Anonym2203 Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Hei. fødte for 11 dager siden. Og jeg har slitt med dårlig matlyst, kvalme, tørste og forværret ibs symptomer etter fødsel. Angsten har også blitt værre etter fødsel. Har hørt dette er hormonelt og at det stabiliserer seg etterhvert. Og at angst og plager blir værre av lite søvn. Men hvor lenge etter fødsel må jeg gå slik? Alle disse plagene kom rett etter vesla var ute. Jeg som håpet på bedre barseltid enn svangerskap… Noen som har erfaringer de vil dele? Noen som har hatt liknende plager etter fødsel?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 Anonym2203 skrev (2 minutter siden): Hei. fødte for 11 dager siden. Og jeg har slitt med dårlig matlyst, kvalme, tørste og forværret ibs symptomer etter fødsel. Angsten har også blitt værre etter fødsel. Har hørt dette er hormonelt og at det stabiliserer seg etterhvert. Og at angst og plager blir værre av lite søvn. Men hvor lenge etter fødsel må jeg gå slik? Alle disse plagene kom rett etter vesla var ute. Jeg som håpet på bedre barseltid enn svangerskap… Noen som har erfaringer de vil dele? Noen som har hatt liknende plager etter fødsel? For de fleste blir kroppen aldri normal etter fødsel. Har dog ikke erfaring med problemene du beskriver, men 10 år etter jeg fødte har jeg fortsatt slark i hofte og knær, vond korsrygg, dårligere skuldre, litt større brystvorter enn før, en halv skostørrelse mer enn før og lekkasjeproblemer hvis jeg er veldig sliten eller forkjølet. Anonymkode: 7cd4a...287 3
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #3 Skrevet 24. november 2022 Jeg mistet og matlysten etter fødsel. Ikke noe greit når en ammer. For min del var kroppen helt ute i 14-15 dager. Etter dette ble jeg gradvis bedre. De første seks ukene er du barselkvinne. Hormoner skal stabilisere seg, innvollene dine skal falle på plass, sårene skal leges. Det blir bedre etterhvert. Ta bare godt vare på deg selv nå, du har vært gjennom et lite traume på mange måter. Gi kroppen og psyken den tiden det tar. Anonymkode: 3e002...f79 1
Meridian Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Kroppen forandrer seg for alltid etter en fødsel, men noen tar seg lettere inn enn andre etter en fødsel. Ta ting i ditt tempo. Gi det tid. Det har bare gått 11 dager. Mange kan ikke ha sex før etter 6 mnd på eller 1 år etter fødsel, og noen kropper trenger også tid. Konsentrer deg om soving og amming og å kose deg med den lille, så kan du begynne å gå små turer etterhvert. Du kan fint fokusere på å spise sunt. Det hjelper veldig på kroppen og for barnet.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 11 dager er ingenting!! De regner de første 6 ukene som barselperioden og en tid hvor alt står opp ned og mor knapt vet hvem hun er. Det tar som regel minst seks uker før hormoner etc stabiliserer seg… Anonymkode: fc1cd...ab4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 Aldri... Anonymkode: 06027...b38 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 Hva legger du i "normal"? Altså, så lenge man ammer er jo kroppen strengt tatt "unormal". Underlivet føltes hovent og numment og rart i flere uker etter fødsel, og var ekkelt og rart å bæsje i minst et par måneder. Puppene var jo store og rare. Men ellers var kroppen min helt tilbake til normalen rett etter fødselen. En god del nattsvette med eldsten, men ingenting med minstemann. Psyken var elendig med eldsten. Var helt på felgen av søvnmangel og engstelse (var litt komplikasjoner med babyen), og jeg grein og grein, og fikk til slutt fødselsdepresjon. Med minsten var jeg mye bedre psykisk, men også der ganske lett for å ty til tårene. Dette er helt normalt, og kommer av hormonene. Anonymkode: 05373...716
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 Gratulerer så mye! 🥰 Kommer an på hva du definerer som normal 😅 Hos noen skjer det endringer som varer livet ut, hos andre 6 uker til noen få år (lengre hvis du ammer). Kroppen er fantastisk og har evnen til å regulere seg selv, men vi kan gjøre det vanskeligere med mindre godt kosthold og livsstil. Med livsstil er økt stress en særdeles viktig faktor, noe som de fleste mødre kjenner på, dog i ulik grad. Insulin er et hormon som gir massiv dominoeffekt på andre hormoner om det blir ustabilt, så prøv å hold blodsukkeret stabilt (unngå måltider som inneholder store mengder raske karbohydrater). Hold tarmen sunn med fiberrikt kosthold og melkesyrebakterier. I tarmen utløses det serotonin, et annet viktig hormon. Lær å finne roen for å regulere nervesystemet. For mye stress og kortisol påvirker også en rekke andre hormoner og funksjoner i kroppen. Stol på og vær snill med kroppen. Det er viktig å ta hensyn til dens behov, selv som nybakt mamma. Noen ganger må man senke forventningene en har til seg selv og være litt kreativ for å møte ens egne behov med baby og små barn. ❤️ Anonymkode: f0674...84f
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 Jeg endte opp med keisersnitt og følte meg ikke normal for nærmere 8 uker etter fødsel. Den første måneden raste jeg ned i vekt og etter det så tærer jeg på de siste kiloene, går gradvis og sakte ned men er bare cirka 2.5-3 kilo fra startvekt. Puppene er jo svære pga amming og regner med areola vil forbli brune, så regner med den største endringen blir brystene. Smerter i forbindselse med keisersnitt forsvant etter en måneds tid også. Det hjalp mye at babyen begynte å sove om natten også uten oppvåkning, begynte raskt å føle meg normal igjen når jeg kunne sove mye. Anonymkode: 2148c...43e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå