Gå til innhold

Hvor mange timer til å gjøre "ingenting"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min mener at etter jobb, så er det fri resten av dagen. Jeg mener at etter jobb så ordner vi forefallende ting i hjemmet, husarbeid o.l. Selvsagt skal man få slappe av litt også, men ikke hele ettermiddagen hver dag. Jeg blir gal av at han enten ikke gjør noe etter jobb, eller så blir han sur fordi jeg ber han om å gjøre noe.. 

Hvor mange timer etter jobb er det innafor å bruke til "ingenting", det vil si sove middagshvil, se på tv, trykke på tlf, ligge på sofaen?

Anonymkode: 86f05...391

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her blir det nok et par timer til dagen med tv/skrolling/ingenting.

Når mener han at man skal rydde kjøkken, vaske klær, ordne ting? I helgene? Skal alt flyte frem til lørdag? Eller skal helgen også være fri?

Anonymkode: 2f37f...090

Skrevet

Jeg lager middag (ikke alltid jeg gidder det heller) og rydder litt mens jeg lager middag.. Resten av tiden går til avslapping og så blir det skippertak i helgene. Fordi jeg har rett og slett ikke energi til mer enn det. For meg er det 100% innafor å bruke all den tiden jeg vil til å gjøre absolutt ingenting, men jeg har verken mann eller barn. 

Det er jo ikke greit at du må gjøre absolutt alt fordi han ikke gidder, men jeg hadde ikke likt å bli mast på fordi partneren forventes at det skal støvsuges 3 dager i uken og ha det plettfritt hele tiden. 

Dere må jo gjerne ta en slags rolleavklaring/forventningsavklaring?

Anonymkode: f912c...8b6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her blir det nok et par timer til dagen med tv/skrolling/ingenting.

Når mener han at man skal rydde kjøkken, vaske klær, ordne ting? I helgene? Skal alt flyte frem til lørdag? Eller skal helgen også være fri?

Anonymkode: 2f37f...090

I ukene mener han at det skal gjøres i helgen, i helgen så mener han at helgen er til for å ha fri.. Men han gjør ting i helgene da, men ikke alltid på eget initiativ. 

Jeg tenker at husarbeid gjør man litt langs med, og man trenger ikke ta de tyngste tingene etter en lang arbeidsdag. Men at alt kan ikke stå på vent til helgen heller.. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Spørs hva slags jobb det er. Jobber han 7 timer på kontor eller 10 timer fysisk? 

Anonymkode: 1a9f5...f6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I ukene mener han at det skal gjøres i helgen, i helgen så mener han at helgen er til for å ha fri.. Men han gjør ting i helgene da, men ikke alltid på eget initiativ. 

Jeg tenker at husarbeid gjør man litt langs med, og man trenger ikke ta de tyngste tingene etter en lang arbeidsdag. Men at alt kan ikke stå på vent til helgen heller.. 

Hvorfor kan det ikke stå på vent til helgen? Umiddelbart tenker jeg at han tenker han har ryddehjelp i TS, og eller at det er ulik oppfatning av krav til hvor ryddig det bør være. 

Skrevet

Det er vel bare å avtale hva som skal gjøres i løpet av uken og hvem som gjør hva. Så får han ta det når han vil.

Anonymkode: 3ac19...c29

• Nyttig 1
Skrevet

Dette kommer jo veldig an på hva slags jobber dere har. Det er helt greit å ta seg en pause etter jobb dersom man faktisk trenger det. Her rydder jeg kjøkkenet og til tider støvsuger mens middagen lages. Setter ofte på en maskin med klær med en gang jeg kommer hjem. Jeg er dessverre litt for kontroversiell og mener bastant at siden jeg har de minst krevende oppgavene gjennom jobb og han har tyngre typer arbeid er det jeg som gjør mest hjemme, men jeg forventer hjelp de gangene jeg ber om det. Er han derimot dårlig (influensa o.l) gjør jeg alt og omvendt. :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Samboeren min mener at etter jobb, så er det fri resten av dagen. Jeg mener at etter jobb så ordner vi forefallende ting i hjemmet, husarbeid o.l. Selvsagt skal man få slappe av litt også, men ikke hele ettermiddagen hver dag. Jeg blir gal av at han enten ikke gjør noe etter jobb, eller så blir han sur fordi jeg ber han om å gjøre noe.. 

Hvor mange timer etter jobb er det innafor å bruke til "ingenting", det vil si sove middagshvil, se på tv, trykke på tlf, ligge på sofaen?

Høres helt søkt ut å ha en grense for det? Det som må gjøres, må gjøres. Hvis det ikke er noe som må gjøres kan man velge å bruke tiden sin på hva man vil, typ sove, trykke på tlf, lese, trene, strikke etc.

Hvis huset står påå hodet og det er mange viktige ting som MÅ ordnes før neste dag, så MÅ man jo gjøre de tingene, man kan ikke da si at "men jeg har to timer hviletid først", det er jo ikke sånn livet fungerer. 

Kjenner jeg lurer på om han er en latsabb som tenker at du skal gjøre alt av rydding, vasking, matlaging, snømåking etc, eller om du er et rivjern som alltid er etter ham for å gjøre ting som kun du ser behovet for...

Anonymkode: 3a7f1...83d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har dere barn? 

Uten barn er det helt greit å legge opp tiden slik man ønsker mellom gjøre ingenting/plikter/hobby. Så da gjør man plikter når det passer. Men normal ryddighet forventes (klær i skittentøy eller lagt sammen på en stol, ryddig kjøkkenbenk, søl tørkes opp med en gang ) 

Med barn gjør man det man kan så snart man kan. Man vet aldri når man har ledig 30min til å legge på plass klær neste gang. Å gjøre ingenting er en luksus som man av og til klarer å få til når barna er lagt. 

Anonymkode: 734b4...458

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det kommer vel an på dagen?

Noen dager har man ting man må gjøre, som ikke kan utsettes, andre dager har man ting man burde gjort, men som kan utsettes.
Hvis man er litt ekstra sliten en dag er det lett å utsette det som kan utsettes.

Anonymkode: 73d66...74e

• Liker 1
Skrevet

Hva mener du med ingenting? Man gjør jo noe heletiden.

Sover, da gjør man noe.

Sitter på sofaen å slapper av, da gjør man noe.

Hører på musikk som avkobling, surfer litt på nett. Da gjør man noe.

Så...man gjør alltid noe :) 

Anonymkode: ff962...d4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva går så alt dette omtalte forfallende arbeide i hjemmet ,og  husarbeide  ut på ?. Er det snakk om vedlikeholdarbeide utvendig  av boligen eller er det  støvsuging, tørke støv, vaske klær o.s.v  ?.  Bor  dere 2-eller 10 stk som bor i huset ?

Hva med heller gå seg en tur på fjellet, sykkeltur, eller spasertur i friskluft.  Har du tenkt på at din mann føler seg slitt etter en lang dag på jobben, og ønsker bare å hvilw ?.  Kanskje har du   masse overskudd når du kommer hjem ?.

Anonymkode: a9887...e12

• Liker 1
Skrevet

Du får gjøre det samme som han. Se hva som skjer da. 

Ikke lag mat til han, ikke vask klær, ikke rør noe som har med han å gjøre. Du skal jo da ha fri du også! 

Anonymkode: 8cc3a...d0b

• Liker 7
Skrevet

Ikke få barn med han der i hvertfall🙈

Anonymkode: 7996d...87d

• Liker 9
Skrevet

Vi prøver å ha fri etter 19-20 når ungen er lagt. Så ca 2-3timer fritid på en vanlig kveld. Før dette er det middag, oppvask, klesvask, litt rydding og vasken + leking med ungen 😊

Anonymkode: 7de03...d59

• Liker 1
Skrevet

Med 100% jobb, unger, hus, trening OG en syk forelder er "tid til å gjøre ingenting " en luksus jeg kun drømmer om. 

Anonymkode: 12fa5...100

• Liker 2
Skrevet

Ulikt fra dag til dag her, vi har på en måte en syklus, feks mandag er helt fri, kun forefallende arbeid som middag/oppvask.

Mens onsdag og torsdag bruker vi 1-3 timer på husarbeid, klesvask, husvask.

Fredag: storhandling, vask av kjøleskap.

Lørdag: sengetøy,klesvask, støv og småting.

Slik blir mange timer fri de fleste dager.

Anonymkode: bf2c9...75b

• Liker 1
Skrevet

Der går ikkje an å gjere ingenting frå etter middag til leggetid. Det er jo mange timar!

Skrevet

Jeg bor alene og jeg kan fint legge meg på sofaen etter jobb og gjøre ingenting resten av kvelden. Jeg kan også gjøre husarbeid fra jeg setter beina inn i huset etter jobb til jeg legger meg. Jeg er sjef sjøl og bryr meg ikke å noe står på hodet. I går rydda jeg stua så den var perfekt helt fram til jeg la meg, kjøkkenet er bomba med støvsuger midt på gulvet, en stor oppvask og rot etter kakebakst på benken og ei kasse med julepynt i et hjørne. Men hva gjør det? 

Anonymkode: 3af88...6df

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...