Gå til innhold

BMI på 26,4 — hvor ille er det?

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å se meg selv objektivt. I speilet kan jeg se ganske OK ut, men så kan jeg få et helt annet inntrykk igjen når jeg ser bilder av meg selv. Da ser jeg noen ganger smågrei ut, andre ganger helt krise. Så, jeg vet egentlig ikke hvor overvektig jeg ser ut. Klarer ikke se det selv. 

Hva tror du? BMI på 26,4, er det bare litt sånn «kraftig» eller er det ganske overvektig? Jeg er 174 og veier 80 kg. 

Anonymkode: c4700...cb8

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1634751-bmi-p%C3%A5-264-%E2%80%94-hvor-ille-er-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymus Notarius

Kommer an på hva du mener med ille, er det helse eller utseende du tenker på? Du er lett overvektig, men dersom du er frisk ellers og ikke røyker, er det minimal helsefare forbundet med det. Når det gjelder hvordan du ser ut, kan jo ikke vi vite det, så du må nesten kjenne på hvor komfortabel du er med den kroppen og vekta du har.

Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Kommer an på hva du mener med ille, er det helse eller utseende du tenker på? Du er lett overvektig, men dersom du er frisk ellers og ikke røyker, er det minimal helsefare forbundet med det. Når det gjelder hvordan du ser ut, kan jo ikke vi vite det, så du må nesten kjenne på hvor komfortabel du er med den kroppen og vekta du har.

Tenkte på utseende, tror helsa er god. Men ja, det var sikkert et dumt spørsmål. Jeg er bare veldig usikker på hvor komfortabel jeg er siden jeg ikke vet helt hvordan det fremstår. Altså jeg skjønner jo at jeg kunne vært tynnere, men det er ikke et viktig mål hvis jeg ellers ser ganske normal ut.

Ts

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenkte på utseende, tror helsa er god. Men ja, det var sikkert et dumt spørsmål. Jeg er bare veldig usikker på hvor komfortabel jeg er siden jeg ikke vet helt hvordan det fremstår. Altså jeg skjønner jo at jeg kunne vært tynnere, men det er ikke et viktig mål hvis jeg ellers ser ganske normal ut.

Ts

Utseende er det vanskelig å si noe om når vi ikke vet hvordan du ser ut. Vekt fordeler seg veldig ulikt fra person til person. Har du noen venner du kan snakke med om det? Jeg ville fokusert på å holde vekten, som den over her skriver, det er minimalt med risiko knyttet til det.

Anonymkode: e6fa4...e14

Det betyr at du må gå ned 4 - 5 kilo for å havne i kategorien normalvektig med BMI på 25 eller lavere. For deg som individ betyr det sannsynligvis minimalt både med tanke på utseende og helse, men du bør selvfølgelig følge med slik at du ikke sakte, men sikkert legger på deg mer. 

• Liker 2

Annonse

Den BMI’ en som er forbundet med LAVEST risiko for dødelighet/livsstilsykdommer er mellom 24-26.

Man må over 30 for å se at den negative risikoen starter om alt annet er OK.

BMI er ikke ment til å måle individer, og normalsjiktet ble senket fra 27 til 25 av kommersielle interesser.

Altså diettindustri. 

Ikke glem det. 

• Liker 3
  • Nyttig 4

Er du stabil i vekten eller har den gått opp?

Hvordan er du rent fysisk? Kan du gå opp 1-2 etasjer med trapper uten å hive etter pusten? Er du i aktivitet jevnlig? Hvordan er energinivået? Disse tingene sier mer om den fysiske helsen enn vekten alene

Det er ikke ille i det hele tatt. Du trenger ikke å se på deg selv objektivt, du er ditt eget subjekt. Hvordan føler du deg? Det er mye viktigere.

Se bort fra BMI, det er som nevnt her oppe ikke ment til individer.

Anonymkode: e7db0...4d5

• Nyttig 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har litt problemer med å se meg selv objektivt. I speilet kan jeg se ganske OK ut, men så kan jeg få et helt annet inntrykk igjen når jeg ser bilder av meg selv. Da ser jeg noen ganger smågrei ut, andre ganger helt krise. Så, jeg vet egentlig ikke hvor overvektig jeg ser ut. Klarer ikke se det selv. 

Hva tror du? BMI på 26,4, er det bare litt sånn «kraftig» eller er det ganske overvektig? Jeg er 174 og veier 80 kg. 

Du høres helt normalvektig ut.

• Liker 1

Bmi er faktisk bullshit. Ikke tar det med skjelett og muskler eller vann i kroppen. 

Er du veldig stressa, så ta en bodyscan, du kan gjøre det på treningssenter. 🙏 

Uansett ut ifra høyde og vekt som du oppgir, tenker jeg ikke er krise. Nærmer man seg 90 og opp, er ikke bra. Og du sier at noen ganger ser du krise ut. Sånn har alle det, uavhengig av vekt. Og en bra ting er og kle seg etter din kropp. Mye er fint på andre, men passer eks min kropp pga kroppsbygning, høyde, skuldre osv. 

Bær kroppen din med selvtillit! Bare ikke bruk for store klær for og gjemme deg. Eller kun sorte. Eller for trange klær. 

Hilsen ei på 178 cm som hadde bmi på 17 som havna på bmi 35 og som er på vei ned igjen. Vekt er et satans ork og forholde seg til om det er for mye eller for lite. Faktisk, og om man er normalvektig. 

• Liker 1

Annonse

Lill3My skrev (8 timer siden):

Hvordan er du rent fysisk? Kan du gå opp 1-2 etasjer med trapper uten å hive etter pusten? Er du i aktivitet jevnlig? Hvordan er energinivået? Disse tingene sier mer om den fysiske helsen enn vekten alene

Å gå opp 1-2 etasjer uten å hive etter pusten... dette gjelder kanskje for 80åringer .

Anonymkode: fb564...0ac

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

BMI: 26 - 30: Du er litt overvektig. Pass på at du ikke går opp mer i vekt.

Anonymkode: 88d3c...186

KILDE:https://www.nettdoktor.no/testdegselv/fakta/overvaegt.php

Anonymkode: 88d3c...186

Annonse

Mest sannsynlig ser du bra ut.

Men det kommer jo an på kroppsform, muskler og hvordan man er bygd.

Jeg har samme bmi, trener en del, og tok kropps analyse, og jeg fikk veldig bra resultat, så fikk beskjed om at jeg må ikke gå ned i vekt, var faktisk det beste resultatet han hadde sett av noen på min alder.

Men jeg har en venninne som er like høy som meg, men veier nesten 20 kg mindre, men hun er veldig spebygd, og trener ikke. Jeg tror at hadde hun veid det samme som meg, så hadde hun sett tykkere ut enn hva jeg gjør. Jeg er og heldig med å ha timeglassform. 

Anonymkode: c1f8c...58d

• Hjerte 1
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

BMI er ikke synonymt med fettprosent!!!!  Er jo avhengig av kroppsbygning og muskelmasse.

Anonymkode: fb564...0ac

• Liker 1
Lill3My skrev (12 timer siden):

Hvorfor dette spørsmålet til noen med den BMI’ en? 😅

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mest sannsynlig ser du bra ut.

Men det kommer jo an på kroppsform, muskler og hvordan man er bygd.

Jeg har samme bmi, trener en del, og tok kropps analyse, og jeg fikk veldig bra resultat, så fikk beskjed om at jeg må ikke gå ned i vekt, var faktisk det beste resultatet han hadde sett av noen på min alder.

Men jeg har en venninne som er like høy som meg, men veier nesten 20 kg mindre, men hun er veldig spebygd, og trener ikke. Jeg tror at hadde hun veid det samme som meg, så hadde hun sett tykkere ut enn hva jeg gjør. Jeg er og heldig med å ha timeglassform. 

Anonymkode: c1f8c...58d

Slutt å shame andre kroppsformer og legge opp forventninger om at «jeg med timeglass kan veie X, men kroppsform slik og sånn kan ikke veie det samme».

NEI, man må ikke endre vekt hverken opp eller ned for at du skal bli fornøyd med utseende

«Jeg er heldig med timeglassform», well guess what - du dauer jo ikke noe mer eller mindre av det kontra venninna di du omtaler ganske nedsettende.

Good friend der altså 🙃

• Liker 3

Ønsker å poengtere at BMI FORTELLER OSS INGENTING. Det gir en INDIKASJON.

Du kan ha høy muskelmasse, og ha kjempe høy bmi. Fordi bmi ikke tar høyde for hva kroppen din inneholder, den tar bare vekt og høyde.  Fettprosent derimot, gir en bedre forklaring på om du "er overvektig" eller "er helt normal". 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...