Gå til innhold

Er dette vanlig ved demens?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faren min hevder at han ikke er dement. Han bor alene og holder god orden. Han handler, lager mat og spiser godt. Han kjører også bil, dessverre. Men jeg ser tydelige tegn på demens.

Det mest påfallende er at han snakker på loop. Det er de samme historiene igjen og igjen, og han prater bare om seg selv. Jeg vet at dette ikke er uvanlig, men det er uvanlig for han. Han var ikke sånn før. Han glemmer også avtaler, er fryktelig urolig og har huskelapper over alt.

Men det som er litt merkelig er at han ser ut til å bare huske halve familien om gangen. Han har barn fra før, jeg er fra kull to og jeg er mye yngre enn mine søsken. Til tider virker det som om han ikke vet hvem jeg er. Han tror jeg er min eldste søster. Han kan også ramse opp sine 4 barnebarn, og så glemmer han mine barn. Og da jeg minner han på at han har to til, snakker han det vekk. Andre ganger er han veldig fokusert på meg og min familie, og det virker som om han har glemt sine eldre barn. Han kan si ting som at jeg er enebarn. Vi merker det også på hvor ofte han ringer. Noen ganger ringer han meg hele tiden i mange dager, og så hører jeg ingenting på en stund. Da ringer han mine andre søsken.

Han er kanskje ikke typisk dement, da han holder god orden og er veldig sosial. Men han oppfører seg veldig annerledes, blant annet er han fullstendig uten filter når han snakker. Han kan le høyt av andre mennesker når vi er ute. Han snakker nedsettende om andres utseende. Det verste er at han har blitt veldig seksualisert. Blant annet har han gitt ganske slibrige komplimenter til barnebarn, sannsynligvis har han glemt at det er barnebarna hans akkurat da. Og så roter han seg bort når han er ute og kjører bil og kjører dårlig.

Jeg har tatt opp med fastlegen at han burde utredes. Særlig med tanke på førerkort , men også med tanke på bremsemedisiner og behandling. Men fastlegen tror ikke på meg. De få minuttene faren min er inne hos fastlegen styrer han samtalen, og da virker han jo helt oppegående. Fastlegen gadd ikke å ta en kognitiv test sist han fikk fornyet førerkort, så nå har vi denne farlige sjåføren rundt oss de neste to årene...

Jeg ønsker at noe gjøres, men føler at jeg må "samle bevis" før jeg kontakter fastlegen igjen. Så jeg lurer på om man kan holde orden selv om man er dement? Og at endring av personlighet er et tegn på demens? Og er det vanlig at man glemmer deler av familien, men husker nærmest alt om resten?

Anonymkode: 470de...230

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å si det kort og brutalt: "alt er vanlig ved demens", og alt du forteller om her er veldig typisk, også at de klarer å holde god orden. 
(Men hvis du sjekker grundig kan du se at alt ikke er like i orden under overflaten.  Vi måtte blant annet gå igjennom søpla før vi kastet den, fordi sølvtøy, smykker og annet like gjerne havnet der som i kjøkkenskuffen eller i smykkeskrinet)

Du trenger ikke samle bevis før du kontakter fastlegen.
Du bestiller time, og snakker med fastlegen på forhånd om at du mistenker demens, og at du er bekymret for kjøringen, og at det må gjennomføres en kognitiv test.  Hvis fastlegen nekter må du be om en "second opinion".

Anonymkode: 7c76d...9f8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For å si det kort og brutalt: "alt er vanlig ved demens", og alt du forteller om her er veldig typisk, også at de klarer å holde god orden. 
(Men hvis du sjekker grundig kan du se at alt ikke er like i orden under overflaten.  Vi måtte blant annet gå igjennom søpla før vi kastet den, fordi sølvtøy, smykker og annet like gjerne havnet der som i kjøkkenskuffen eller i smykkeskrinet)

Du trenger ikke samle bevis før du kontakter fastlegen.
Du bestiller time, og snakker med fastlegen på forhånd om at du mistenker demens, og at du er bekymret for kjøringen, og at det må gjennomføres en kognitiv test.  Hvis fastlegen nekter må du be om en "second opinion".

Jeg har snakket med fastlegen. Han kalte inn faren min til en samtale og konkluderte med at han ikke er dement. Tok ingen kognitiv test. Hvis jeg skal ha en second opinion, så må faren min møte en annen lege. Og siden han ikke er dement, så ser han ingen grunn til det...

TS

Skrevet

Det finnes forskjellige typer demens, og det du beskriver passer inn for noen av disse. Alt er altså ikke Alzheimer med de symptomene du leser om der.

Jeg vil absolutt anbefale en bedre utredning basert på hva du forteller om faren din. Anbefaler at du forlanger å få han henvist til en spesialist som foretar bedre undersøkelser enn hva denne fastlegen gjorde.

• Liker 1
Skrevet

Spiller det noen rolle? ‘’Bremsemedisinen’’ virker mikroskopisk, er ingen behandling ellers så det går sin gang

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har snakket med fastlegen. Han kalte inn faren min til en samtale og konkluderte med at han ikke er dement. Tok ingen kognitiv test. Hvis jeg skal ha en second opinion, så må faren min møte en annen lege. Og siden han ikke er dement, så ser han ingen grunn til det...

TS

Jeg leste det, men du må bare prøve igjen.
Hos oss tok det nesten 10 år, og bytte av fastlege, før demensdiagnosen ble satt.

Det at faren din ikke vil møte en annen lege forstår jeg er et problem, men det må kunne løses.

Hos oss var det som fungerte at han ville bevise for oss at vi tok feil.
"Du mener at du ikke har problemer med hukommelsen, jeg mener at du har det.  Hvis du er så sikker på at jeg tar feil burde du ikke ha noen problemer med å bli undersøkt bare for å bevise at du har rett.  Hvis du ikke går med på å snakke med legen tror jeg at du er redd for at jeg skal ha rett."

Det kan være noe annet som fungerer bedre hos deg, du må bare finne riktig knapp å trykke på.  :)

Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden):

Spiller det noen rolle? ‘’Bremsemedisinen’’ virker mikroskopisk, er ingen behandling ellers så det går sin gang

Det er klart det spiller en rolle. Det er blant annet lettere å få iverksatt nødvendige hjelpetiltak når riktig diagnose er satt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hei, dette minner om frontalapp demens. Da husker de mye, men en «mister litt filter». Dette oppdages ofte ikke his fastlege, da de klarer de testene de får der. Det beste hadde vært å fått sjekket for demens på sykehuset, men skjønner det er vanskelig når fastlege ikke er med på tanken om en eventuelt demens. 

Anonymkode: 27b7e...a98

• Liker 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det spiller en rolle at vi har en livsfarlig sjåfør ute på veiene, i hvert fall. Han har gått tom for bensin midt på motorveien. Han har flere ganger kjørt mot enveiskjøring der han bor. Og sist han skulle besøke meg kjørte han seg bort 8 ganger og han har vært her hundre ganger.

Men jeg tenker også at dette bør følges opp av helsevesenet. Kanskje ikke bremsemedisiner hjelper, men før eller siden klarer han ikke å bo uten hjelp, og da tenker jeg at helsevesenet burde være på plass.

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette med uro er også typisk demens. (Jeg har en far som er dement, han er også svært urolig.)

Skrevet

Ja, høres ut som en klassisk start på demens, dessverre. Fastleger burde hatt en tupp i ræva. Bor dere slik at dere kan gå privat?

Skrevet

Hva med besøk av hukommelsesteamet i kommunen ? 

Anonymkode: 0fa54...913

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg leste det, men du må bare prøve igjen.
Hos oss tok det nesten 10 år, og bytte av fastlege, før demensdiagnosen ble satt.

Det at faren din ikke vil møte en annen lege forstår jeg er et problem, men det må kunne løses.

Hos oss var det som fungerte at han ville bevise for oss at vi tok feil.
"Du mener at du ikke har problemer med hukommelsen, jeg mener at du har det.  Hvis du er så sikker på at jeg tar feil burde du ikke ha noen problemer med å bli undersøkt bare for å bevise at du har rett.  Hvis du ikke går med på å snakke med legen tror jeg at du er redd for at jeg skal ha rett."

Det kan være noe annet som fungerer bedre hos deg, du må bare finne riktig knapp å trykke på.  :)

Det er klart det spiller en rolle. Det er blant annet lettere å få iverksatt nødvendige hjelpetiltak når riktig diagnose er satt.

Jeg har forsøkt å lirke med han, men han blir fryktelig rasende. Etter at jeg kontaktet fastlegen ville han ikke snakke til meg mer. Det gikk over da han glemte hele episoden. Jeg tror han vet selv at noe er galt, så han jobber veldig hardt med å være ung og sprek. Han har også sluttet å gå til legen, for jeg tror han er redd for å bli avslørt. Han fikk blant annet blodpropp i beinet, men nektet å oppsøke hjelp.

Jeg tenker at jeg bare må kontakte fastlegen igjen, men denne gangen med mer konkrete eksempler på blokka.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei, dette minner om frontalapp demens. Da husker de mye, men en «mister litt filter». Dette oppdages ofte ikke his fastlege, da de klarer de testene de får der. Det beste hadde vært å fått sjekket for demens på sykehuset, men skjønner det er vanskelig når fastlege ikke er med på tanken om en eventuelt demens. 

Ja, dette minner veldig om faren min. Det kan jeg si til fastlegen. Takk.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ring kommunen og hør om de har et demensteam som kan bistå. De har gjerne mer kunnskap om dette enn fastlegen. 

Anonymkode: 62d4a...cc0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Frontlapp drmens hos min eksmann.

Han utviklett dette sakt og ble en vi ikke kjennte. Han saksøkte og krevde plutselig samvær (barna var voksne) det trodde han var løgn. Vidre mye ukritisk ting og ble en svært vanskelig person. Og han virket oppegående på de som bare traff han i korte øyeblikk. Men for oss i familien var det ikke slik, han var overbevist på at det var alle oss andre det var noe galt med. Anbefaler drg å kontakte demens foreningen og lese deg opp på dette. For dette rammer ulikt.

Anonymkode: 43845...e98

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det arter seg veldig ulikt, men en del av tegnene du beskriver var veldig typisk demens ja.
Vi måtte tre ganger på alderspsykiatrisk med moren vår for utredning før de endelig klarte å avdekke det vi nære så lett. Da var det så sent at det ble sykehjem snart etter.

Demente er noen ganger veldig flinke til å dekke over problemene.

Anonymkode: 7cbb1...6cb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har forsøkt å lirke med han, men han blir fryktelig rasende. Etter at jeg kontaktet fastlegen ville han ikke snakke til meg mer. Det gikk over da han glemte hele episoden. Jeg tror han vet selv at noe er galt, så han jobber veldig hardt med å være ung og sprek. Han har også sluttet å gå til legen, for jeg tror han er redd for å bli avslørt. Han fikk blant annet blodpropp i beinet, men nektet å oppsøke hjelp.

Jeg tenker at jeg bare må kontakte fastlegen igjen, men denne gangen med mer konkrete eksempler på blokka.

Ja, dette minner veldig om faren min. Det kan jeg si til fastlegen. Takk.

Ja, det kan være fint å gi konkrete eksempler slik du gjør her i tråden. Forklar hva han har gjort i bil som er farlig. De tingene han gjør og sier som er ulikt ham, særlig dette med slibrige kommentarer til barnebarn. Glemmer avtaler, huskelapper over alt, endret personlighet til å være selvsentrert og bare fortelle samme historier igjen og igjen.

Hvis han har hatt blodpropp så synes jeg han burde fått tatt bilder av hjernen for å utelukke at det er en skade som forårsaker dette. Det går det også an å nevne for fastlegen.

Ser at noen nevner kommunens demensteam, vi fikk mye hjelp av dem og de var gull verdt.

Hvis du er veldig redd for kjøringen hans, går det ikke da an å ta en prat med politiet? Forstår at det kan sitte langt inne, men når konsekvensene kan bli såpass alvorlige...

Anonymkode: ecb81...9b2

• Liker 1
Skrevet

De fleste kommuner har vel demensteam eller demenskoordinator. Ta kontakt med dem. De kan bistå og gi råd. Lykke til.

Anonymkode: b72d7...f2d

Skrevet

Oj, ja dette virker som en start på demens.... har ikke vært borti det temaet innen familien, men  tror det hører såvisst til en type demens. Har snakket med folk som har slekt og prbl, og det du beskriver bekrefter at noe er på gang. 

Skrevet

Enig med de som tenker frontallapp-demens. Typiske tegn er endret personlighet, mistenksomhet og aggressivitet.

Om dere får til så er å fjerne "vitale deler " på bilen slik at han ikke får fikset det selv og dermed ikke kan kjøre den beste måten å hindre kjøring på. Politiet kan ikke gjøre noe, så lenge legen mener han er skikket til å kjøre bil.

Anonymkode: 5cfea...be2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...