Gå til innhold

Skilte svigerforeldre - hvordan feire julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert en utfordring mange opplever, men ønsker gjerne å høre hva dere mener.

Jeg og samboer har vært sammen i ca 2,5 år. Vi har feiret hver for oss hittil, men i år har vi bestemt oss for å feire sammen fordi vi har flyttet i sammen. Vi skal også få baby i mai.

Svigers er oppgitte over fordelingen av Julaften. Jeg har gitt beskjed om at det trolig blir annenhvert år med svigers og min familie. Det mener de er urettferdig. Det er 3 familier, så roteringen må bli hvert 3. år.

Det stemmer jo ikke. Min familie kan ikke noe for at de er skilt? Det er to par i et forhold, to sett med foreldre/øvrig familie. Da bør det fordeles annenhvert år.

Og nei, svigers kan ikke feire i sammen. De hater hverandre. Kan heller ikke spleise familie sammen, da vi er mange på hver side. Det blir rett og slett ikke plass hvis det blir sammenslåing. Dessuten så syns jeg ikke det er rettferdig, da jeg vil feire med min familie, uten en av svigerforeldre hvert eneste år. Det er jo også andre dager i jula enn bare Julaften.

Anonymkode: 8b427...a19

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betyr det at de heller ikke kan feire barnets bursdag sammen, og hva med evt dåp eller konfirmasjon? 

Jeg har også skilte svigerforeldre. Vi inviterer alle til oss. De som ikke vil komme besøker vi senere i jula. 

Anonymkode: 3977f...03e

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er sikkert en utfordring mange opplever, men ønsker gjerne å høre hva dere mener.

Jeg og samboer har vært sammen i ca 2,5 år. Vi har feiret hver for oss hittil, men i år har vi bestemt oss for å feire sammen fordi vi har flyttet i sammen. Vi skal også få baby i mai.

Svigers er oppgitte over fordelingen av Julaften. Jeg har gitt beskjed om at det trolig blir annenhvert år med svigers og min familie. Det mener de er urettferdig. Det er 3 familier, så roteringen må bli hvert 3. år.

Det stemmer jo ikke. Min familie kan ikke noe for at de er skilt? Det er to par i et forhold, to sett med foreldre/øvrig familie. Da bør det fordeles annenhvert år.

Og nei, svigers kan ikke feire i sammen. De hater hverandre. Kan heller ikke spleise familie sammen, da vi er mange på hver side. Det blir rett og slett ikke plass hvis det blir sammenslåing. Dessuten så syns jeg ikke det er rettferdig, da jeg vil feire med min familie, uten en av svigerforeldre hvert eneste år. Det er jo også andre dager i jula enn bare Julaften.

Dette blir for dumt, og det hadde jeg aldri gått med på. MEN, når dere feirer jul hos f.eks svigermor - så kan dere godt reise til svigerfar en annen dag i jula. Året etter feirer dere med din familie, året etter der igjen så får dere velge selv om dere da vil feire hos svigermor eller svigerfar, og besøke den andre i romjulen. 

At de er skilt og ikke klarer å være i samme rom, skal ikke gå utover verken din familie eller deg og samboer. Barnslig spør du meg, men har samboeren din like godt forhold og kontakt med begge to? Blir feil å fordele dette over 3 år, jeg hadde behandlet svigermor og svigerfar som 1 enhet - så hadde det blitt 2022 - svigermor 2023 - din familie 2024 - svigerfar 2025 - din familie 2026 - svigermor. 

Samboeren din har selvfølgelig også noe han skulle sagt så dette må dere to finne ut av selv egentlig, men høres utrolig slitsomt ut. Samboeren min feirer aldri jul med faren sin, her blir det kun min familie og han sin familie annenhvert år (skilt der og, men dårlig kontakt). 

Anonymkode: da4cb...9f8

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Likte heller forslaget om at dere begynner å ha jul hjemme hos dere, så inviterer dere alle sammen. Da har alle muligheten til å feire med dere og babyen fra neste år. Hvis svigermor og svigerfar velger å være såpass rigd og sta, så er faktisk ikke det deres problem. De er voksne mennesker, de kommer til å måtte forholde seg til hverandre i både barnedåp, bursdager og mye mer. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere bestemmer hvor dere skal feire, ikke la dere utpresse til 3 deling- om ikke den 3. er f.eks hjemme hvor dere inviterer alle til å komme til dere og det er svigers problem om de ikke går sammen. 

Anonymkode: 8027d...d37

• Liker 5
Skrevet

Må også si at jeg syntes jo det er rimelig spesielt at du snakker som om dette er noe svigerforeldrene dine bestemmer? Dette er jo noe du og samboeren din bestemmer, er du helt underkuet eller hva er greia her? «Urettferdig» ? Javel så sett ned foten, si «nei sånn og sånn skal vi gjøre det, ikke vår feil at dere er skilt og ikke vil feire sammen».

• Liker 12
Skrevet

Vi valgte å arrangere selv. De som vil kan komme. 

Om dere ikke ønsker det, eller har plass, ville jeg sagt annenhver familie, annenhver jul. Så fikk dere heller splitte juledagene hos svigersene i to. 

Og som allerede påpekt; man tar kommunikasjonen med respektive familier selv, og er en felles front. Selvfølgelig. 

Anonymkode: 6bce0...379

• Liker 9
Skrevet

Det er vanskelig å få til annet hvert år uansett om det er fraskilte svigers eller ei. Det er andre søsken å ta hensyn til, og deres svigerfamilie, så er det et år vil Per feire på hytta, og et år vil mor være på Granca. Et år er det sykdom og et år ny fødsel nytt hus osv , så ta et år i gangen og si at ting vil bli rettferdig og at det blir julefeiring uansett 

Anonymkode: 3041e...ca2

• Liker 4
Skrevet

Vi rullerer hvert tredje år.

Mine foreldre er skilte så typisk hos oss er min mor - svigers - min far.

Svigers bytter rundt til flere barn så det kan bli to år på rad med min familie.

Anonymkode: f6054...f86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Bare feir hjemme. For tro meg, med småbarn på slep er jul hjemme ALLTID best. Så får de som vil komme til dere. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Feir hjemme. Er bare stress med barn og tusen gaver uansett. Bli hjemme. Og svigers må uansett tåle hverandre fra mai av. Skal dere ha 2 dåp? 2 selskap? 2 konf? Fordi de ikke liker hverandre da eller? Bedre dere sette ned foten NÅ enn senere. 

Anonymkode: 02e1a...a18

• Liker 4
Skrevet

Jeg er enig med svigers, bør være rullering over 3 år (og jeg har selv mann med skilte foreldre, så her er det to juler med hans familie og én jul med min)

Synes heller å tvinge gjennom rullering på to år er egoistisk her - vil du at barnet skal oftere feire julaften med dine foreldre enn hans? Vil du «straffe» ham for at foreldrene skilte seg?

Det eneste som er «god nok grunn» til å droppe rullering på 3 år, mener jeg er om dere heller feirer hjemme hos dere, og inviterer de dere vil. Så får de selv bestemme om de vil komme. 

Anonymkode: 9a728...d0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er enig med svigers, bør være rullering over 3 år (og jeg har selv mann med skilte foreldre, så her er det to juler med hans familie og én jul med min)

Synes heller å tvinge gjennom rullering på to år er egoistisk her - vil du at barnet skal oftere feire julaften med dine foreldre enn hans? Vil du «straffe» ham for at foreldrene skilte seg?

Det eneste som er «god nok grunn» til å droppe rullering på 3 år, mener jeg er om dere heller feirer hjemme hos dere, og inviterer de dere vil. Så får de selv bestemme om de vil komme. 

Anonymkode: 9a728...d0e

De som er skilt må ta konsekvensen av det. 2 hvert år er det mest rimelige. 

Anonymkode: 2e6b1...1ad

• Liker 14
Skrevet

Mine foreldre er skilt og går ikke sammen. Vi har i 15år delt opp i hver 3. jul hjemme hos oss. En jul med min mor, en jul med min far og hans kjæreste og en jul med mine svigerforeldre. Dåp og konfirmasjon er alle bedt og alle møtt opp, men da var mange til stede og jeg satte ikke de sammen. Bursdager har vi droppet totalt og ha felles. Det feires med barnas venner. Ingen familieselskap utover at jeg og far feirer og gjør stas på barnet. Har fungert flott i 15år.

Anonymkode: f3c48...110

Skrevet

Jeg har ikke valgt at mine foreldre skal skille seg. Det er deres valg. Jeg syns det var pyton å bli sendt frem og tilbake som pakkepost som barn. Som voksen, tar jeg regien over mitt eget liv. Jeg nekter hvert 2-3 år. Jeg feirer jul hjemme og de som ønsker det, må gjerne komme å feire dagen med oss. 

Anonymkode: 4d043...341

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

År 1: julaften: mine foreldre, 1. juledag: svigermor, 2. juledag: svigerfar

År 2: julaften: svigermor, 1. juledag: svigerfar, 2. juledag: mine foreldre

År 3: julaften: mine foreldre, 1. juledag: svigerfar, 2. juledag: svigermor

År 4: julaften: svigerfar, 1. juledag: svigermor, 2. juledag: mine foreldre

Ikke mitt problem at svigermor/svigerfar ikke tåler trynet på hverandre og heller vil sitte alene på julaften enn å feire med den andre. 

Anonymkode: 7dc56...52d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har skilte foreldre og det har mannen min også. Vi har ingen rullering, vi vurderer fra år til år hva som er best for oss. Vi er ikke en gjenstand som går på omgang og kan rulleres på. Vi har tre barn, så ofte velger vi å være hjemme også, da inviterer vi alle, så får de som vil komme, komme. Julen har dessuten mange dager å ta av, så det er aldri noe problem å møte alle

Anonymkode: ead70...d87

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hadde

1. Feiret hjemme, skilte par får enten dukke opp samtidig eller ordne mellom selv hvem som begynner rullering.

Dem som ikke har julaften får en dag i romjula, annenhvert år. Ferdig snakka.

2. Annenhver jul dine foreldre, annenhver jul som de to må rotere på julaften/annen dag i juleferien. 

Dine foreldre kan og bli skilt, så ikke vær FOR hard på skilsmissekortet.

At de to hater hverandre får dere si at dere gir langt blaffen i, julaften er for ungene nå. 

Anonymkode: a3f96...135

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis svigers kjenner dine foreldre , bytt på å be svigermor og svigerfar annethvert år , sammen med dem. Med et barn i hus er det nok enklest å feire hjemme . Ikke lag problemer som ikke kan løses . I Jula er det meninga å kose seg . Ikke konstruere problemstillinger . 

Skrevet

Hva synes samboeren din blir riktig, da? Det er jo til syvende og sist ham du må bli enig med. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...