Heiheigra Skrevet 24. november 2022 #1 Skrevet 24. november 2022 (endret) Hei. På arbeidsplassen min er det flere som tar seg friheten til å kommentere hvor mye jeg har gått opp i vekt, at jeg har blitt større. Spør HVOR mye jeg har gått opp i vekt til nå Og hvor mye jeg veide før. Synes egentlig det er litt upassende og blir helt satt ut når jeg får sånne kommentarer. En ting er å kommentere magen min, en annen ting er å kommentere vekten min. Er dette noe man må regne med når man er gravid? 😅 flere som har opplevd det samme? Endret 24. november 2022 av Heiheigra 1 6
Anononyma Skrevet 24. november 2022 #2 Skrevet 24. november 2022 Gravide er visst allemannseie… fikk også mye rare spørsmål og kommentarer da jeg var gravid. Prøvde bare å bytte tema når folk ble for nærgående! 5
Heiheigra Skrevet 24. november 2022 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2022 Anononyma skrev (Akkurat nå): Gravide er visst allemannseie… fikk også mye rare spørsmål og kommentarer da jeg var gravid. Prøvde bare å bytte tema når folk ble for nærgående! Ja er det jeg også gjør. Og jeg sier aldri noe om vekten min selv, er alltid andre som starter den samtalen.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Når de retter kommentar direkte mot vekten din så er det helt innafor å si «hva mener du med det? Hvorfor er vekten min et tema du syns er greit å diskutere?» bare for å få dem til å innse at de er frekke. Anonymkode: b6508...5a4 12 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 Ja folk er frekke.. Jeg er gravid med nummer 2, og er stor fra før. Snakket om dette med at jeg gikk opp en del sist og at jeg håpet jeg ikke gikk opp like mye denne gangen osv. Har vært veldig stresset og lei for dette.. Da begynner en (ikke noe nær kollega) å le, og sier «Ja herregud, du spiste og koste deg sist du. Jeg husker du spiste hele tiden..» osv. Kjente det var deilig med en sånn kommentar. Som om at jeg ikke skammet meg nok over kropp og utseende. Nå tørr jeg ikke spise noe særlig på jobb, og sitter ikke på pauserommet hvis det er mange der. Anonymkode: ff8dc...61c 1 7
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja folk er frekke.. Jeg er gravid med nummer 2, og er stor fra før. Snakket om dette med at jeg gikk opp en del sist og at jeg håpet jeg ikke gikk opp like mye denne gangen osv. Har vært veldig stresset og lei for dette.. Da begynner en (ikke noe nær kollega) å le, og sier «Ja herregud, du spiste og koste deg sist du. Jeg husker du spiste hele tiden..» osv. Kjente det var deilig med en sånn kommentar. Som om at jeg ikke skammet meg nok over kropp og utseende. Nå tørr jeg ikke spise noe særlig på jobb, og sitter ikke på pauserommet hvis det er mange der. Anonymkode: ff8dc...61c Uff, folk er jo totalt sosialt tilbakestående😳 Anonymkode: 5467f...8b3 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Når de retter kommentar direkte mot vekten din så er det helt innafor å si «hva mener du med det? Hvorfor er vekten min et tema du syns er greit å diskutere?» bare for å få dem til å innse at de er frekke. Anonymkode: b6508...5a4 Ja, jeg er helt enig! Blir bare så satt ut og ukomfortabel så klarer ikke helt å stille spørsmålet tilbake til de. Og når de er flere som gjør det sammen så «tørr» jeg liksom ikke si i mot de da jeg hsr tenkt at kanskje det er jeg som overreagerer. Vi jobber VELDIG tett. Anonymkode: b7958...480
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 Spør tilbake. Hva veier du? Har du gått opp? Du ser litt oppblåst ut, spist mye karbo osv. Ta igjen på samme mynt, forran alle, menn som damer. Anonymkode: 51495...93a 10
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, jeg er helt enig! Blir bare så satt ut og ukomfortabel så klarer ikke helt å stille spørsmålet tilbake til de. Og når de er flere som gjør det sammen så «tørr» jeg liksom ikke si i mot de da jeg hsr tenkt at kanskje det er jeg som overreagerer. Vi jobber VELDIG tett. Anonymkode: b7958...480 Men de er jo frekke som fy. Hvorfor skal man trå på eggeskall rundt sånne? Du må jo si ifra. Anonymkode: b6508...5a4 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 Ja, kollega sa da jeg var i uke 25 at "nå har du blitt tjukk." Jeg har aldri vært tynn, så tok meg ikke nær av det, men kommentaren er veldig upassende. Tenk om jeg hadde slitt med spiseforstyrrelse eller hatt veldig komplekser. Anonymkode: c79ba...0d9 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 Hvorfor må man være frekk tilbake? Kan man ikke heller si at jeg syns det er ukomfortabelt at dere kommenterer vekta mi, det viktigste er at babyen har det bra. Anonymkode: 42316...9ad 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 Folk har ikke sperrer når det gjelder å snakke til gravide. Jeg hadde liten mage, var slank fra før og la på meg helt etter anbefalingene. Jeg fikk mange kommentarer på at jeg ikke kunne ha lagt på meg stort og det ble dratt spøker om at jeg ikke var gravid selv og brukte surrogat osv. Det var sikkert ment som kompliment fra noen, men jeg følte nesten jeg måtte forsvare at jeg ikke var blitt så veldig stor. Man må dessverre regne med det, men det er utrolig frekt. Det lureste er å svare med en kommentar som får dem til å holde kjeft. Anonymkode: 5a127...6f8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #13 Skrevet 24. november 2022 Hos oss er veiing på helsestasjonen frivillig da endel har et anstrengt forhold til kropp og mat, samt spiseforstyrrelser. Svar det. »Har ikke veid meg, er frivillig hos jordmor fordi endel opplever mye negativt fokus på vekt og utseende». Anonymkode: 2f15f...fa5 1
RockyRose Skrevet 24. november 2022 #14 Skrevet 24. november 2022 Eg fekk høyre frå eine kollegaen min at ho ikkje visste eg var gravid i veke 30. "Tenkte du berre var tjukk" 🙄 Folk er berre dust av og til, og trur av ein eller annan merkeleg grunn at gravide ikkje blir fornærma av slike kommentara. 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #15 Skrevet 25. november 2022 Jeg er helt enig i at enkelte av kommentarene som noen her har fått har vært upassende. Samtidlig må jeg si at jeg synes enkelte et litt vel hårsåre. Jeg skal innrømme at jeg er en av de som har spurt mine venninner om hvor mye de har gått opp (ikke hva de veier), fordi jeg er oppriktig fascinert over hele prossesen men å kunne bære frem et barn. Så jeg stiller masse spørsmål rundt dette 😅 Synes kroppen og biologi er veldig spennende. Opplever også at de jeg snakker med er veldig glad i bumpen de har fått som mage og har aldri fått noen negativ reaksjon på spørsmålene mine. I stedet for å bare anta at folk er frekke, kan man ikke heller tenke at de er nysgjerrige? Det må være lov å stille spørsmål, og det må være lov å si at det ønsker man ikke å svare på. Man må slutte å tenke det verste om folk. Anonymkode: c2965...6fe 2 1
ItchyBitchySpider Skrevet 25. november 2022 #16 Skrevet 25. november 2022 Heiheigra skrev (18 timer siden): Hei. På arbeidsplassen min er det flere som tar seg friheten til å kommentere hvor mye jeg har gått opp i vekt, at jeg har blitt større. Spør HVOR mye jeg har gått opp i vekt til nå Og hvor mye jeg veide før. Synes egentlig det er litt upassende og blir helt satt ut når jeg får sånne kommentarer. En ting er å kommentere magen min, en annen ting er å kommentere vekten min. Er dette noe man må regne med når man er gravid? 😅 flere som har opplevd det samme? Jeg har opplevd det samme, ja. Spørsmålene tok brått slutt da JEG begynte å spørre tilbake om hvor mye de har gått opp i vekt i det siste ("jeg ser at det har vært mye kake de siste ukene, ikke sant?"). Folk liker ikke smaken av sin egen medisin. 4
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #17 Skrevet 25. november 2022 Har opplevd helt heminingsløst upassende spørsmål, ja. Jeg setter grenser. "Vekten min er ikke noe jeg ønsker å diskutere med noen. Vennligst ikke kommenter kroppen min". Anonymkode: c706c...330 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #18 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er helt enig i at enkelte av kommentarene som noen her har fått har vært upassende. Samtidlig må jeg si at jeg synes enkelte et litt vel hårsåre. Jeg skal innrømme at jeg er en av de som har spurt mine venninner om hvor mye de har gått opp (ikke hva de veier), fordi jeg er oppriktig fascinert over hele prossesen men å kunne bære frem et barn. Så jeg stiller masse spørsmål rundt dette 😅 Synes kroppen og biologi er veldig spennende. Opplever også at de jeg snakker med er veldig glad i bumpen de har fått som mage og har aldri fått noen negativ reaksjon på spørsmålene mine. I stedet for å bare anta at folk er frekke, kan man ikke heller tenke at de er nysgjerrige? Det må være lov å stille spørsmål, og det må være lov å si at det ønsker man ikke å svare på. Man må slutte å tenke det verste om folk. Anonymkode: c2965...6fe Nå er det vel litt forskjell på venninner og kollegaer? Det syns iallefall jeg. Jeg kan også spørre nære venninner om slikt, men jeg hadde ikke spurt hvem som helst.. Anonymkode: ff8dc...61c 5
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #19 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er helt enig i at enkelte av kommentarene som noen her har fått har vært upassende. Samtidlig må jeg si at jeg synes enkelte et litt vel hårsåre. Jeg skal innrømme at jeg er en av de som har spurt mine venninner om hvor mye de har gått opp (ikke hva de veier), fordi jeg er oppriktig fascinert over hele prossesen men å kunne bære frem et barn. Så jeg stiller masse spørsmål rundt dette 😅 Synes kroppen og biologi er veldig spennende. Opplever også at de jeg snakker med er veldig glad i bumpen de har fått som mage og har aldri fått noen negativ reaksjon på spørsmålene mine. I stedet for å bare anta at folk er frekke, kan man ikke heller tenke at de er nysgjerrige? Det må være lov å stille spørsmål, og det må være lov å si at det ønsker man ikke å svare på. Man må slutte å tenke det verste om folk. Anonymkode: c2965...6fe Jeg tenker ikke det verste om folk, og hadde det vært gode venninner av meg så hadde det vært noe HELT annet. Men dette er snakk om kollegaer. Og jeg opplever ikke at de alltid stiller spørsmål ved det heller, heller kommenterer at jeg har gått opp i vekt. Anonymkode: b7958...480 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #20 Skrevet 26. november 2022 Jeg syns det er ordentlig merkelig at det er såpass vanlig å spørre om. Hvordan kan det være interessant å vite hvor mye kollegaen din har gått opp i vekt i svangerskapet? Og hvis det er et forsøk på smalltalk og interesse, er ikke folk oppmerksomme på at ikke alle har et avslappet forhold til vekt, og noen syns bare det er privat selv om vekt ikke er noe problem for dem? Personlig syntes jeg ikke det gjorde noe med kommentarer på at magen min var stor, det var heller koselig at folk snakket om magen. Men vekt fikk jeg ikke spørsmål om annet enn fra ei venninne som nettopp var blitt gravid selv og kanskje var opptatt av det av den grunn. Hadde en kollega eller bekjent spurt, hadde jeg stusset veldig. Anonymkode: 4b7d4...449 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå