AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #1 Skrevet 24. november 2022 Er dette normalt? Han er innlagt i tre måneder etter en rusparagraf. Har mange overdoser bak seg. Han har fortalt at det kryr av rus der inne blant andre pasienter. (Det er 13 andre pasienter der inne) Har trodd han overdrev. Nå har han tatt en overdose der inne. Ligger i respirator… Er det virkelig normalt at det skal være så lett å få tak i stoff, når han altså er tvangsinnlagt nettopp for å hindre dette? Er det en dårlig avdeling, eller helt normalt? Anonymkode: 78b82...d98
Purple_Pixiedust Skrevet 24. november 2022 #2 Skrevet 24. november 2022 (endret) Uff, det hørtes ikke bra ut. Jeg var på tvang på samme paragraf og merket ikke noe til rus på avdelingen. Selv om de fleste der var på frivillig paragraf så hadde alle utgang med følge. Dette var på avrusningen da. Det er nok lettere å få tak i når man går videre i rusbehandlingen. Jeg kom meg aldri så langt for jeg ble hypoman og klarte på et vis å overbevise alle om at jeg var rehabilitert og ikke måtte være mer der. Var der i én måned. Håper det vil gå bra med din sønn. ❤ Endret 24. november 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #3 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Er dette normalt? Han er innlagt i tre måneder etter en rusparagraf. Har mange overdoser bak seg. Han har fortalt at det kryr av rus der inne blant andre pasienter. (Det er 13 andre pasienter der inne) Har trodd han overdrev. Nå har han tatt en overdose der inne. Ligger i respirator… Er det virkelig normalt at det skal være så lett å få tak i stoff, når han altså er tvangsinnlagt nettopp for å hindre dette? Er det en dårlig avdeling, eller helt normalt? Anonymkode: 78b82...d98 Ja det er normalt flere steder Anonymkode: 7d851...f19 3
BuffyTheVampire Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Ja dessverre er det veldig vanlig, det gjelder flere institusjoner. Særlig på avdelinger for avrusning, ironisk nok. Håper alt går bra med sønnen din. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 Purple_Pixiedust skrev (2 minutter siden): Uff, det hørtes ikke bra ut. Jeg var på tvang på samme paragraf og merket ikke noe til rus på avdelingen. Selv om de fleste der var på frivillig paragraf så hadde alle utgang med følge. Dette var på avrusningen da. Det er nok lettere å få tak i når man går videre i rusbehandlingen. Jeg kom meg aldri så langt for jeg ble hypoman og klarte på et vis å overbevise alle om at jeg var rehabilitert og ikke måtte være mer der. Var der i én måned. Håper det vil gå bra med din sønn. ❤ Det er jo ganske vanlig det, og du overbeviste nok ingen andre utenom deg selv. Er vanlig med rus på avrusninger flere steder, men er flere avrusninger som det er veldig vanskelig å få rus inn på. Og det er bra i Oslo er det veldig enkelt å få rus inn på avdelingen, og der er flertallet heroinister også - så har vært mange overdoser der inne. Anonymkode: 7d851...f19
Purple_Pixiedust Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er jo ganske vanlig det, og du overbeviste nok ingen andre utenom deg selv. Er vanlig med rus på avrusninger flere steder, men er flere avrusninger som det er veldig vanskelig å få rus inn på. Og det er bra i Oslo er det veldig enkelt å få rus inn på avdelingen, og der er flertallet heroinister også - så har vært mange overdoser der inne. Anonymkode: 7d851...f19 Jeg skulle være på tvang i tre måneder, men fikk opphevet den og jo de trodde meg. Noe som var helt merkelig da jeg nesten døde i selvmord to uker tidligere.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 Men hvorfor er dette nærmest akseptert av avdelingen? Hvorfor blir ikke disse som deler ut stoff, kastet ut? Det burde vel ikke vært så lett tilgjengelig på en avdeling der flere er tvangsinnlagt? Føler det må være dårlige rutiner, når dette er så enkelt… TS, og fortvilet mor.. Anonymkode: 78b82...d98 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor er dette nærmest akseptert av avdelingen? Hvorfor blir ikke disse som deler ut stoff, kastet ut? Det burde vel ikke vært så lett tilgjengelig på en avdeling der flere er tvangsinnlagt? Føler det må være dårlige rutiner, når dette er så enkelt… TS, og fortvilet mor.. Anonymkode: 78b82...d98 Rusavhengige er ofte til de grader veldig oppfinnsomme. Hvor gammel er din sønn? Håper det går bra, og at han innser problemet sitt selv. Anonymkode: fc5a6...9ac
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor er dette nærmest akseptert av avdelingen? Hvorfor blir ikke disse som deler ut stoff, kastet ut? Det burde vel ikke vært så lett tilgjengelig på en avdeling der flere er tvangsinnlagt? Føler det må være dårlige rutiner, når dette er så enkelt… TS, og fortvilet mor.. Anonymkode: 78b82...d98 Det er ikke akseptert? Hvis sønnen din blir påvirket så burde han si ifra til en ansatt, da ransaker de nok rommet til personen og hen blir kastet ut. Rusavhengige som er på avrusning sliter, jeg har selv ruset meg inne på avrusningen, men har ikke tilbydd andre det. Har gjort det fordi det skulle være «siste gang» - og det tror jeg flertallet kjenner på. Er også folk på avrusning som er umotiverte, eller kanskje er der for å ha et sted å sove og få mat og trygghet. Men å si at det er akseptert blir helt feil. Anonymkode: 7d851...f19 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er ikke akseptert? Hvis sønnen din blir påvirket så burde han si ifra til en ansatt, da ransaker de nok rommet til personen og hen blir kastet ut. Rusavhengige som er på avrusning sliter, jeg har selv ruset meg inne på avrusningen, men har ikke tilbydd andre det. Har gjort det fordi det skulle være «siste gang» - og det tror jeg flertallet kjenner på. Er også folk på avrusning som er umotiverte, eller kanskje er der for å ha et sted å sove og få mat og trygghet. Men å si at det er akseptert blir helt feil. Anonymkode: 7d851...f19 Det er ikke akseptert på den måten at det er lovlig. Likevel, når sønnen (22 år) har blitt tilbudt stoff 5 ganger på 1,5 uke - da føler jeg vel at avdelingen ikke har gode nok rutiner? De mener selv at det ikke er noe mer de får gjort? TS Anonymkode: 78b82...d98
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ikke akseptert på den måten at det er lovlig. Likevel, når sønnen (22 år) har blitt tilbudt stoff 5 ganger på 1,5 uke - da føler jeg vel at avdelingen ikke har gode nok rutiner? De mener selv at det ikke er noe mer de får gjort? TS Anonymkode: 78b82...d98 Det er ikke akseptert på noen rus avdelinger. Jeg har jobber på flere av dem. Hvis du er misfornøyd, så vil jeg anbefale ett brev til statsforvalteren. Vil tro det hjelper mer enn kvinneguiden. Bare ett tips. Håper virkelig det går bra med sønnen din, og at det ordner seg for dere som familie. Masse lykke til Anonymkode: d0b18...999 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 Jeg var nettopp innlagt på erp, enhet rus og avhengighet. På den enheten jeg var på var vi 10 frivillige og 4 på tvang og problemet er at det "tvang" betyr er at dørene er låste. Ingen på avdelingen kommer seg ut uten å bli låst ut, men utover det er det åpent mellom pasientene. Frivillige og tvangsinnlagte er sammen, oppholder seg sammen i fellesstue, ved måltider, aktiviteter og hvis de vil feks ut å røyke. Jeg ser problemet til sønnen din. Da jeg var innlagt var det på kort tid fire som ruste seg, og det er bare de jeg vet om. Problemet er at de frivillige får utgang og kan da dra med seg inn hva de vil, så og si. Man må blåse når man kommer inn og av og til ta urinprøve, og de ansatte sjekker tingene man har med inn, feks pose/sekk, men å bære narkotika/piller/annet under klær er fritt frem. Man blir ikke ransaket. Det er leit å si, men jeg får være ærlig. Man er nødt til å ønske å være der selv, selvom det er tvang. Jeg ble aldri tilbytt noe, men jeg så hva de andre gjorde og jeg var vitne til det. For meg var det uproblematisk fordi det ikke trigget meg, og jeg ville ut så fort som mulig! Konsekvensene.. Jo, det er konsekvenser. Man får først advarsler, så bli man sendt hjem. Jeg var vitne til at to stykk ble sendt hjem på forskjellige tidspunkt. De andre fikk advarsler og konsekvenser i form av at de ikke fikk ha utgang eller være med på sosiale aktiviteter en periode. Da det er sagt, jeg har ingen anelse om hva som kunne vært gjort for å forhindre det jeg har skrevet over. Man får inn noe hvis man vil det nok. Problemet er at de som er der ikke er motiverte nok, klarer ikke, er for syke til å ha det såpass åpent som det faktisk er. Det at to av de jeg var med ble sendt hjem var helt krise, de ropte om hjelp bokstavelig talt, men de fikk det ikke og klarte ikke la være å ruse seg. De var veldig unge 😭 Jeg håper sønnen din klarer å stå imot og jeg heier på han! Anonymkode: 4a8d5...998 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå