Gå til innhold

om fruktbarhet

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

..så på tv om en lege som påsto at norske kvinner burde være mer bevisste på valgene de foretar seg. Fruktbarheten synker med alderen sa hun, og mente at norske kvinner tror de lever for evig.

Kjente meg litt truffet,da! Er 31 og har ingen barn. Etter å ha vært sammen med min eks i 7 år - uten prevensjon, lurer jeg litt på min egen fruktbarhet og føler at tiden renner fra meg.

Og jeg har ennå ikke funnet far til mine barn!!

Har ikke lyst til å gå til lege for å utrede fruktbarhet all den tid jeg ikke er ute etter å få barn...men lurer litt på om en eggløsningstest - som jeg har lest om - kan vise meg om jeg har eggløsning i det hele tatt? For sist jeg var til sjekk hos gyn, sa han at jeg nok ikke har eggløsning all den tid jeg har sjelden og uregelmessig menstruasjon....men dette var bare noe han "antok"....

andre i samme sit? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg har tilsynelatende heller ikke eggløsning, og jeg er 26.. Og en pappa? Må nok lete litt til, ja... :ler: Heldigvis har jeg nå allerede lagt ett vellykket egg, da... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ja slik går folk rundt og tror, at de skal bli gravide med en gang de får mann en gang , når de er 35 år, og ferdige med karrieren sin...

Men det lønner seg ikke... det tok for meg flere år å bli gravid også, og begynte å bli dypt bekymret, enda nå er jeg bare 29 år og skulle akkurat til å gå til utredning, så viste det seg at jeg ble gravid... puh!

Mange kvinner prioriterer ikke barn i tyveårene, og tror de blir gravide i 30 års alderen, akkurat når DE vil..... men det stemmer ikke!

Det finnes en del barnløse, og hvis det viser seg at du ikke kan få barn, må du gå å befrukte deg kunstig, og det er ikke bestandig man blir gravid sånn heller, og dyrt er det også, i og med at staten ikke vil sponse kvinner med dette handikappet, dumme regjering!!!

Så tenk deg om kvinne... plutselig begynner din biologiske klokke å tikke, og lysten på barn blir sterk.......

hilsen meg og junior

27+2

*termin 31.januar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Samfunnet er lagt oppslikt at man bør ha utdanning og jobb før man setter barn til verden; hvis ikke sitter du ganske trangt i d!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Sexysadie. Samfunnet er lagt opp at en skal ha utdanning og jobb før en får barn.

Kanskje er disse unge jentene som blir gravide smartere enn oss som venter til "alt er på plass". Resultatet er jo at mange dessverre blir alene mødre. Men barn har en ivertfall fått...(Dette er ikke ment som noe kritikk på unge alene mødre altså!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

hei lady ! det er jo eldre kvinner som blir alenemødre også, ikke bare unge mennesker!

og samfunnet er lagt opp til at vi kvinner skal ha utdanning og karriere først, men ikke til man blir 35-40 år!! det tar ikke 15 år å utdanne seg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere sier at samfunnet legger opp til at kvinner skal/må ta utdannelse osv. Hallo - vil ikke vi kvinner SELV ta utdannelse og ha en karriere? Det vil jeg!

Barn etter 30 år går greit, nå er jo over 50% av norske kvinner som får barn over 30!!! Så stå på - få deg utdannelse og skaff deg en jobb du kan trives med i lang tid, og ikke minst sørg for at du har en partner som kan være forelder sammen med deg.

Fysiologisk er det visst "optimalt" å få barn når man er 17... Så det sier seg selv at det utgår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ada -fremdeles ikke innl.

Vel jeg er 23 aar og har funnet en superaktuell pappa til mine barn, har 5 aars utdannelse til sommeren. Da kan jeg fint jobbe i noen aar for jeg planegger barn, OG jeg kan faa barn for jeg blir 30.

Hvem skylder paa SAMFUNNET?? -ikke jeg i hvertfall, har bare meg selv aa takke dersom dette ikke kommer til aa skje. Kanskje vil jeg reise mye (uten barn), kanskje vil jeg satse alt paa karriaeren. UANSETT: Det er MITT valg!

Ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan synes og mene hva vi vil om hva samfunnet synes og mer og hvor urettferdig eller riktig alt er... karriere og jobb og reise jorden rundt og være seg selv - og en gang skal vi ha barn. Ja, fint - syns og men det dere vil - poenget er at biologien er som den er - og det er den som bestemmer. Like it or not.

Jeg har oppfattet Frøydis Langmark på den måten - at jenter tilpasser seg samfunnet, og tror at de i voksen alder kan velge. La oss lure naturen ved å sette den på "vent" og så skal vi se om ikke naturen lurer deg til slutt. Dette må jenter være oppmerksom på. Synd, men sant. Og jada - vi er noen som har lært oss den leksen, 10-15 år for sent kanskje?

Men den medisinske teknologien hjelper så mange i dag, så den hjelper kanskje deg og meg også - vi har jo tross alt en rett... eller...?

Nei, vi har faktisk ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg begynte på min utdannelse rett etter vgs, og nå, 4 år senere (pluss noen måneder da) har jeg fått min utdannelse, og er enda bare 23. Planen var å få en jobb, og så en unge om et år eller to (enda venter jeg bare på den JOBBEN da). Om jeg får en unge om 2 år er jeg enda bare 25, så dette anser jeg seriøst ikke som noe problem. (problemet ligger heller i å overtale han som skal bli far til å innse at unger ikke trenger ligge 5-6 åt inn i fremtida :P ) For min del vil jeg gjerne være ferdig med å få unger innen jeg er 30, men jeg innser jo at tida går fort, og at slike ting uansett ikke kan planlegges, unger kommer ikke på bestilling. Enn så lenge knasker jeg p-piller og sender jobbsøknader, og regner med at dette løser seg vel, på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...