AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #1 Del Skrevet 24. november 2022 Hei Jeg er for øyeblikket sykemeldt og har fått søknad om sykepenger på nav, men nå er det sånn at jeg må endre på sykemeldingen min slik at den blir 100%. Er for øyeblikket 60% sykemeldt, men trenger å få endret den til 100% som jeg får ordnet om 2 uker (har ikke fått time til fastlege før da). Men spørsmålet er: om jeg bruker søknaden min for sykepenger for de 60% jeg for øyeblikket er sykemeldt for, vil det da være mulig å få etterbetalt de resterende 40% når jeg har fått endret på sykemeldingen min? Anonymkode: 89512...ba7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #2 Del Skrevet 24. november 2022 Mye som er usikkert her. Legen kan ikke tilbakedatere en sykemelding uten at det er åpenbare årsaker. Så du bør starte med å kontakte legekontoret å si hva det gjelder. Siden du allerede er delvis sykemeldt, så bør det jo holde med en telefonsamtale med legen din. Anonymkode: a4a6f...6b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #3 Del Skrevet 24. november 2022 Jeg tenker også at du må ringe fastlegen igjen og få dem til å fikse det over telefon. Sykmelding kan ikke tilbakedateres. Du må i alle fall ikke sende inn / fylle ut søknad om sykepenger hos nav før prosenten er avklart. Anonymkode: 83968...eaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Splittbinders Skrevet 24. november 2022 #4 Del Skrevet 24. november 2022 Du kan i alle fall ikke komme til legen om 2 uker, og at "jeg måtte endre sykemeldingen til 100% og har derfor ikke jobbet noe disse ukene og må ha ny sykemelding på 100% for hele perioden". Legen tilbakedaterer ikke en sykemelding uten videre på den måten. Med mindre dette er noe han kjenner til, men da burde det uansett bare utstedes en ny sykemelding med en gang. Hvis du ikke har fått time før om to uker, så må du enten ringe legekontoret og be om en hastetime (det er de pålagt å ha kapasitet til, dersom du ringer når de åpner). Alternativt kan du jo sende en e-konsultasjon, og se hva legen gjør/svarer. Da kan han enten per digital kommunikasjon si "ok, du får 100% sykemelding", og da sender han inn en ny. Eller han ber deg om å komme for konsultasjon slik at han kan vurdere deg før sykemeldingen endres. Ut i fra hvordan du skriver, høres det ikke ut som legen din er klar over at du trenger en annen type sykemelding? Så til spørsmålet; om du er sykemeldt 60% men er 100% borte fra jobb, vil du ikke få 100% sykepenger nei. Da må sykemeldingen endres. Kontakt legen - og be om ny vurdering av prosenten og ny sykemelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå