Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noe negativt å ha delt foreldreansvar?

Eller er det positivt?

Jeog xsambo har delt foreldreansvar.

Jeg har den daglige omsorgen for barnet.

klem!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke negativt!

Den som har den daglige omsorgen for barnet tar de "daglige" avgjørelsene!

Om hvilke skole eller barnehage barnet skal gå på, og hvis du vil flytte med barnet så er det ingen som kan hindre deg i det så lenge det er innenfor landets grenser!

Skrevet

Det kan være negativt dersom samværsforelder gjør alt for å ødelegge for bostedsforelder/barn eller er helt fraværende.

Var borte i et tilfelle hvor barnet fikk diagnosen ADHD, men ikke kunne få medisin fordi far motsatte seg det. Det kreves at begge foreldrene godkjenner behandlingen.

Du må ha begges underskrift ved pass, bankkonto, bankkort etc.

I de fleste tilfeller så er nok delt foreldreansvar positivt.

Jeg og min eks har dette og jeg ser liten betydning av det sånn i det daglige.

Skrevet
Hei!

Er det noe negativt å ha delt foreldreansvar?

Eller er det positivt?

Jeog xsambo har delt foreldreansvar.

Jeg har den daglige omsorgen for barnet.

klem!!

Jeg ville snudd spørsmålet og spurt om barnet ville hatt glede av felles omsorg.

Foreldreansvar er en papirting som hverken gir barn eller far reelle rettigheter/muligheter.

Felles foreldreansvar er dessuten "lovpålagt" for samboere etter de nye reglene.

De reelle rettighetene for far er at han har krav på å få vite om barnets helsemessige tilstand. Og han kan i teorien nekte deg å flytte til utlandet MED barnet. Forøvrig gir det ikke far noen rettigheter. Og enda mindre til barnet.

Delt foreldreansvar er med andre ord hverken positivt eller negativt. Det er en lovpålagt selvfølge.

Skrevet

KAn ikke se hva som er negativt med det.

Skrevet
...

...

Du må ha begges underskrift ved pass, bankkonto, bankkort etc.

...

Feil.

En mor (eller far) kan begge få utstedt pass såfremt det ikke er tungtveiende grunner til å nekte det (f.eks. fare for at barnet ikke kommer tilbake til Norge fordi den barnet reiser med er fra et land som ikke har utvekslingsavtale med Norge). En samværsforelder kan altså utsette et pass, men ikke nekte det (basert på forutsetningen ovenfor).

Mht bankkonto så er det bostedsforelder som disponerer barnets penger. Samværsforelder har ingenting å si såfremt tidligere sparebeløp (før samlivsbruddet) ikke overstiger minstebeløpet som staten overtar styringen av om foreldrene dør (tror dette er ca 40.000,- ??? i dag).

Bankkort er stort sett det samme såfremt beløpet ikke er spart inn mens foreldrene bodde sammen.

Skrevet

Uansett om det er positvt eller negativt, så er det vanskelig å frata en foreldre foreldreansvar når man først har fått det.

I omsorgsovertakelser o.l. i barnevernet beholder foreldrene foreldreansvar, det er uhyre sjeldent at retten fratar noen det.

Gjest Persille i.i.
Skrevet
Feil.

Mht bankkonto så er det bostedsforelder som disponerer barnets penger. Samværsforelder har ingenting å si såfremt tidligere sparebeløp (før samlivsbruddet) ikke overstiger minstebeløpet som staten overtar styringen av om foreldrene dør (tror dette er ca 40.000,- ??? i dag).

Bankkort er stort sett det samme såfremt beløpet ikke er spart inn mens foreldrene bodde sammen.

Kan du da forklare hvorfor jeg da ikke fikk opprette konto til ungene uten at far skrev under selv om han ikke har disposisjonsrett?

Samme sak var det da minstemann skulle ha bankkort. Måtte få faren ned i banken for underskrift.

Det dreide seg ikke om tidligere sparebeløp. Kun nyopprettede konti.

Om far da hadde vært en drittsekk så hadde ikke minstemann fått noe bankkonto med kort.

Skrevet (endret)

Persille - du har helt rett. ;) Reglene ble nemlig forandret for noen år siden, slik at nå MÅ begge foreldre skrive under for å opprette bankonto, såfremt de har felles foreldreansvar. Jeg har hatt et lite h**** for å hindre at barnets far stakk av med ungens sparepenger pga det der (klarte heldigvis det da).

Forøvrig er beløpsgrensen før det overtas av overformynderiet minst 75000, det er mulig det nå har blitt noe høyere også.

Det skal også VELDIG mye til å få pass uten den andres underskrift.

Men - som en annen skrev - er foreldreansvaret allerede felles skal det mye til å bli fratatt det. I det daglige, når du har omsorgen, har det heller ikke allverdens betydning, så om situasjonen er grei er det iallfall ikke noe du trenger å bekymre deg for.

Endret av Sissi
Skrevet

Hva må man gjøre dersom man vil ha foreldreansvaret alene?

Og "far ti lto": Skal barnet ha pass, må man også ha begge foreldres underskrift så lenge det er delt foreldreansvar. Dermed er den saken grei:-)

Skrevet

Man kan få pass uten begge foreldres samtykke. Man må ha en erklæring fra trygdekontoret om at man har ikke har delt omsorg. Barn skal jo ikke nektes å reise på ferie p.g.a at den ene foreldren nekter å skrive under på pass. Bare tenk på de som av ulike grunner ikke har noe kontakt med den andre foreldren. Mulig at det er ulik praksis i de forskjellige kommuner, men her jeg bor så kan man få pass hvis man har erklæring fra trygdekontoret.

Skrevet
Man kan få pass uten begge foreldres samtykke. Man må ha en erklæring fra trygdekontoret om at man har ikke har delt omsorg. Barn skal jo ikke nektes å reise på ferie p.g.a at den ene foreldren nekter å skrive under på pass. Bare tenk på de som av ulike grunner ikke har noe kontakt med den andre foreldren. Mulig at det er ulik praksis i de forskjellige kommuner, men her jeg bor så kan man få pass hvis man har erklæring fra trygdekontoret.

Det tror jeg ikke politiet har lov til å godta.

Jeg har en venninne med dette problemet. Faren til barnet hennes vil ikke ha noe samvær, men siden de har felles foreldreansvar, har han tydeligvis stor glede av å bruke det til å sabotere for henne, så henvendelser om underskrift på søknad om pass blir ganske enkelt ikke besvart. Eventuelt besvart med at han skal skrive under hvis hun går med på lavere bidrag, og lignende festligheter...

Til slutt skrev politiet et brev til ham, der de gav ham en tidsfrist på enten å skrive under, eller å gi en god forklaring på hvorfor han ikke ville. Hvis de ikke hørte fra ham før fristen gikk ut, ville de utstede pass uten hans underskrift, og det gjorde de.

Gjest Betty Boop
Skrevet

Det tror jeg ikke politiet har lov til å godta.

Jeg har en venninne med dette problemet.  Faren til barnet hennes vil ikke ha noe samvær, men siden de har felles foreldreansvar, har han tydeligvis stor glede av å bruke det til å sabotere for henne, så henvendelser om underskrift på søknad om pass blir ganske enkelt ikke besvart.  Eventuelt besvart med at han skal skrive under hvis hun går med på lavere bidrag, og lignende festligheter...

Til slutt skrev politiet et brev til ham, der de gav ham en tidsfrist på enten å skrive under, eller å gi en god forklaring på hvorfor han ikke ville.  Hvis de ikke hørte fra ham før fristen gikk ut, ville de utstede pass uten hans underskrift, og det gjorde de.

Dette var nyttig informasjon for meg. Dette skal jeg jammen sjekke ut. Barnas far tar ikke bryderiet med å svare på henvendelser om underskrift til pass. Hva feiler det disse gutta?

Skrevet
Feil.

En mor (eller far) kan begge få utstedt pass såfremt det ikke er tungtveiende grunner til å nekte det (f.eks. fare for at barnet ikke kommer tilbake til Norge fordi den barnet reiser med er fra et land som ikke har utvekslingsavtale med Norge). En samværsforelder kan altså utsette et pass, men ikke nekte det (basert på forutsetningen ovenfor).

Dette er ikke helt riktig. Når jeg nylig skulle ha nytt pass til sønnen min, måtte jeg ha fullmakt fra far om at det var i orfen. I.o.m at far ikke er inni bildet måtte jeg ha erklæring i fra trygdekontoret om at jeg hadde alene ansvar for min sønn.

Skrevet

hehe, så pluttselig at flere har svart det samme før meg, ble litt for ivrig :rodme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...