AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Er det noen som har flere barn hvor et fikk masse kos, trøst og nærhet det første året og et som ikke fikk av div grunner eks adopsjon, sykdom hos foreldrene eller sykdom hos barnet etc? Jeg lurer på om det setter varige spor på noen måte, og på hvilken måte? Vet at teorien sier så, men de fleste barn virker jo veltilpasset uansett. Jeg har kun et barn nå, og det krever veldig mye kroppskontakt og nærhet 24/7, får jeg noe igjen for å dekke dette behovet? Har omtrent ikke lagt fra meg baby på 9 mnd. Anonymkode: e5e17...d07
Lava Anne Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 Du kan lese om tilknytningsteorier. Det kan ha veldig mye å si, men det betyr ikke at det er farlig om du reagerer annerledes noen ganger. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #3 Skrevet 23. november 2022 Ja det kan påvirke barnet. Men det er ganske avhengig av alder. Mener det er de 3 første mnd som er viktigst å reagere på alt. Senere trenger man ikke alltid reagere like fort. Men jeg skal ikke komme med noe eksakt for dette kan jeg ikke godt nok😅 Lurt å lese om det som ab over her skriver Anonymkode: 99198...3e1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Har ikke sett det i praksis, men går sosionomstudiet nå hvor vi har hatt litt om dette. «Alle» nyere studier viser at barn aldri kan få for mye nærhet, kjærlighet og omsorg. Men dersom du har behov for å legge baby fra deg litt er det også selvfølgelig lov, det går helt fint så lenge du i all hovedsak gir baby det den trenger av nærhet. Anbefaler også Cos kurs (circle of security) der dette temaet tas opp. Anonymkode: e2f14...43f 1
Umulig Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det noen som har flere barn hvor et fikk masse kos, trøst og nærhet det første året og et som ikke fikk av div grunner eks adopsjon, sykdom hos foreldrene eller sykdom hos barnet etc? Jeg lurer på om det setter varige spor på noen måte, og på hvilken måte? Vet at teorien sier så, men de fleste barn virker jo veltilpasset uansett. Jeg har kun et barn nå, og det krever veldig mye kroppskontakt og nærhet 24/7, får jeg noe igjen for å dekke dette behovet? Har omtrent ikke lagt fra meg baby på 9 mnd. Anonymkode: e5e17...d07 Min ene stesønn er adoptert fra utlandet, har åpenbart ikke god tilknytning. Han var 15 mnd når han kom til Norge.
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 Det finnes forskning (som jeg ikke kan finne frem til i farten) som sier at dess mer nærhet og kjærlighet en baby får, dess mer selvstendig og trygg blir den som voksen. Ja, du (eller helst baby) får absolutt igjen noe for å dekke det behovet. Anonymkode: df024...bf1 2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 Det sies at «coronababyene» var mer trygge ved bhg start enn de som er født før den tid. Jeg antar at det er fordi de var mye mer hjemme med sine nærmeste, fikk mye nærhet og ikke så mye rundt omkring og knyttet nye relasjoner til mange ulike folk. Dette er selvsagt bare utsagn jeg har hørt fra barnehageansatte, og ikke noe som er forsket på. Anonymkode: d4dc0...295 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå