AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Er så sliten og det gjør vondt i kroppen. Klarer ikke å stå opp på morgenen, sover gjerne til 11-12 om jeg kan. Aldri uthvilt når jeg våkner. Mannen tar hånd om barna om morgenen, jeg har så dårlig samvittighet og skulle ønske jeg spratt opp. Føler jeg bare eksisterer og har null energi. Kollapser på sofaen på ettermiddagen og er ikke uthvilt når jeg våkner et par timer senere. Har spist alle vitaminer i flere måneder, ingen effekt. Har det samme hvert år på denne tiden av året men alle tester viser normale verdier. Hører det kalles fatigue, men jeg vet ikke hvorfor jeg har dette. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 2f0b6...8d6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 Du høres utbrent ut på meg. Har du snakket med lege om dette? Anonymkode: b295c...c4c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #3 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du høres utbrent ut på meg. Har du snakket med lege om dette? Anonymkode: b295c...c4c Nei, ikke ennå og har tenkt tanken. Er så redd for å svikte på jobben, de er avhengige av meg og vet at sykemelding ikke faller i god jord. Anonymkode: 2f0b6...8d6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #4 Skrevet 23. november 2022 Sjekk B12. Anonymkode: 57576...d6f 1
Gjest dreamstar Skrevet 23. november 2022 #5 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er så sliten og det gjør vondt i kroppen. Klarer ikke å stå opp på morgenen, sover gjerne til 11-12 om jeg kan. Aldri uthvilt når jeg våkner. Mannen tar hånd om barna om morgenen, jeg har så dårlig samvittighet og skulle ønske jeg spratt opp. Føler jeg bare eksisterer og har null energi. Kollapser på sofaen på ettermiddagen og er ikke uthvilt når jeg våkner et par timer senere. Har spist alle vitaminer i flere måneder, ingen effekt. Har det samme hvert år på denne tiden av året men alle tester viser normale verdier. Hører det kalles fatigue, men jeg vet ikke hvorfor jeg har dette. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 2f0b6...8d6 Hvis dette kun er noe du har på denne tiden av året så kan det likesågodt være depresjon pga årstiden. Fatigue opptrer normalt ikke alene, den er der pga andre sykdomstilstander.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #6 Skrevet 23. november 2022 Har du pusteproblemer? Det finnes noen allergier som forverres på høsten. Dette i kombinasjon med feks overvekt eller andre ting relatert til pusteproblemer kan gi deg en form for utmattelse fordi søvn ikke lenger er like effektivt Anonymkode: 9b96d...98d
Kanaia Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har du pusteproblemer? Det finnes noen allergier som forverres på høsten. Dette i kombinasjon med feks overvekt eller andre ting relatert til pusteproblemer kan gi deg en form for utmattelse fordi søvn ikke lenger er like effektivt Anonymkode: 9b96d...98d Hvordan vet du at overvekt er inne i bildet? Endret 24. november 2022 av Kanaia
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 Har fatigue - men den er gjeldende hele året. Litt avhengig av kor fremtredende diagnosen min er. Men såklart litt verre på høsten enn ellers pga kulden. Men holder det gåaende ved å gå tur/ trene ca 2 t + hver dag. Er litt tungt om morgenen, men tar en rask tur ut før jobb og går litt. Verst på kvelden da har jeg febersymptom, fryser, orker ikke se på tv, litt influensafølelse. Men det går greit. Er jo bare å lufte hodet og legge seg til normal tid. Er dog 40% ufør, jobber 60% + , håper og en dag karre meg tilbake i full jobb ☺️ Anonymkode: d74cb...c8a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 Men kroppen din tenker ikke at du ikke kan sykemelde deg pga jobben. Det er best å lytte til kroppen, ellers kan det bli verre. Ville gått til legen og tatt blodprøver. Har du vært mye stresset? Det trenger ikke bære mye jobb, men det kan også være mye emosjonelt som er vanskelig eller stressende over tid. Og det går fint an å være utmattet uten at det er andre diagnoser i bildet. Men hvis det er det, så trenger du sykemelding og ro over lengre periode. Jo lengre du venter, jo verre blir det. Ikke alle fungere det for å trene, så her må du se an formen. Anonymkode: c79d3...f06 2
Nastine Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men kroppen din tenker ikke at du ikke kan sykemelde deg pga jobben. Det er best å lytte til kroppen, ellers kan det bli verre. Ville gått til legen og tatt blodprøver. Har du vært mye stresset? Det trenger ikke bære mye jobb, men det kan også være mye emosjonelt som er vanskelig eller stressende over tid. Og det går fint an å være utmattet uten at det er andre diagnoser i bildet. Men hvis det er det, så trenger du sykemelding og ro over lengre periode. Jo lengre du venter, jo verre blir det. Ikke alle fungere det for å trene, så her må du se an formen. Anonymkode: c79d3...f06 Dette! Veldig viktig lytte til kroppen, i verste fall om du ikke gjør, kan det bli en langvarig tilstand, snakk om år. 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 Høres ut som ME. Som er en auto-immun tilstand. Som er i slekt med allergi. Hvis du har dette årlig på samme tid ville jeg sjekket for allergi, typisk kryssallergi mot matvarer. Verstingen her er hvete. Kutt bakervarer, pasta og ris og se om ikk det hjelper. Anonymkode: e37d6...d9d
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 Jeg har fatigue fra MS. Du høres utbrent eller deprimert ut. Fatigue er noe helt eget. Det er ikke trøtthet eller slitenhet. Det føles som det stikkes hull i deg og all kraft blir sugd ut, fra hjernen og musklene. Jeg har hatt så voldsom fatigue at jeg ikke kom meg opp fra gulvet på mange timer. Jeg måtte tisse der liggende. Jeg klarte ikke å strekke meg 20 cm etter mobilen for å ringe ambulanse. Det eneste jeg klarte var å tenke mantraet mitt: det går over, det går over, det går over, det går over. Sånn kan fatigue være. Det er sinnsykt vondt på en egenartet måte. Anonymkode: 2cffa...1b6 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #13 Skrevet 24. november 2022 Har fatigue som en senvirkning etter kreft. Er nesten helt sengeliggende pga fatigue. Har flere problemer og diagnoser i tillegg. Fy faen for noe dritt Anonymkode: 50bf2...bfa
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #14 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei, ikke ennå og har tenkt tanken. Er så redd for å svikte på jobben, de er avhengige av meg og vet at sykemelding ikke faller i god jord. Anonymkode: 2f0b6...8d6 Du kan ikke ta på deg ansvaret for en hel arbeidsplass. Jeg jobbet også et slikt sted før jeg ble sykmeldt av utbrenthet. Du bør snakke med lege nå før det blir verre, slikt kan ta lang tid å komme seg fra. Anonymkode: b295c...c4c 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #15 Skrevet 24. november 2022 Da har jeg bestilt legetime. Når jeg leser om ME er det mye som stemmer. I tillegg har jeg hatt en psykisk knekk i høst grunnet mobbing på arbeidsplassen, så mulig det har hatt en innvirkning. I dag klarte jeg ikke å komme meg opp av sengen før kl 11 og jeg kjenner det murrer i kroppen, er så sliten og døsig. Anonymkode: 2f0b6...8d6 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #16 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Høres ut som ME. Som er en auto-immun tilstand. Som er i slekt med allergi. Hvis du har dette årlig på samme tid ville jeg sjekket for allergi, typisk kryssallergi mot matvarer. Verstingen her er hvete. Kutt bakervarer, pasta og ris og se om ikk det hjelper. Anonymkode: e37d6...d9d Nei, det høres ikke ut som ME. Da hadde hun hatt veldig mange flere plager enn "bare" fatigue, som såklart er ille nok. Jeg har ME selv. Hele året. Men ts må ha en tur til legen, for det er viktig å sjekke om dette er noe som kan løses. Det er veldig vondt å gå med fatigue. Anonymkode: 2d9a5...4a7 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #17 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er så sliten og det gjør vondt i kroppen. Klarer ikke å stå opp på morgenen, sover gjerne til 11-12 om jeg kan. Aldri uthvilt når jeg våkner. Mannen tar hånd om barna om morgenen, jeg har så dårlig samvittighet og skulle ønske jeg spratt opp. Føler jeg bare eksisterer og har null energi. Kollapser på sofaen på ettermiddagen og er ikke uthvilt når jeg våkner et par timer senere. Har spist alle vitaminer i flere måneder, ingen effekt. Har det samme hvert år på denne tiden av året men alle tester viser normale verdier. Hører det kalles fatigue, men jeg vet ikke hvorfor jeg har dette. Noen som kjenner seg igjen? Anonymkode: 2f0b6...8d6 Sier legen din at du ikke har mangel på kalsium og magnesium? Dette er mineraler som det ikke er mulig å påvise mangel av i blodprøver. Det er bare 0,5 til 1 prosent av kalsiumet i kroppen som befinner seg i blodet. Hvordan det står til med kalsium i resten av kroppen kan ikke leses av i en blodprøve. Kroppen overvåker kalsiumnivået i blodet nøye og henter kalsium fra andre steder for å fylle på i blodet. Hvordan. Akkurat likedan for magnesium. Blant symptomer som listes opp for kalsiummangel er svakhet, utmattelse, muskelkramper, smerter i ledd og muskler, nummenhet eller prikking i huden, svake eller sprø negler, besvimelse og problemer med å svelge. Magnesiummangel gir stort sett samme symptomer, men du kan legge til brystsmerter, kortpustethet, ujevn hjerterytme og depressivt stemningsleie. Hvis noe av dette lyder kjent, kan det hende at kroppen din mangler kalsium eller magnesium, selv om prøvene viser at nivået i blodet er helt normalt og akkurat der det skal være. Det kan kanskje virke litt merkelig for enkelte, men leger advarer pasienter med tydelig uttalte symptomer på mineralmangel mot å ta mineraltilskudd hvis de ikke kan måle mangel i blodet. De vet trolig noe som ikke står i bøkene. Anonymkode: 8b98e...adf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå