AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Jeg ble ikke fornøyd med årets lønnsforhandlinginger. Våre skjer lokalt. Er ansatt i staten, fulltid, som Rådgiver. Vil be om en egen, individuell lønnsforhandling med arbeidsgiver. Har dere noen råd til hvordan jeg skal gå frem? Hvilke argumenter jeg bør bruke? Anonymkode: 74c98...6d1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #2 Skrevet 24. november 2022 Dessverre ikke innvilget, hilsen skattebetaler Anonymkode: daedc...e37
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #3 Skrevet 24. november 2022 At du ikke er fornøyd med oppgjøret er i allefall ikke et argument du skal bruke. Jeg ville lest tariffavtalen deres og punktene der om særskilte forhandlinger, også funnet noe derfra å henge et krav på. Anonymkode: 5f40b...110
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #4 Skrevet 24. november 2022 Hvilke argumenter har du? Det er jo det som er viktigst. Det du gjør er å ta kontakt med tillitsvalgt som kan legge inn et krav og forhandle for deg, om du ikke er organisert må du nesten bare godta at du ikke er fornøyd. Anonymkode: bd194...041
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #5 Skrevet 24. november 2022 Er det lønnssamtale du mener? Hør med fagforeningen om de har noen tips til deg. Anonymkode: 0a11d...f6b
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #6 Skrevet 24. november 2022 Det kan lønne seg å be, om man har noen gode kort på hånden. I de bedriftene jeg har jobbet i så har de ofte strammet inn, men har hatt en liten pott hvor fordelingen gjerne påvirkes noe av hvem som spør. Har du fått mer ansvar dette året for eksempel, mer å gjøre. Er ikke lønna konkurransedyktig mtp stillingen din, har de veldig lyst å beholde deg men ser at du kan forsvinne pga lav lønn? Har du hatt svak lønnsutvikling lenge, gjør det deg lite motivert. Har du gått opp mindre enn de i fagforening. Med prisstigningen så går man jo nærmest ned i lønn også om man ikke får høy nok økning. Jeg har brukt det som argument, det er dyrt å være meg 😅 Anonymkode: 6e874...712
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #7 Skrevet 24. november 2022 Du kan be om særskilte forhandlinger etter 2.5.3. i Hovedavtalen, med du vil i praksis bare få det dersom du har et konkret tilbud fra en annen arbeidsgiver. Anonymkode: 3302d...3f1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #8 Skrevet 24. november 2022 Jeg er i samme situasjon som deg. Her på avdelinga er det veldig ujevnt, men det som er standard er at de nyansatte gjener mer enn oss gamle travere som har nesten 20 års ansiennitet.... Da jeg snakket med fagforening og leder sist, var det veldig fokus på NYE oppgaver. Nye ting du har tatt på deg det siste året. Jeg måtte regne på det, og de nye oppgavene/ekstraoppgavene måtte være av betydelig grad. Den eneste hos oss som har fått god lønn i det siste, er hun som søkte på en ny jobb, ble innstilt der, og brukte det for å komme seg flere lønnstrinn opp. Helt utrolig at det skal være slik, det er en relativt ny person som pga dette tjener mye mer enn oss andre, i tillegg er hun svært ofte borte og myyye sykemeldt...... Anonymkode: 78d13...429
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #9 Skrevet 24. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er i samme situasjon som deg. Her på avdelinga er det veldig ujevnt, men det som er standard er at de nyansatte gjener mer enn oss gamle travere som har nesten 20 års ansiennitet.... Da jeg snakket med fagforening og leder sist, var det veldig fokus på NYE oppgaver. Nye ting du har tatt på deg det siste året. Jeg måtte regne på det, og de nye oppgavene/ekstraoppgavene måtte være av betydelig grad. Anonymkode: 78d13...429 Er du meg? 😅 Samme greien hos oss. I lønnsforhandlinger er det aldri penger, mens høyere lønn til nyansatte begrunnes med at det må til for å rekruttere dem. De vet jo at vi traverne sjelden sier opp selv om vi er misfornøyd med lønna. I tillegg har nyansatte gjerne en garantert lønnsutvikling etter x antall år. Etter 20 år er det ikke mer å hente der. Vår arbeidsgiver la også mye vekt på NYE oppgaver før, da var det lett å utelate oss som aldri fikk nye oppgaver. De siste årene har det derimot blitt mye nytt, og mye opplæring av de nyansatte med høyere lønn. Likevel sier det stopp i lønnsoppgjøret. Anonymkode: cf3fc...0ab
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er du meg? 😅 Samme greien hos oss. I lønnsforhandlinger er det aldri penger, mens høyere lønn til nyansatte begrunnes med at det må til for å rekruttere dem. De vet jo at vi traverne sjelden sier opp selv om vi er misfornøyd med lønna. I tillegg har nyansatte gjerne en garantert lønnsutvikling etter x antall år. Etter 20 år er det ikke mer å hente der. Vår arbeidsgiver la også mye vekt på NYE oppgaver før, da var det lett å utelate oss som aldri fikk nye oppgaver. De siste årene har det derimot blitt mye nytt, og mye opplæring av de nyansatte med høyere lønn. Likevel sier det stopp i lønnsoppgjøret. Anonymkode: cf3fc...0ab Ja, det er veldig frustrerende. Jeg er rådgiver ved et universitet. Kom meg nettopp opp i tittel i årets lønnsoppgjør etter 20 års erfaring, men ikke opp i lønn. Anonymkode: 78d13...429
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 16 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er veldig frustrerende. Jeg er rådgiver ved et universitet. Kom meg nettopp opp i tittel i årets lønnsoppgjør etter 20 års erfaring, men ikke opp i lønn. Anonymkode: 78d13...429 Samme skjedde hos oss, en som endelig ble flyttet opp etter mange år med ny stillingstittel. Lønnsøkningen skulle komme "på sikt", men den kom aldri. Anonymkode: cf3fc...0ab
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg ble ikke fornøyd med årets lønnsforhandlinginger. Våre skjer lokalt. Er ansatt i staten, fulltid, som Rådgiver. Vil be om en egen, individuell lønnsforhandling med arbeidsgiver. Har dere noen råd til hvordan jeg skal gå frem? Hvilke argumenter jeg bør bruke? Anonymkode: 74c98...6d1 Det får du ikke, for det er det ikke noe som heter på den måten du tror. Hvis du er fagorganisert, ta kontakt med tillitsvalgt, så kan de forklare. Er du ikke organisert-vurder sterkt å bli det. Det vil sannsynligvis lønnsutviklinga di tjene på. De vanlige forhandlingene er hjemlet i 2.5.1 i hovedtariffavtalen i Staten (hta). forhandlinger på særlige vilkår i 2.5.3, der skiller en på 2.5.3-1a og 2.5.3-2. Der kreves det en rekruttere/beholde sak eller vesentlig endring i arbeidsoppgaver. Du har rett på en lønnssamtale med leder, hvor dere diskuterer lønna di og hvilke muligheter du har til lønnsutvikling, for eksempel om du kan få oppgaver på seniorrådgiver-nivå. Leder kan imidlertid ikke love noe om lønn i slike samtaler. Det er lurt å sette seg inn i etatens lønnspolitikk og hta for å vite mer om handlingsrommet en er i. Forresten; Ingen statsansatte er sannsynligvis fornøyd med årets oppgjør. prosentsatsen var helt grei når den ble fremforhandlet, men så skjedde det jo litt forskjellig og når nå oppgjøret skal være klart og ferdig 31. november er det blitt ganske dårlig. Anonymkode: fb811...d1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå