatt det samme ville overforbruket som mange her i Norge har, hadde alt liv på planeten vært utryddet for lengst 😳 Anonymkode: 4bbae...122 100 prosent enig ! Anonymkode: d632d...c54 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 Enda et godt argument for å øke skattene på de som tjener mye. Har man så mye penger at man sløser bort hundretusenvis på helt unøvendige ting, så tåler man å bidra mer til å finansiere velferden vår. Anonymkode: 76861...025 12 1 5
Gjest Acer Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Helt enig, jeg har lagt merke til det samme! Folk pusser opp ti år gamle bad og kjøkken, og legger nytt gulv i den nykjøpte boligen bare fordi de vil ha parkett, selv om laminaten som lå der fra før var helt ny, og ingen skader e.l. Det er fullstendig galskap, og et uttrykk for hvilken sinnssvak velstand og overforbruk mange av oss har vært skyld i de siste årene. Vi har også god råd (over 2 mill i årlig inntekt tilsammen), og hadde fint hatt råd til å leve på samme måten. Men jeg nekter - vi lever helt fint med et bad fra 2008 og et kjøkken fra 2010 (slik det var da vi flyttet inn her for tre år siden). Aldri i livet om jeg bytter ut noen av delene (eller gjør andre store oppussingsprosjekter her hjemme) før det er et virkelig behov (noe er utslitt, ødelagt e.l). Hvis alle på jorda skulle ha hatt det samme ville overforbruket som mange her i Norge har, hadde alt liv på planeten vært utryddet for lengst 😳 Anonymkode: 4bbae...122 Stormannsgalskapen ingen ende har tatt. Kanskje ikkje så merkeleg at mange klager over stress, og tidsklemme. Stadig flere har problemer med inngangsbillett til boligmarkedet samtidig som stadig flere bygger store boligkomplexer med høy standard. En nabo renoverte boligen m/ bl.a ny kjøkkeninnreding, og nytt bad før salg. 2 mnd senere etter salg var det plassert 2 store conteiner utenfor boligen, og der havnet den nye kjøkkeninnredning, og badet. Helt vanvittig ! Endret 24. november 2022 av Evnti
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 Veldig mange bor seg ihjel ja. Jeg og mannen unngår det ved å kjøpe for lavere sum enn vi kunne, holde månedlige utgifter lave, pusser ikke opp bare for å gjøre det, planlegger innkjøp nøye, osv. Vi har enda et helt hvitt soverom etter 2 år fordi vi skal pusse det opp om 2-3 år til og ikke vil bruke penger på noe midlertidig. Ikke nye håndkler eller sengetøy eller noe. Jeg kjøper møbler som skal vare minst 10-15 år, jeg maler like sjeldent. Jeg følger ikke trender, bryr meg bare om hva jeg og mannen min liker. Husker ikke sist jeg kjøpte pynt til huset, vi har nok fra før. Anonymkode: 37701...4bf 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 Nordmenn er også best på bruk å kast av klær, elektronikk, nips og naps osv. Noe å være stolt av når miljøet skriker at vi må forbruke mindre. Anonymkode: 13b55...2af 5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 dette beskriver galskapen godt https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/15MaJM/raushet-i-dyrtid?fbclid=IwAR0QKC8PVZhL3DQuzsotyMJ4LF_YQZU5VnYq6_NWlSyUFLmj4j3sgKTpMPY Anonymkode: 45464...2ee 9
klarinetta Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 Åja. Oppussinga vi driver med her i landet er i mange tilfeller bare ekstra klosser stablet på toppen av behovspyramiden. 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Veldig mange bor seg ihjel ja. Jeg og mannen unngår det ved å kjøpe for lavere sum enn vi kunne, holde månedlige utgifter lave, pusser ikke opp bare for å gjøre det, planlegger innkjøp nøye, osv. Vi har enda et helt hvitt soverom etter 2 år fordi vi skal pusse det opp om 2-3 år til og ikke vil bruke penger på noe midlertidig. Ikke nye håndkler eller sengetøy eller noe. Jeg kjøper møbler som skal vare minst 10-15 år, jeg maler like sjeldent. Jeg følger ikke trender, bryr meg bare om hva jeg og mannen min liker. Husker ikke sist jeg kjøpte pynt til huset, vi har nok fra før. Anonymkode: 37701...4bf Synes det var en lav forventning for levetiden på møblene. Spisestuen min er straks 90 år, nattbordene 95. Anonymkode: fe3da...7e1 8
Gjest Acer Skrevet 24. november 2022 #13 Skrevet 24. november 2022 Mange boliger er blitt lagd utfor salg med følgende undertekst : Bolig til salg med renpveringsbehov ! ! Mange av boligene ser vel å merke velholdne ut m/ pen tapet veggen, og kanskje ikkje heilt "siste skrik " av kjøkkeninnredning, bad o.s.v, men godt boendes Såfremt en bolig per preg av å vera godt vedlikeholdt , så bør vel standarden vera av underordnet betydning sålenge det er funksjonelt. Tidligere bodde det både 1-2 genrasjoner i en bolig før de skiftet kjøkkeninnredninger, renoverte bad. o.l.
klarinetta Skrevet 24. november 2022 #14 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): dette beskriver galskapen godt https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/15MaJM/raushet-i-dyrtid?fbclid=IwAR0QKC8PVZhL3DQuzsotyMJ4LF_YQZU5VnYq6_NWlSyUFLmj4j3sgKTpMPY Anonymkode: 45464...2ee Hm, er det virkelig sånn? Kjenner meg ikke igjen i noen av eksemplene.
Gjest Acer Skrevet 24. november 2022 #15 Skrevet 24. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Synes det var en lav forventning for levetiden på møblene. Spisestuen min er straks 90 år, nattbordene 95. Anonymkode: fe3da...7e1 Gratulerer ! Er din spisestue 90 år kommer den inn under Nastolgi-møblemang, Dersom alle hadde vert like flink å tatt vare på "ting og tang" og igjennbruk hadde klimaproblema vert løst forlengst. Følgen hadde nok blitt at mange arbeidsplasser hadde gått tapt eit eller annet sted, og mange hadde måtte belaget seg på en omstilling. Norge er eit verstingland i bruk, og kast, og miljøstasjonene er overfylte. Endret 24. november 2022 av Evnti
Amossa Skrevet 24. november 2022 #16 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): dette beskriver galskapen godt https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/15MaJM/raushet-i-dyrtid?fbclid=IwAR0QKC8PVZhL3DQuzsotyMJ4LF_YQZU5VnYq6_NWlSyUFLmj4j3sgKTpMPY Anonymkode: 45464...2ee Denne lenken burde alle lese! "Et folk med svekket økonomisk immunforsvar! Kan det sies bedre?! 8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #17 Skrevet 24. november 2022 Jeg klarer ikke å skjønne hva du vil fram til. Tror du seriøst at de som sliter mest med økonomien er de som pusser opp hele tiden? Anonymkode: a8ed6...0bc 3 1
Gjest Acer Skrevet 24. november 2022 #18 Skrevet 24. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg klarer ikke å skjønne hva du vil fram til. Tror du seriøst at de som sliter mest med økonomien er de som pusser opp hele tiden? Anonymkode: a8ed6...0bc Kanskje du ikkje heilt har forstått. De fleste som legger boligen utfor salg har brukt betydelege summer på renovering. Tror du ikkje dei fleste forventer å få tilbake eindel av utgiftene de har lag ut ved salg. Selvsagt ligg det en agenda bak renoveringen, og dette bidrar til å presse prisene oppover. Det ligger eit forventningspress bak enhver renovering, og det har grenset til "galskap " Eit familiemedlem skulle selge boligen som bar preg av å vera pent vedlikeholdt, men ikkje akkurat de mest moderne fargene på vegger, gulvpanel ( pent gulvbelegg ) Pene feilfrie dører skulle ersattes med fyllingsdører, og ikkje grenser for alt som skulle gjøres. Eg frarådet han alt dette arbeidet, og boligen blei likevel solgt til prisantydning v/ første visning. Det var alt annet en fargen på veggene, og dørene i boligen ny eiger la vekt på, men at boligen hadde garasje, barnevennlig område, vakker utsikt, m.m Endret 24. november 2022 av Evnti
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #19 Skrevet 24. november 2022 Evnti skrev (2 minutter siden): Gratulerer ! Er din spisestue 90 år kommer den inn under Nastolgi-møblemang, Dersom alle hadde vert like flink å tatt vare på "ting og tang" og igjennbruk hadde ein klimaproblema vert løst forlengst. Norge er eit verstingland i bruk, og kast, og miljøstasjonene er overfylte. Ja, ser ingen grunn til å bytte ut fullt fungerende møbler som er arvet. Møblene er fra bestemors barndomshjem. Jeg liker dem og de er av god kvalitet. De er selvsagt ikke moderne, men det spiller ingen rolle, for de har en historie. 🙂 Anonymkode: fe3da...7e1 7 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #20 Skrevet 24. november 2022 Her er et ekstremt eksempel: Leilighet fra 2013 solgt i 2018: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=126642589 Kjøper følte tydeligvis behov for å totalrenovere den fem år gamle leiligheten (etter min personlige mening helt unødvendig, og til det verre), selger nå og forventer åpenbart å få igjen pengene for «oppgraderingen»: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=280725513 Anonymkode: fe3da...7e1 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå