Gå til innhold

Jobbe innen helse/omsorgsyrke uten utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, overskriften sier jo det meste, jeg bare står uten utdanning (har levd et vanskelig liv, men som jeg har tatt tak i) og jeg ønsker sårt å kunne jobbe innenfor et yrke hvor jeg kan være til hjelp for noen.. 

Så langt vet jeg bare at man kan bli støttekontakt uten utdanning, men fins det noe mer? Må man ha en utdannelse for å kunne jobbe med gamle, barn, syke? Jeg er over 30 år og har aldri vært skoleflink, derimot flink med mennesker - men jeg står fast på jobbfronten. 

Anonymkode: 0de0c...9b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I helsevesenet må du ha utdannelse...kan du ikke få en utplassering i samarbeid med Nav? Da får du prøvd deg litt og så kan du ta voksenopplæring feks helsefagarbeider? Jobber selv på sykehjem og vi har flere voksne som tar utdanning.

Anonymkode: 558a5...17d

• Liker 1
Skrevet

Nei, du må ikke ha utdannelse. Søk som ringehjelp i kommunen, du får helt garantert jobb. Er du heldig, så tilbyr de også fagbrev på jobb. 

Anonymkode: 99590...8ee

• Liker 2
Skrevet

Glemte å nevne; dette gjelder både eldreomsorg, pu og barnehage. Der er det en meget stor andel ufaglærte. 

• Liker 1
Skrevet

I helse får du jobb nesten hvorsomhelst. Bolig for utviklingshemmede, dagtilbud, sykehjem, hjemmetjeneste, hjemmesykepleie, osv. Jeg har jobbet i lag med masse ufaglært arbeidskraft, mange dyktige, og mange helt på jordet.

Anonymkode: 9e752...920

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I helse får du jobb nesten hvorsomhelst. Bolig for utviklingshemmede, dagtilbud, sykehjem, hjemmetjeneste, hjemmesykepleie, osv. Jeg har jobbet i lag med masse ufaglært arbeidskraft, mange dyktige, og mange helt på jordet.

😆 Ja, har du puls har du jobb. 

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan jobbe som assistent, ekstravakt, osv. innenfor mange ulike steder med mennesker 😊 Når du har jobbet med f.eks. eldre mennesker i fem år, kan du også få fagbrev ved å melde deg opp til fylkeskommunen 😊 Da er det bare én teorieksamen, så tre dager med fagprøve, tror jeg 😊

Anonymkode: f89a6...ca1

Skrevet

Nei du trenger ikke utdanning, de har alltid behov for vikarer og assistenter. Men, du kan ikke forvente å få mer enn eventuelt en helgestilling fast. Det vil nok stort sett bli ekstravakter og korte vikariater. Aldri hørt om ufaglærte som har over 50% FAST stilling. 

Men få en fot innenfor som ringevikar et sted, så får du sikkert etter hvert tilbud om å ta fagbrev gjennom jobben dersom de ønsker å beholde deg! :) 

Anonymkode: f5acc...554

Skrevet

Jeg jobber på skjermet avd. Og vi har bruk for slike som deg. Evnen til å møte mennesker er det ikke alle som får til selv om de har utdannelse.

Anonymkode: e0227...385

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, du må ikke ha utdannelse. Søk som ringehjelp i kommunen, du får helt garantert jobb. Er du heldig, så tilbyr de også fagbrev på jobb. 

Ikke i kommunen jeg bor i, nei. Jeg kan vel til nøds søke som ringehjelp i barnehagene, men på sykehjem/eldresenter vil de ikke ta imot en åpen søknad for syns skyld engang uten at jeg har relevant utdanning å vise til.

Anonymkode: c1e90...62f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke i kommunen jeg bor i, nei. Jeg kan vel til nøds søke som ringehjelp i barnehagene, men på sykehjem/eldresenter vil de ikke ta imot en åpen søknad for syns skyld engang uten at jeg har relevant utdanning å vise til.

Anonymkode: c1e90...62f

Wow, jeg kjenner jeg lurer fælt på hvilken kommune det er. Dere er dog heldig, de fleste skriker etter arbeidskraft (og det spiller ingen rolle om en er skikket, har erfaring/utdanning osv.)

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

😆 Ja, har du puls har du jobb. 

Det var faktisk en periode jeg lurte på om det var det eneste kravet sjefen hadde før hun ansatte noen...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 22.10):

Er vel sånn på de alle flest arbeidsplasser. Mange dyktige og mange helt på jordet uavhengig av utdannelse. 

Men ja til TS - det er bare å søke rundt i kommunen, sykehjem osv. De mangler alltid folk, tilkallingshjelp er noe man garantert får jobb som omtrent. 

Anonymkode: a3f65...86a

Skrevet

Jeg begynte å jobbe på sykehjem da jeg var 18 år. Hadde ingen utdannelse. Ble veldig interessert i faget og er nå sykepleier. Fra jeg var 18 år fikk jeg fast 37% stilling, som tilsa hver andre helg + noen dager midt i uken ila 12-ukers turnus. Man får sjeldent noe fast annet enn helg når man er ufaglært, men jeg jobbet allikevel 100-120% for behovet for vikarer var så stort 

Anonymkode: ee073...054

Skrevet

Nei, du må ikke ha utdannelse for å jobbe innenfor helse- og omsorgssektoren. Hva med å jobbe som ekstravakt/tilkallingsvikar på en psykiatrisk avdeling?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...