AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #1 Skrevet 24. november 2022 Jeg står på Cipralex (Escitalopram Actavis), men opplever at den ikke fungerer. Jeg merker ingen forskjell. Har forsøkt å trappe opp og ned over lengre tid uten at det gir noe utslag på noe som helst. Noen som har opplevd det samme, og har byttet til et annet preparat som fungerer? Anonymkode: 873a9...139
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #2 Skrevet 24. november 2022 Hva er lengre tid? Hvor lenge stod du på den høyeste dosen du har forsøkt? Jeg har hørt at det gjerne er pårørende som merker forskjell først, men dine pårørende merker heller ingen forskjell? Det går an å få tatt en blodprøve for å finne ut hvilke antidepressiva som vil fungere best for deg. Legen din kan gi deg gode råd til alternativer. Anonymkode: 2336f...11d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #3 Skrevet 24. november 2022 Resultatet er veldig gradvis. Alt blir flatt av følelser, på godt og vondt. Har du hatt panikkanfall før merker du at de gradvis forsvinner. Anonymkode: d9256...692 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Jeg har stått på Cipralex i mer enn 10 år. 20 mg er det høyeste jeg har forsøkt, det har jeg stått på i 2-3 år. Ellers 10, og også vært nede i 5. jeg synes jeg merket effekt helt i begynnelsen, men det er mange år siden. Har tenkt at jeg burde slutte, men… tok det opp med legen for et par år siden, men hun hadde ikke noe forslag. det er målt 20 mg ved blodprøver. Anonymkode: 873a9...139
Gjest vilkåret Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 Jeg vet om to som prøvde det. Den ene syntes den ble mindre deprimert. Jeg opplevde at personen ble mer dømmende, sur og konfronterende. Den andre merket ingenting, jeg syntes han ble mer følelsesløs og "borte". Syntes slike preparater er veldig skumle. Virker som om de kan endre personer uten at personene merker det selv noen ganger.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har stått på Cipralex i mer enn 10 år. 20 mg er det høyeste jeg har forsøkt, det har jeg stått på i 2-3 år. Ellers 10, og også vært nede i 5. jeg synes jeg merket effekt helt i begynnelsen, men det er mange år siden. Har tenkt at jeg burde slutte, men… tok det opp med legen for et par år siden, men hun hadde ikke noe forslag. det er målt 20 mg ved blodprøver. Anonymkode: 873a9...139 20 mg da jeg sto på 20 mg altså. og jeg er ts. Anonymkode: 873a9...139
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 Første gang: Var på langt over anbefalt dose. Ingen effekt Andre gang: 20 mg og var helt flat Aldri igjen. Har forsøkt andre også uten god effekt, bare bivirkninger og flathet på sitt beste Anonymkode: a51cc...710
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 Jeg har fått veldig god effekt av cipralex. Før kunne jeg ikke gå ut i solen uten å bli svimmel, fikk panikk på butikken, og jeg fikk uvirkelig hetsføleser plutselig når jeg snakka med folk, var på jobb osv. Følte jeg levde i en paralell verden. Det cipralex en gjore for meg var vel at jeg fikk roa nett panikken og fikk ikke de ekstreme følelsene. Nå er jeg faktisk helt normal, takk og Gud!! Men du får dem kanskje for andre grunner enn det jeg gjore. Cipralex funker ikke før etter en del mnd, og hvordan den fungere på en er veldig forskjellig. Håper du finner noe som funker. Anonymkode: a8399...e85 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 vilkåret skrev (3 timer siden): Jeg vet om to som prøvde det. Den ene syntes den ble mindre deprimert. Jeg opplevde at personen ble mer dømmende, sur og konfronterende. Den andre merket ingenting, jeg syntes han ble mer følelsesløs og "borte". Syntes slike preparater er veldig skumle. Virker som om de kan endre personer uten at personene merker det selv noen ganger. Så alternativet «være alvorlig deprimert» er bedre? Anonymkode: 0a295...77a 1 2
Gjest vilkåret Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Så alternativet «være alvorlig deprimert» er bedre? Anonymkode: 0a295...77a Du mener "i tillegg". Å være følelsesløs betyr ikke at depresjonen er kurert, det betyr bare at man skjærer av de delene av hjernen som føler, og som føler seg deprimert. Noe som gir en generell følelsesløshet på alle områder. Det er litt som å kutte av hele armen når du har fått kutt i fingern. Den som ble aggresiv og sur var fortsatt like deprimert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå