AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Til dere som har fått vansker med å holde igjen urin og/eller avføring etter fødsel. Eller andre store vansker/problemer. Hvis dere har fått et barn til, har dere hatt vaginal fødsel eller tatt keisersnitt? Jeg er redd jeg skal få (trykke) panikk under vaginal fødsel men har hørt om komplikasjoner etter keisersnitt også. Noen erfaringer? Anonymkode: a9c5c...33f 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 Jeg er foreløpig relativt inkontinent. Det er utrolig irriterende, men hver gang jeg ser på barnet mitt blir jeg påminnet at plagene er verdt det ❤️ Tar lett en vaginal fødsel til med påfølgende plager fremfor ks. Anonymkode: 5f4c1...43e 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #3 Skrevet 23. november 2022 Jeg fikk problemer med fremfall og urininkontinens etter vaginal fødsel, jeg valgte keisersnitt på barn nummer to av frykt for at jeg skulle få enda verre plager med en vaginal fødsel til. Fikk full støtte av jordmor og fødselslege til det og hadde en veldig fin opplevelse med planlagt keisersnitt. Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner av keisersnittet. Anonymkode: 8e818...06c 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Jeg har ingen erfaring med vaginal fødsel, men hadde keisersnitt for 6 uker siden. Følte meg egentlig helt fin igjen bare noen dager etter ks, selv om jeg selvsagt var forsiktig med såret, og ikke løftet tyngre enn anbefalt. Ingen komplikasjoner eller plager Anonymkode: 9b247...d93 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 Får ikke keisersnitt av frykt for urininkontinens e.l. Anonymkode: c1b1e...b4f
Sunshineyellow Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 Mange fordeler med vaginal fødsel 4
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 Man kan få inkontinens og fremfall av graviditeten også, det er ikke bare fødsel som er problemet Anonymkode: c9ec9...33e 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 Vaginal fødsel gikk helt fint. Etter keisersnitt fikk jeg derimot fremfall og lekkasjer. Sannsynligvis var det graviditeten som gjorde det, for yngste lå mye lavere enn eldste. Anonymkode: 31bc2...1e5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg fikk problemer med fremfall og urininkontinens etter vaginal fødsel, jeg valgte keisersnitt på barn nummer to av frykt for at jeg skulle få enda verre plager med en vaginal fødsel til. Fikk full støtte av jordmor og fødselslege til det og hadde en veldig fin opplevelse med planlagt keisersnitt. Jeg har ikke hatt noen komplikasjoner av keisersnittet. Anonymkode: 8e818...06c Åh, håper at jeg også får det. Underlivsskader suger og reduserer livskvaliteten noe enormt. Skulle ønske jeg hadde fått det første gangen. Kanskje jeg fortsatt hadde vært i stand til å jogge nå. Anonymkode: e23bf...245 2
BlåNatt Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 Jeg har født 4 ganger, ene gangen var det tvillinger. Måtte sy ett sting etter ene fødselen, men bare fordi jeg hadde fått ett lite kutt i den ene leppen 😂😂😂 Har ikke hatt noen problemer i ettertid, så det er ikke sånn at du nødvendigvis kommer til å ha det ! Jeg hørte på kroppen under fødselen og styrte ting mer eller mindre selv (når jeg skulle presse osv). Det er mange fordeler ved vaginal fødsel som noen andre her nevner. Jeg har heller vært redd for keisersnitt fordi du trenger mye lengre tid på å helbrede kroppen, enn etter en (normal) vaginal fødsel. You got this, momma💜 lykke til
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 Tok KS og angrer ikke. Anonymkode: a76d4...5ca 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 Det er generelt en høyere risiko å ta keisersnitt vs. vaginal fødsel. Ellers er det ikke nødvendigvis fødselen som gir plagene du nevner, men svangerskapet i seg selv. De som evt. har fått disse skadene av fødselen er stort sett den lille andelen som får alvorlige skader etter fødsel. Anonymkode: 32c14...a91
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #13 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er generelt en høyere risiko å ta keisersnitt vs. vaginal fødsel. Ellers er det ikke nødvendigvis fødselen som gir plagene du nevner, men svangerskapet i seg selv. De som evt. har fått disse skadene av fødselen er stort sett den lille andelen som får alvorlige skader etter fødsel. Anonymkode: 32c14...a91 "Høyere risiko", for hva da og for hvem? Det er mindre risiko for hjerneskade på babyen ved KS, men høyere sannsynlighet for allergi senere. Anonymkode: e23bf...245 2
Anonym6789 Skrevet 24. november 2022 #14 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): "Høyere risiko", for hva da og for hvem? Det er mindre risiko for hjerneskade på babyen ved KS, men høyere sannsynlighet for allergi senere. Anonymkode: e23bf...245 Keisersnitt er en veldig stor operasjon for mor. Ved en vanlig vaginal fødsel for en frisk mor, så er sjansen for hjerneskade veldig liten.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #15 Skrevet 24. november 2022 Anonym6789 skrev (25 minutter siden): Keisersnitt er en veldig stor operasjon for mor. Ved en vanlig vaginal fødsel for en frisk mor, så er sjansen for hjerneskade veldig liten. Ja, for mor kanskje. Men for barnet er det tryggere å bli tatt med KS. Anonymkode: e23bf...245 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #16 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): "Høyere risiko", for hva da og for hvem? Det er mindre risiko for hjerneskade på babyen ved KS, men høyere sannsynlighet for allergi senere. Anonymkode: e23bf...245 Nå tenkte jeg spesielt på mor siden det var trådens tema, men det er ikke risikofritt for baby heøøer. For mor er det selvsagt blodtap, infeksjoner osv sånn rent umiddelbart, men det kan også gi komplikasjoner med svangerskap senere: Sitat Det er økt risiko for en rekke komplikasjoner i senere svangerskap, for eksempel spontanabort, blødning i svangerskapet, langvarig fødsel, for tidlig fødsel, lav fødselsvekt og tilveksthemming. (27) Risikoen er også øket for alvorlige komplikasjoner i senere svangerskap som uterusruptur , ektopisk svangerskap, placenta praevia, invasiv placenta og intrauterin fosterdød. Risikoen for invasiv placenta øker med 7 ganger etter ett tidligere keisersnitt, og hele 56 ganger etter 3 eller flere keisersnitt. (28) Komplikasjoner for baby: Sitat Barn født ved planlagt keisersnitt har, sammenlignet med barn født ved vaginal fødsel en doblet risiko for innleggelse på nyfødt intensiv, 1,5-2 ganger risiko for død i nyfødt perioden og 20-50% økt risiko for astma og allergi (27). Studier som ser på sammenhengen mellom å bli født ved keisersnitt og risiko for reumatisk sykdom, barnefedme, leukemi, samt inflammatorisk tarmsykdom, viser motstridende resultater. (29, 30) Kilde: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/keisersnitt/#:~:text=Etter en vaginal,flere keisersnitt. (28) Anonymkode: 32c14...a91
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #17 Skrevet 24. november 2022 Det har vært en klar overvekt av det jeg har lest og hørt som peker mot at vaginal fødsel er best for barnet så da var jeg ikke i tvil. Har forståelse for at enkelte med alvorlig angst bør ta KS (og andre, medisinske begrunnelser så klart), men at de fleste ellers burde holde seg til vaginal fødsel. Anonymkode: b569c...636 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #18 Skrevet 24. november 2022 Er det noe som kan forebygge underlivsskader som kommer som en konsekvens av graviditeten i seg selv (altså ikke fødselen)? Anonymkode: b494d...226
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #19 Skrevet 24. november 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, for mor kanskje. Men for barnet er det tryggere å bli tatt med KS. Anonymkode: e23bf...245 Ja, keisersnitt er best for barnet. At vaginal fødsel regnes som best er fordi det ansees som best for mor og for eventuelle yngre søsken. (Jeg tror forøvrig svært mange kvinner hadde syntes planlagt keisersnitt var bedre for dem). Synes det er på tide å innføre fritt valg i Norge. Anonymkode: f1c5f...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #20 Skrevet 24. november 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Nå tenkte jeg spesielt på mor siden det var trådens tema, men det er ikke risikofritt for baby heøøer. For mor er det selvsagt blodtap, infeksjoner osv sånn rent umiddelbart, men det kan også gi komplikasjoner med svangerskap senere: Komplikasjoner for baby: Kilde: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-gynekologisk-forening/veiledere/veileder-i-fodselshjelp/keisersnitt/#:~:text=Etter en vaginal,flere keisersnitt. (28) Anonymkode: 32c14...a91 Komplikasjonene for baby som angitt i sitatet over skiller ikke på årsak for keisersnittet. Der årsak for keisersnittet er mors ønske kommer babyen bedre ut med keisersnitt kontra vaginal fødsel (der det måles). Det publiseres ikke norske tall på dette. Anonymkode: f1c5f...d9a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå