Gå til innhold

Må jeg ha sykemelding etter egenmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i en ia-bedrift. Var syk for 14 dager siden, og brukte da egenmelding. Har nå blitt syk igjen (korona), og lurer på om jeg da må ha sykemelding da det er under 16 dager siden sist jeg brukte egenmelding…

Anonymkode: 670ea...017

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du jobber i en IA-bedrift, så det trenger du ikke.

Anonymkode: 70e9e...efb

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du jobber i en IA-bedrift, så det trenger du ikke.

Måtte ha sykemelding ifølge både sjefen og legekontoret👍🏼

• Liker 2
Skrevet

Jo, etter egenmelding har man karenstid før ny egenmelding. 

Anonymkode: 47084...ef1

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jo, etter egenmelding har man karenstid før ny egenmelding. 

Anonymkode: 47084...ef1

Har man samme karenstid, 16 dager, etter sykemeldig også?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Måtte ha sykemelding ifølge både sjefen og legekontoret👍🏼

Ikke når du var syk 1 dag for 14 dager siden, da man kan ha tre dager i løpet av en 16-dagersperiode. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)

I IA-bedrift gjelder ikke regelen om max 3 dager egenmelding i en 16-dagers periode.

Endret av Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke når du var syk 1 dag for 14 dager siden, da man kan ha tre dager i løpet av en 16-dagersperiode. 

Jeg var syk 3 dager første periode. (Kan levere egenmelding ved opp til 8 dager fravær, 3 ganger i løpet av 12 mnd mener jeg det er.)  Er vel ikke noe forskjell om jeg var vekk én eller flere dager, i fht karenstid?

ts

Skrevet

Det må gå 16 dager før du kan bruke egenmelding igjen, så ja du må ha sykemelding nå. 

Anonymkode: f67dc...4cc

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet (endret)

Jeg var syk 3 dager første periode. (Kan levere egenmelding ved opp til 8 dager fravær, 3 ganger i løpet av 12 mnd mener jeg det er.)  Er vel ikke noe forskjell om jeg var vekk én eller flere dager, i fht karenstid?

ts

I IA-bedrift er det ikke karenstid og regelen om 3 ganger egenmelding gjelder heller ikke. Det er regler som gjelder hvis virksomheten ikke er IA-bedrift.

Endret av Anonym Brukar0
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (6 timer siden):

I IA-bedrift er det ikke karenstid og regelen om 3 ganger egenmelding gjelder heller ikke. Det er regler som gjelder hvis virksomheten ikke er IA-bedrift.

Du kan bruke egenmelding mer enn 3 ganger på et år ja, du kan skrive egenmelding 3 ganger x 8 dager, altså 24 dager totalt for å være mer tydelig. Men nå sa både lege og sjef at jeg skulle leverer sykemelding, så da forholder jeg meg til det.

BD917831-40B4-4605-81B6-9DDF7BE84E2D.jpeg

Skrevet

Dere som henviser til utvidet rett til egenmelding henviser til et gammelt regelverk. Dette er hva som gjelder nå: 

«Tidligere var det slik at ansatte i IA-bedrifter automatisk har hatt rett til å bruke egenmelding i opptil åtte kalenderdager, og totalt 24 kalenderdager i løpet av en 12-måneders periode. Det er dette som kalles utvidet egenmelding.

Nå presiseres det i folketrygdloven at arbeidsgiver kan gi utvidet rett til å bruke egenmelding, og at arbeidsgiver har anledning til å gjøre det innenfor arbeidsgiverperioden, dvs inntil 16 dager.»

https://arbinn.nho.no/arbeidsrett/sykefravar_og_permisjoner/inkluderende-arbeidsliv/artikler/utvidet-egenmelding---hvordan-fa-godt-utbytte/

Så du må selv undersøke hva reglene på din arbeidsplass sier TS, og så lenge  sjef sier at du må ha sykmelding tyder jo det på at din arbeidsplass ikke har valgt å ta i bruk utvidet rett til egenmelding.

Anonymkode: 72ab1...ba2

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Du kan bruke egenmelding mer enn 3 ganger på et år ja, du kan skrive egenmelding 3 ganger x 8 dager, altså 24 dager totalt for å være mer tydelig. Men nå sa både lege og sjef at jeg skulle leverer sykemelding, så da forholder jeg meg til det.

BD917831-40B4-4605-81B6-9DDF7BE84E2D.jpeg

Hvorfor opprettet du denne tråden egentlig hvis du uansett forholder deg til beskjeden du allerede har fått fra sjefen?

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (7 timer siden):

Jeg jobber i IA-bedrift og vi har karenstid på 16 dager for bruk av ny egenmelding. 

Anonymkode: f67dc...4cc

Skrevet

Sykelønn, sykefravær og IA | Fagforbundet

IA betyr ikke annet enn at du kan ha flere dager og flere fravær enn 3 x 3 ellers er reglene for karens de samme, du bruker en melding og har karens i 16 dager før du kan bruke neste.. blir du syk i karenstiden må du ha sykemelding.

Sitat

Du kan bare bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, det vil si de første seksten kalenderdagene av et sykefravær. Du må ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder for å få rett til å bruke egenmelding. Hvis du har fravær utover tre kalenderdager kan arbeidsgiveren kreve sykmelding.

Anonymkode: d8c77...d68

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

IA betyr ikke annet enn at du kan ha flere dager og flere fravær enn 3 x 3 ellers er reglene for karens de samme, du bruker en melding og har karens i 16 dager før du kan bruke neste.. blir du syk i karenstiden må du ha sykemelding.

Sitat

Du kan bare bruke egenmelding i arbeidsgiverperioden, det vil si de første seksten kalenderdagene av et sykefravær. Du må ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder for å få rett til å bruke egenmelding. Hvis du har fravær utover tre kalenderdager kan arbeidsgiveren kreve sykmelding.

Ekspander  

Jeg jobber i IA-bedrift og vi har ikke karensdager.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Sykelønn, sykefravær og IA | Fagforbundet

Jeg finner ikke noe om karenstid i det du siterer.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (5 timer siden):

Hvorfor opprettet du denne tråden egentlig hvis du uansett forholder deg til beskjeden du allerede har fått fra sjefen?

Fordi jeg selv var usikker på regelen og sjefen er sykemeldt.( Og ville ikke «mase» på hun som selv er syk). Tok tid før jeg fikk noe svar her (og ble ikke klokere av svarene…), og da tok jeg naturlig nok en telefon til legen🤷🏼‍♀️ Min leder bekreftet at jeg måtte ha sykemelding… Greit?

ts

Skrevet

Er enig i at det ikke står noe i reglene for IA om dette, jobber selv i IA-bedrift, men vi har fått beskjed om at hvis vi blir syke innen 14 dager siden siste egenmelding, må vi levere sykmelding.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...