Gå til innhold

Hvorfor skjer det ulykker med en gang kulden og første snøen kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi vet jo at vinteren kommer hvert år og at det kommer snø og kulde flere steder i landet. Likevel skjer det flere bilulykker eller at folk kjører ut i grøfta hvert år. Spesielt når første snøen/kulden kommer etter sommeren og høsten.

Hva er grunnen er til det? Bruker folk for høy fart? Er det fordi mange ikke har skiftet til vinterdekk? Da vet vel folk at de må kjøre sent og forsiktig eller la bilen stå til de får skiftet dekk? Er det andre grunner? 

Hva tror du? Hva kan gjøres for at dette ikke skal skje hvert år? Er du mer forsiktig når kulden og snøen kommer?

Jeg kjører alltid mer forsiktig og tar meg bedre tid når det blir isete og snø. Fordi jeg har ikke lyst at noe skal skje når jeg vet det er glatt og jeg vet jeg kan gjøre mitt beste for å unngå ulykke og havne i grøfta.

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utover vinteren faller ulykkestallene. Så det er ikke vinterføret i seg selv. Jeg tror det første snøfallet kommer like overraskende på veimyndighetene som har ansvar for at veiene er kjørbare. Utover vinteren er de raskt ute med tiltak. Men den første snøen kommer like overraskende på dem som på bilistene.

Anonymkode: 0f4e2...569

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utover vinteren faller ulykkestallene. Så det er ikke vinterføret i seg selv. Jeg tror det første snøfallet kommer like overraskende på veimyndighetene som har ansvar for at veiene er kjørbare. Utover vinteren er de raskt ute med tiltak. Men den første snøen kommer like overraskende på dem som på bilistene.

Anonymkode: 0f4e2...569

Ja det kommer ofte overraskende. Derfor det er viktig å følge med på værmeldingene på forhånd. 

Skrevet

Kombinasjon våt vei og kalde grader kan gi is som er vanskelig å se og som er glattere enn snø

Anonymkode: 0dea3...15d

• Nyttig 2
Skrevet

Og at folk ikke kjører etter forholdene. Mange tror de er verdens beste sjafører og kjører forsatt i 60 når det er glatt og burde kjøre i 30...

De tenker ikke på bremselengde etc når det er glatt.

Eller holde god avstand til bilen foran...

Folk kjører som vanlig når det er masse snø og glatt ute. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her på østlandet er det ofte underkjølt regn ved det første snøfallet. Det kan være veldig lokalt, og komme brått på når resten av distansen du har kjørt har vært isfri. Se på det som skjedde på E18 ved Tønsberg i helgen.

Man kan fortsatt miste kontrollen med riktig skodd bil og en lavere fart, for det kommer så brått.

I tillegg kommer det jo brått på de som holder veiene våre fri for snø og is. De rekker ikke over alt alltid, og da skjer det.

Anonymkode: a35af...d22

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

0-føre. Glatt i kryss og rundkjøringer pga vanndampen som gir deilig hålke før noen har rukket å strø.

Anonymkode: 303ea...4e4

Skrevet

Fordi folk glemmer seg bort 

Skrevet

Det som er mer interessant er at de fleste dødsulykker skjer i de månedene hvor det er best føre; altså mai-august. Det er et tankekors

• Liker 1
Skrevet

Fordi det alltid er noen som kjører på sommerdekk.

Skrevet

Folk kan jo ikke kjøre bil på vinterføre lenger, de forventer bare veier og fortauer hele året.

Denne konstante saltingen er mye verre enn godt gammeldags vinterføre, saltingen fører til mørke svarte veier som "spiser" opp alt lyset. Sikten blir elendig siden salt og annen dritt legger seg som en tjukk hinne på vinduene, nye biler ruster opp etter 3-5 år p.g.a. saltet og dessuten så er salt noe svineri for naturen.

Anonymkode: 6df5f...183

• Nyttig 2
Skrevet

Tror ofte det skjer fordi folk kjører rundt med sommerdekk så lenge de kan. Også er det plutselig snø ute. Og de må på jobb eller et eller annet viktig og tenker at det sikkert går bra for hovedveien er jo alltid saltet ihel. Ellers så er det de som kjører som normalt og har overstor tro på at de har så dyre og gode dekk at de ikke trenger å ta hensyn til føret og hva det gjør med bremselengde. 

Skrevet

Den første snøen har ofte en kombo av speilis med sørpesnø over. Så er veldig vanskelig for dekkene å få grep på veien. Spesielt viss du ikke bruker piggdekk. + at folk ikke er like obs på at bremselengde og grep på veien ikke er det samme som det de har vært vandt med de siste månedene.

Anonymkode: 2066d...cf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...