AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #1 Skrevet 24. november 2022 Jeg har vært i er 10 år langt forhold, hvor de siste 5 årene har vi vært gift. Vi har 2 barn sammen. Jeg har vært ulykkelig i forholdet siden første barnet, men ser i retrospekt mange "røde flagg" selv før den tid. Nå lurer jeg på om jeg rett og slett utsettes for en form for emosjonelt misbruk... Første tiden sammen var mannen snill mot meg. Han var dog dårlig på å komme tidsnok, kanskje han kom 1 time etter avtalt tid. Han hadde alltid en forklaring som at han måtte jobbe mye. Da vi flyttet sammen var der også greit. Han kunne likevel si han skulle møte en venn og komme hjem om ikke lenge, og så drakk de seg snydens. Vi kranglet ikke mye. Dog var det småting (som jeg ser i retrospekt) der han formet et narrativ rundt min personlighet jeg ikke kjente meg igjen i. F.eks. at jeg overhode ikke brydde meg om tingene mine, og at jeg ødelagte og mistet dem uten å bry meg. Glemte jeg noe (f.eks. nøkler i døra) ble det blåst ekstremt opp. Til slutt formidlet han at jeg var ikke en person man kunne stole på, og jeg begynte å føle det selv. Dette er et eksempel av flere, og har blitt gjort over tid, slik at det ikke var like tydelig i livet som i tekst. Etter barn ble det veldig mye. Oppførselen hans ble mer direkte kontrollerende. Alt jeg gjorde var galt. Kunne kjefte på meg slik at jeg nesten ble et eneste stort spørsmåltegn. Jeg tenkte på den tiden "fødselsdepresjon?". Forholdet røk nesten det første året etter barnet kom. Han klarte å spille på mine følelser. Årene har nå gått, og jeg kjenner jeg er mentalt sliten. Selv om vi har gode perioder, føler jeg alltid han når som helst kan "skifte" til en sur og anklagende person. Jeg har bitt meg merke i at jeg alltid er anspent, konstant følelsen av å gå på eggeskall og at jeg analyserer mange av mine handlinger slik at jeg ikke skal vekke irritasjon hos partner. Når han reiser, og jeg får være alene med barna, kjenner jeg hele meg er lettet, for da kan jeg gjøre ting på min måte uten kjeft. Glemmer jeg noe, klumser med noe eller bare ikke gidder et eller annet, kan jeg gjøre det uten å være "redd". Det er forresten helt umulig å snakke eller diskutere noe av dette med ham. Det er som å diskutere med verdens tykkeste murvegg. Han klarer alltid vri om på situasjoner eller samtaler, slik at vi alltid sporer av det egentlige temaet. Han kan være den som starter å kjefte på meg, men kan ende opp krangelen med å si at jeg startet krangelen. Jeg tenker f.eks. da "eh, jeg satt her og drakk kaffe i fred, til du kom og var sur for noe og kjeftet". Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg har vært så inni denne livsstilen at jeg ikke helt har skjønt hva han holder på med. Det var faktisk siste sesongen av "love is blind" (for de som har sett den, kjente jeg meg veldig igjen i Cole som satt som er gråtende spørsmålstegn på sofaen) som bare fikk meg til å se hele hans og mitt forhold sett mer utenifra. Jeg har begynt å spørre meg selv om jeg blir utsatt for reelt emosjonelt misbruk.. og hvis jeg gjør det.. hva gjør man videre? Anonymkode: d9086...4f8 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #2 Skrevet 24. november 2022 Ja. Narcisisst det der. Utrolig at de finner seg damer som godtar sånt egentlig. Jeg var i samme myra, fram til jeg dro. Er alene, har kjæreste, men nyter tiden jeg har for meg selv Anonymkode: 2809b...7f1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #3 Skrevet 24. november 2022 Eneste som kan gi deg et bedre liv, er å forlate han. Det eneste. Vært der selv. Ikke kast vekk tid i håp eller forsøk på å få det til å bli bedre. Han har dessverre flere narsissistiske trekk. Finnes ikke håp Anonymkode: 56c8c...0c7 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Om dette er psykisk mishandling eller bare en dust og sleip mann er egentlig for vagt å si. Man kan heller ikke sette en svær alvorlig diagnose på han som narsissist så den kommentaren syns jeg du skal se bort fra. Det er kun 5% (noen undersøkelser sier 10%) av den mannlige befolkningen som har narsissistiske trekk og bare 1-3% som oppfyller kriteriene for dyssosial personlighetsforstyrrelse/cluster B som innebærer psykopati, sosiopati, narsissisme og machiavellisme. Dette er svært farlige mennesker og ikke på nivå med de som "bare" er drittsekker og kan være giftige. Helt klart er du uansett sammen med en mann som bryter deg ned og sånn skal det ikke være! Hvis du trenger hjelp til å sette ord på om det kan kategoriseres som psykisk vold anbefaler jeg deg å ringe VO linjen, de har også litt info på nettsiden om hva som kan være psykisk vold. I det store og hele her er det kanskje ikke viktigst å sette en merkelapp på det, men å lære deg hvordan du kan komme deg vekk fra dette forholdet ❤️ Anonymkode: 6f11c...d78 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 Jeg startet en tråd du kan kikke litt på om du kjenner deg igjen i. Jeg kjenner meg i alle fall igjen i det du skriver. Anonymkode: 5bb29...98d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 Får frysninger når jeg leser svarene deres. De er så direkte. Mener det på en god måte. For jeg stoler nesten ikke på meg selv lenger. Anonymkode: d9086...4f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om dette er psykisk mishandling eller bare en dust og sleip mann er egentlig for vagt å si. Man kan heller ikke sette en svær alvorlig diagnose på han som narsissist så den kommentaren syns jeg du skal se bort fra. Det er kun 5% (noen undersøkelser sier 10%) av den mannlige befolkningen som har narsissistiske trekk og bare 1-3% som oppfyller kriteriene for dyssosial personlighetsforstyrrelse/cluster B som innebærer psykopati, sosiopati, narsissisme og machiavellisme. Dette er svært farlige mennesker og ikke på nivå med de som "bare" er drittsekker og kan være giftige. Helt klart er du uansett sammen med en mann som bryter deg ned og sånn skal det ikke være! Hvis du trenger hjelp til å sette ord på om det kan kategoriseres som psykisk vold anbefaler jeg deg å ringe VO linjen, de har også litt info på nettsiden om hva som kan være psykisk vold. I det store og hele her er det kanskje ikke viktigst å sette en merkelapp på det, men å lære deg hvordan du kan komme deg vekk fra dette forholdet ❤️ Anonymkode: 6f11c...d78 Takk for tips! Skal sjekke det ut! Har egentlig ikke analysert om han er narcissist, mest handlingene hans. Anonymkode: d9086...4f8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg startet en tråd du kan kikke litt på om du kjenner deg igjen i. Jeg kjenner meg i alle fall igjen i det du skriver. Anonymkode: 5bb29...98d Takk! Leste bare HI nå, men kjenner det igjen. En av grunnene til at jeg har blitt er at min mann sier han skal forlate meg og barna om jeg vil skille meg. Anonymkode: d9086...4f8 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 Ut fra det du forteller her, så høres det ut som psykisk vold i mine ører, ihvertfall. Og at han kommer med trusler i tillegg sånn at du ikke tør å forlate ham! Det er skikkelig drøyt. Han er altså villig til å skade sine barn for livet og aldri mer ha kontakt med dem, dersom du bryter ut av et forhold som er psykisk skadelig for deg. Det er rett og slett ondt å si noe sånt. Barn skal aldri måtte lide unødig dersom foreldrene skiller lag. En empatisk forelder setter selvfølgelig sine barn først. Anonymkode: 1e76f...90a 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk! Leste bare HI nå, men kjenner det igjen. En av grunnene til at jeg har blitt er at min mann sier han skal forlate meg og barna om jeg vil skille meg. Anonymkode: d9086...4f8 En som sier sånt elsker hverken deg eller barna. Dere har det bedre uten, tro meg! Anonymkode: 6f11c...d78 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 Jepp, TS, her er det bare å komme seg ut før du mister deg selv og går på en ordentlig psykisk smell. Jeg har selv vært der. Det var som å lese om min egen ex. Gikk fra han etter 9 år. Da var jeg fullstendig utslitt på alle måter. Måtte ha hjelp av psykolog i mange måneder. Ble også sykemeldt. Har nå møtt en ny mann og skjønner nå hvordan kjærlighet mellom to friske mennesker skal være. Lykke til❤️ Anonymkode: 1c705...861 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 Setter så pris på svar! Ringte faktisk VO linjen. De ga meg nr til lokalt krisesenter, så jeg lurer på om jeg skal ta kontakt for samtale. Hvis noen flere kan fortelle om egne erfaringer, settes det også pris på❤️ Anonymkode: d9086...4f8 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #13 Skrevet 24. november 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Om dette er psykisk mishandling eller bare en dust og sleip mann er egentlig for vagt å si. Man kan heller ikke sette en svær alvorlig diagnose på han som narsissist så den kommentaren syns jeg du skal se bort fra. Det er kun 5% (noen undersøkelser sier 10%) av den mannlige befolkningen som har narsissistiske trekk og bare 1-3% som oppfyller kriteriene for dyssosial personlighetsforstyrrelse/cluster B som innebærer psykopati, sosiopati, narsissisme og machiavellisme. Dette er svært farlige mennesker og ikke på nivå med de som "bare" er drittsekker og kan være giftige. Helt klart er du uansett sammen med en mann som bryter deg ned og sånn skal det ikke være! Hvis du trenger hjelp til å sette ord på om det kan kategoriseres som psykisk vold anbefaler jeg deg å ringe VO linjen, de har også litt info på nettsiden om hva som kan være psykisk vold. I det store og hele her er det kanskje ikke viktigst å sette en merkelapp på det, men å lære deg hvordan du kan komme deg vekk fra dette forholdet ❤️ Anonymkode: 6f11c...d78 Narsissist er ikke en diagnose. Anonymkode: 56c8c...0c7
Nymerïa Skrevet 24. november 2022 #14 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk! Leste bare HI nå, men kjenner det igjen. En av grunnene til at jeg har blitt er at min mann sier han skal forlate meg og barna om jeg vil skille meg. Anonymkode: d9086...4f8 Bra. Du har ikke lyst til at barna skal ha samvær uten tilsyn med han der.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #15 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Setter så pris på svar! Ringte faktisk VO linjen. De ga meg nr til lokalt krisesenter, så jeg lurer på om jeg skal ta kontakt for samtale. Hvis noen flere kan fortelle om egne erfaringer, settes det også pris på❤️ Anonymkode: d9086...4f8 Veldig nyttig å dra til krisesenteret for å prate, de har mye ressurser der - det er ikke bare et oppholdssted. Jeg dro dit for å prate, fikk støtte og hadde en kontaktperson gjennom separasjonen. I mitt forhold var det latent vold og psykisk vold. Du trenger ikke å føle at du blir truet på livet for at det er vold. Anonymkode: 899ae...135 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #16 Skrevet 24. november 2022 Dette vil jeg si er psykisk vold ja. Anbefaler å se videoene til Dr. Ramani på youtube, hun er skikkelig god på narsissisme og emosjonell mishandling. Tøft av deg å ringe VO-linjen forresten❤️ Anonymkode: c34c7...923 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #17 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har vært i er 10 år langt forhold, hvor de siste 5 årene har vi vært gift. Vi har 2 barn sammen. Jeg har vært ulykkelig i forholdet siden første barnet, men ser i retrospekt mange "røde flagg" selv før den tid. Nå lurer jeg på om jeg rett og slett utsettes for en form for emosjonelt misbruk... Første tiden sammen var mannen snill mot meg. Han var dog dårlig på å komme tidsnok, kanskje han kom 1 time etter avtalt tid. Han hadde alltid en forklaring som at han måtte jobbe mye. Da vi flyttet sammen var der også greit. Han kunne likevel si han skulle møte en venn og komme hjem om ikke lenge, og så drakk de seg snydens. Vi kranglet ikke mye. Dog var det småting (som jeg ser i retrospekt) der han formet et narrativ rundt min personlighet jeg ikke kjente meg igjen i. F.eks. at jeg overhode ikke brydde meg om tingene mine, og at jeg ødelagte og mistet dem uten å bry meg. Glemte jeg noe (f.eks. nøkler i døra) ble det blåst ekstremt opp. Til slutt formidlet han at jeg var ikke en person man kunne stole på, og jeg begynte å føle det selv. Dette er et eksempel av flere, og har blitt gjort over tid, slik at det ikke var like tydelig i livet som i tekst. Etter barn ble det veldig mye. Oppførselen hans ble mer direkte kontrollerende. Alt jeg gjorde var galt. Kunne kjefte på meg slik at jeg nesten ble et eneste stort spørsmåltegn. Jeg tenkte på den tiden "fødselsdepresjon?". Forholdet røk nesten det første året etter barnet kom. Han klarte å spille på mine følelser. Årene har nå gått, og jeg kjenner jeg er mentalt sliten. Selv om vi har gode perioder, føler jeg alltid han når som helst kan "skifte" til en sur og anklagende person. Jeg har bitt meg merke i at jeg alltid er anspent, konstant følelsen av å gå på eggeskall og at jeg analyserer mange av mine handlinger slik at jeg ikke skal vekke irritasjon hos partner. Når han reiser, og jeg får være alene med barna, kjenner jeg hele meg er lettet, for da kan jeg gjøre ting på min måte uten kjeft. Glemmer jeg noe, klumser med noe eller bare ikke gidder et eller annet, kan jeg gjøre det uten å være "redd". Det er forresten helt umulig å snakke eller diskutere noe av dette med ham. Det er som å diskutere med verdens tykkeste murvegg. Han klarer alltid vri om på situasjoner eller samtaler, slik at vi alltid sporer av det egentlige temaet. Han kan være den som starter å kjefte på meg, men kan ende opp krangelen med å si at jeg startet krangelen. Jeg tenker f.eks. da "eh, jeg satt her og drakk kaffe i fred, til du kom og var sur for noe og kjeftet". Jeg vet ikke helt hva som skjedde, men jeg har vært så inni denne livsstilen at jeg ikke helt har skjønt hva han holder på med. Det var faktisk siste sesongen av "love is blind" (for de som har sett den, kjente jeg meg veldig igjen i Cole som satt som er gråtende spørsmålstegn på sofaen) som bare fikk meg til å se hele hans og mitt forhold sett mer utenifra. Jeg har begynt å spørre meg selv om jeg blir utsatt for reelt emosjonelt misbruk.. og hvis jeg gjør det.. hva gjør man videre? Anonymkode: d9086...4f8 Elsker du han og ser du for deg en framtid med han? Han trenger ikke drive med psykisk vold eller ha en diagnose for at du skal gå. Har du det bra med han? Anonymkode: 03911...84a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #18 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Elsker du han og ser du for deg en framtid med han? Han trenger ikke drive med psykisk vold eller ha en diagnose for at du skal gå. Har du det bra med han? Anonymkode: 03911...84a Han utsetter TS for psykisk vold. Det er ingen vits i å sette spørsmålstegn ved det. Heller ingen vits i å spørre om hun har det bra med han. Ingen har det bra i slike forhold og ts beskriver eksplisitt hvordan hun sliter. Skulle tro du verken hadde lest hovedinnlegget eller svarene under, herunder også ts sine svar. Anonymkode: 1c705...861 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #19 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Han utsetter TS for psykisk vold. Det er ingen vits i å sette spørsmålstegn ved det. Heller ingen vits i å spørre om hun har det bra med han. Ingen har det bra i slike forhold og ts beskriver eksplisitt hvordan hun sliter. Skulle tro du verken hadde lest hovedinnlegget eller svarene under, herunder også ts sine svar. Anonymkode: 1c705...861 Jeg tror vedkommende du svarer mener det godt, som at TS ikke trenger mere grunn enn om hun har det godt i forholdet sitt for å dra fra han. Åpenbart har hun jo ikke det, ergo bør hun gå uansett om han driver med emosjonell vold eller ikke. Anonymkode: 1a631...be6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå