Gå til innhold

Råd ved separasjon/skilsmisse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann som tror jeg ikke orker mer av ekteskapet mitt. Jeg er utslitt psykisk. Hvordan går man fram for å separere/skille seg? Ringer man advokat aller først eller flytter man bare ut og ordner det praktiske senere? Hvordan gjør man det med betaling av lån på felles hus  i denne perioden hvis jeg også skal ha leilighet? Vi har ikke små barn og må ikke på  familievernkontor. Jeg vet ikke hvordan man går frem. Jeg er redd for at hun kommer til å gjøre alt hun kan for å knekke meg. 

Anonymkode: 418e9...cdf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er en mann som tror jeg ikke orker mer av ekteskapet mitt. Jeg er utslitt psykisk. Hvordan går man fram for å separere/skille seg? Ringer man advokat aller først eller flytter man bare ut og ordner det praktiske senere? Hvordan gjør man det med betaling av lån på felles hus  i denne perioden hvis jeg også skal ha leilighet? Vi har ikke små barn...

Du finner skjema om separasjon på nett. Og flytter ut først. Du trenger ikke advokat. 

Dere kan ta inn en leieboer evt leie ut hele boligen. Eller den som bor i boligene betaler husleie til den andre. Sammen betaler dere på lånet.

Anonymkode: b1955...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er så redd/konfliktsky ville jeg bedt om hjelp - samtale med advokat/terapaut?

jeg ville skaffet meg en oversikt over eiendeler før du initierer dette - hva har du på egne kontoer, hva har dere felles av cash, eiendelen osv og gjerne hva hun har hvis du har oversikt over det. Hvis dere ikke har ektepakt skal du ha med halvparten. 
Du kan selv søke om separasjon online. I praksis har det ikke så mye å si om du flyttet og så initierer men hvis der blir uggen stemning kan det jo være greit å ha et sted å kunne være når du sier i fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diezel skrev (4 minutter siden):

Hvis du er så redd/konfliktsky ville jeg bedt om hjelp - samtale med advokat/terapaut?

jeg ville skaffet meg en oversikt over eiendeler før du initierer dette - hva har du på egne kontoer, hva har dere felles av cash, eiendelen osv og gjerne hva hun har hvis du har oversikt over det. Hvis dere ikke har ektepakt skal du ha med halvparten. 
Du kan selv søke om separasjon online. I praksis har det ikke så mye å si om du flyttet og så initierer men hvis der blir uggen stemning kan det jo være greit å ha et sted å kunne være når du sier i fra

Jeg er egentlig ikke konfliktsky, men når det viste seg at den man giftet seg med er en mester i psykisk terror, gaslighting etc, og bare blir verre med årene kan det ødelegge den sterkeste. Dette er en kvinne som benekter at hun noen gang har sagt det hun sa for ett minutt siden i krangler, og kaller meg psykisk syk og hallusinerer fordi jeg gjentar hva hun nettopp sa. Takk for gode råd. 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er egentlig ikke konfliktsky, men når det viste seg at den man giftet seg med er en mester i psykisk terror, gaslighting etc, og bare blir verre med årene kan det ødelegge den sterkeste. Dette er en kvinne som benekter at hun noen gang har sagt det hun sa for ett minutt siden i krangler, og kaller meg psykisk syk og hallusinerer fordi jeg gjentar hva hun nettopp sa. Takk for gode råd. 

Det høres ut som om det er greit å fikse så mye som mulig og så bare søke separasjon og dra. Er hun så ille kan det være greit med advokat

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan være du trenger advokat, eller kontakt med krisesenter for menn. Vær obs på at du kan få en reaksjon på å gå ut, selv om det såklart er bra å forlate en toksisk, trolig svært psykisk syk person. Har du noen rundt deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (1 time siden):

Det kan være du trenger advokat, eller kontakt med krisesenter for menn. Vær obs på at du kan få en reaksjon på å gå ut, selv om det såklart er bra å forlate en toksisk, trolig svært psykisk syk person. Har du noen rundt deg?

hva heter krisesentre for menn?

Anonymkode: cc162...e55

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...