AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #1 Skrevet 24. november 2022 Jeg jobber som assistent på et sykehjem, men klarer det ikke pga psyken og stress. Jeg har det ikke bra psykisk på jobb, men syns det er vanskelig å forklare det. Hvordan skal jeg forklare det? Anonymkode: f00c6...0da 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #2 Skrevet 24. november 2022 Jeg sliter med å spise også når jeg stresser. Anonymkode: f00c6...0da 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Maskinfører skrev (6 minutter siden): Si det rett ut sånn som det er Hvordan gjør jeg det? Syns det er vanskelig å forklare ordentlig. Anonymkode: f00c6...0da
Maskinfører Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan gjør jeg det? Syns det er vanskelig å forklare ordentlig. Anonymkode: f00c6...0da Tja si det er så dårlig på ord du har ikke noen som kan ta det opp for deg da ? sånn at folk tar hensyn til det ? sosial angst er jo ganske vanlig 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 Du må bare begynne et sted, prøv å snakk med folk rundt deg om det. Anonymkode: cc6e6...9a2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 Hvordan autisme har du? Når jeg hører ordet autisme, så tenker jeg mer på folk som "Rain Man" Anonymkode: cc6e6...9a2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvordan autisme har du? Når jeg hører ordet autisme, så tenker jeg mer på folk som "Rain Man" Anonymkode: cc6e6...9a2 Rain Man har høytfungerende autisme, men også savant syndrom. Jeg har høytfungerende autisme og angst. Så jeg ser normal ut og oppfører meg normalt, men sliter veldig inni meg. Anonymkode: f00c6...0da 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rain Man har høytfungerende autisme, men også savant syndrom. Jeg har høytfungerende autisme og angst. Så jeg ser normal ut og oppfører meg normalt, men sliter veldig inni meg. Anonymkode: f00c6...0da Det synes jeg faktisk at kanskje er en god måte å forklare det på, i bare én setning; at du er litt som Rain Man, men at du har litt annerledes utfordring. Da har folk flest en "knagg" å henge ting på, og de lærer også at ikke alle autister er som Rain Man. Anonymkode: e4bd0...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 Kan du prate med legen din om dette? Kan hende du bør sykemelde deg. Og går du i behandling for angsten din? Har en tenåring med Asperger, og han hadde aldri klart det yrke du har. Han planlegger og ta IT utdannelse, sånn så han forhåpentligvis får jobb på kontor, og ikke må ha for mye med andre mennesker å gjøre. Så kan hende at du er i feil yrke, og burde få hjelp av NAV, til å finne et yrke som passer deg bedre. Anonymkode: e053f...6b1 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 Tenker du på hva du skal si til legen? Autisme-diagnosen ligger sannsynligvis i journalen din, kanskje angst også. Hvis ikke så er angst ofte et resultat av autisme, og dette vet legen din. Hvis du synes det er vanskelig, så kan du ta med en lapp. Skriv for eksempel akkurat det du skrev her, det holder. Ut over det er det ingen som trenger å vide diagnosene dine. Det er en privatsak! Du er syk, det er alt de trenger å vite❤️ Anonymkode: 79607...90e
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 Fastlegen. Be om utreding for angsten din. Anonymkode: 37f51...a16 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #13 Skrevet 24. november 2022 Viktig at du får hjelp mot angsten før du blir uføretrygdet. For da blir man avskrevet uten hjelp. Anonymkode: affb6...a87
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #14 Skrevet 24. november 2022 Du er nok i feil type jobb. Få utredning fra lege og finn eventuelt en annen jobb i mens. Anonymkode: 522fe...754
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #15 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg jobber som assistent på et sykehjem, men klarer det ikke pga psyken og stress. Jeg har det ikke bra psykisk på jobb, men syns det er vanskelig å forklare det. Hvordan skal jeg forklare det? Anonymkode: f00c6...0da Du jobber som assistent på et sykehjem men kan ikke jobbe?Skjønte ikke den jeg. Anonymkode: 22faf...d5b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #16 Skrevet 24. november 2022 Drit i angsten og stå på. Du vil forsørge deg selv og klare deg selv. Da blir du sterk og selvstendig. Ingen dør av angst. Pust rolig, drikk vann, ikke overtenk. Plei og hjelp de gamle på sykehjemmet og finn roen på jobb. Du er bra nok som du er, flink og står på. Ikke gi opp. Å trø hjemme dag ut og inn er ikke noe liv. Anonymkode: 12277...530 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #17 Skrevet 24. november 2022 Ta det opp med fastlegen din. Kanskje finnes det tilpasninger som kan gjøres på arbeidsplassen slik at det blir enklere for deg å stå i jobb. Anonymkode: f53c4...f85
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #18 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Drit i angsten og stå på. Du vil forsørge deg selv og klare deg selv. Da blir du sterk og selvstendig. Ingen dør av angst. Pust rolig, drikk vann, ikke overtenk. Plei og hjelp de gamle på sykehjemmet og finn roen på jobb. Du er bra nok som du er, flink og står på. Ikke gi opp. Å trø hjemme dag ut og inn er ikke noe liv. Anonymkode: 12277...530 Ingen dør av angst? Anonymkode: 731b8...11d 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #19 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Drit i angsten og stå på. Du vil forsørge deg selv og klare deg selv. Da blir du sterk og selvstendig. Ingen dør av angst. Pust rolig, drikk vann, ikke overtenk. Plei og hjelp de gamle på sykehjemmet og finn roen på jobb. Du er bra nok som du er, flink og står på. Ikke gi opp. Å trø hjemme dag ut og inn er ikke noe liv. Anonymkode: 12277...530 Skjønner at du virkelig ikke har noe kunnskap om autisme. Anonymkode: e053f...6b1 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #20 Skrevet 24. november 2022 Jeg sliter med angst og har dragning mot andre diagnoser, er utredet. Dette gjelder blant annet tegn på høytfungerende autisme, tourettes, ADHD og andre traumebaserte diagnoser. Mitt råd er å jobbe med angsten så langt det lar seg gjøre. Finn teknikker som kan fungere for deg for å få puste ordentlig og holde angsten i sjakk. Det kan med tanke på autismen være forskjellig fra dag til dag og det er frustrerende å prøve ut forskjellige teknikker frem til man finner en som fungerer så godt som mulig. Jeg måtte til slutt gi opp, men det var i hovedsak fordi jeg ikke hadde noen som kunne gi meg gode råd. Sett opp et ark med stikkord på hvordan din versjon av autismen fungerer (hvordan det er for deg) og sett inn angsten som et punkt og gi dette til avdelingsleder på jobben. Kanskje det fungerer, og du vil da også ha muligheten til tilpasset arbeid de periodene det er værst. Autisme er faktisk en diagnose som kan kvalifisere til tilrettelagt arbeid da dette også er en av de som kan gi uføretrygd selv om jeg virkelig håper dette ikke er målet ditt er det litt greit å opplyse om da det er vanskelig for andre å vite og sette seg inn i dette. Angst sammen med dette er fryktelig utfordrende og ikke alltid bare bare å skyve den unna siden mange (de fleste) med høytfungerende autisme overtenker langt mer enn de med f.eks ADHD gjør. Tenker litt også at om du jobber på sykehjem har du og de rundt deg (foreldre/foresatte) gjort en enorm jobb allerede med det sosiale, det å forstå seg på andre sine problemer/utfordringer og ikke minst det empatiske. Det er ikke værst, så godt jobba! Når du har kommet så langt er jeg helt sikker på at du vil klare å finne metoder for angsten din også, men om du trenger det er det lov å ta pauser ❣️ masse lykke til, håper noe av teksten min var til hjelp. Anonymkode: c1b45...b63 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå