Gå til innhold

Vasker du nye klær før du begynner å bruke dem?

Hareena

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vasker klær som er rett på kroppen, og klær som tåler å vaskes, før bruk. Tskjorter, truser, sengetøy, bikini osv. Til barna vasker jeg jeans osv før bruk, men ikke til meg selv for jeans skal helst brukes lenge før vask har jeg hørt. Da barna var små så vasket jeg hansker og utedress osv før bruk også, men det ødelegger jo litt. Men vasker ikke kåper, jakker, dunjakker, ullgensere, ullskjerf, penkjoler og sånt før bruk. 

Anonymkode: f3652...227

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket ikke en penskjorte til barnet før julaften en gang og da klagde han på at den klødde og han ble rød av den. 

Anonymkode: f3652...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker said:

Oi, du bruker noen plagg bare en gang? Tror du heller bør investere i en steamer enn å ha en å ha slik bruk og (jeg håper selg?) kast mentalitet...

Anonymkode: b59bb...8a1

Nei jeg er ikke en sånn person, kjøper veldig skjelden nye klær.  Får de fleste "nye plagg" ved å bytte og arve av venninner og kjøpe brukt faktisk. Men det er min opplevelse etter vask av noen finklær som sitter super fint på i butikk og første bruk. Så får de ikke helt samme fasong lenger etter vask.   Da gir jeg de såfall videre hvis jeg ikke kler dem mer 😃

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vasker omtrent alt før bruk. Unntak er ytterklær som jakker, regntøy o.l.

Anonymkode: cbbd2...cae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håndklær og sengetøy, og barnas klær. Mine egne klær er ofte av gode naturmaterialer som jeg ikke ønsker å vaske for mye, så de vasker jeg ikke. Dessuten liker jeg den slette, fine looken på nye klær, som jeg aldri klarer å gjenskape når de først er vasket.

Anonymkode: 0a771...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en person har prøvd på et plagg, og har lus eller verre, smitter det på neste som prøver. Noen overlever i 15 dager på plagg. Vask de du.

Anonymkode: f5215...77e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Om en person har prøvd på et plagg, og har lus eller verre, smitter det på neste som prøver. Noen overlever i 15 dager på plagg. Vask de du.

Anonymkode: f5215...77e

Lus overlever inntil 6 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Har aldri vasket klær jeg har kjøpt og jeg lever enda.

Anonymkode: a166e...3f2

Det er som å røyke, er ikke sikkert man utvikler plager. Men man er mer utsatt for å utvikle allergi

Anonymkode: a9c8e...611

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja! Tok eksen min «på fersken» i å legge på helt nytt sengetrekk som aldri hadde blitt vasket før på sengen… Det tok jeg av igjen og vasket det først.

Anonymkode: 3f1d5...721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sengetøy er noe helt anna, det må vaskes, er jo så stivt og lukter kjemisk. Og det står på pakka, må vaskes før bruk. Samme med håndkle, blir ikke tør når en tørker seg, vannet bare preller av håndkle.  

Anonymkode: 29397...70c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, alltid. Ble lettere sjokkert da jeg fant ut at mannen IKKE pleide gjøre det før han traff meg. 

Nye klær er ofte satt inn med anti-krølle-kjemikalier, i tillegg til at de er skitne etter at andre har prøvd dem, de har blitt slengt ned på støvete gulv i prøverom, etc. Nye klær lukter som oftest litt kjemisk og ekkelt. 

Anonymkode: 81607...23e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Kan alltid være rester av kjemikalier i stoffet, eller en grisete person kan ha prøvd dem.

Anonymkode: 193e4...89b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...