Gå til innhold

Min søster/foreldre forstår ikke at vi ikke ønsker å vite hva vi får i gave.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre og søster har alltid røpet innholdet i gaver de gir oss, og det synes jeg er så merkelig.

Noen ganger har de klart å holde seg, men når jeg sitter å pakker opp julaften så buser de ut med hva som er innpakket, 5 sekunder før jeg tar bort det siste papiret 🤨

Hele poenget med en presang er jo at mottakeren skal bli overrasket.

Det er ikke farlig om det ikke passer, for det er jo derfor man har byttelapp.

De gir alltid beskjed til oss når de er ute for å kjøpe julegave.

I dag fikk jeg en melding fra min søster; "Hei, er på Gina Tricot. Hva var det du ønsket deg igjen, var det den blusen med glidelås bak eller genseren med knappen på skulderen?

Min mor er likedan. Hun ringte meg og sa: " Nå er jeg på Hennes og Mauritz og lurer på hvordan toalettvesken du ønsket deg skal se ut. Liker du med kinesiske tegn på eller med blomster?"🤔

Da min datter fylte 18 år forleden fikk hun gaven overlevert i en plastpose fra butikken, uten at den var innpakket. 

Butikker pakker jo inn gaven hvis man ønsker det, så da har man egentlig ingen unnskylding.

Jeg er ganske annerledes enn de og de synes vel at jeg er barnslig, men hele poenget med en gave er jo ikke vite hva som er inni.

Jeg synes også det er vanskelig å finne på gaver til min familie og venner noen ganger, men jeg sørger alltid for få med en byttelapp og da er det jo ikke så farlig om fargen, størrelsen eller om de har gaven fra før av er feil.

De legger heller aldri med byttelapp og ofte står prislappen på presangen vi får.

Nå har min mor begynt å legge ved kvitteringen hvis vi vil bytte...

Jeg er voksen og kan takle dette, men mine barn synes ikke det er så kult å få vite på forhånd hva de får i gave, fordi de synes at 90 prosent av spenningen er å ikke vite hva de får.

Er ikke dette litt merkelig?

Anonymkode: f5a51...834

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er det ikke naturlig å svare som om det er en spøk da? Altså, når du får meldingen om det var buksen eller genseren på Gina Tricot du ønsket deg, så er vel et naturlig svar noe sånt: "Hahaha, nei det kan jeg da ikke svare på nå da, da skjønner jeg jo hva jeg får i gave og overraskelsen blir ødelagt 😂 Moroklump!" 

Anonymkode: c6e33...2ae

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men er det ikke naturlig å svare som om det er en spøk da? Altså, når du får meldingen om det var buksen eller genseren på Gina Tricot du ønsket deg, så er vel et naturlig svar noe sånt: "Hahaha, nei det kan jeg da ikke svare på nå da, da skjønner jeg jo hva jeg får i gave og overraskelsen blir ødelagt 😂 Moroklump!" 

Anonymkode: c6e33...2ae

Nei det har jeg forsøkt, og da bare spør de enda mer om størrelse, farge og alt mulig.

De forstår rett og slett ikke vitsen med å gi en gave.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager har du ikke sagt noe til dem før?

"Julie (datter) synes det er trist dere avslører gaven før hun får pakket den ut. Kan dere stoppe med det. Takk." 

For mitt vedkommende ville jeg ha fravalgt å utveksle gaver med dem for 100 år siden. Men du kan jo bare si du har blitt lei av gaver og velger å stoppe. Du er voksen, trenger virkelig ikke spørre om lov. 

Anonymkode: dd6bb...dcd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor i alle dager har du ikke sagt noe til dem før?

"Julie (datter) synes det er trist dere avslører gaven før hun får pakket den ut. Kan dere stoppe med det. Takk." 

For mitt vedkommende ville jeg ha fravalgt å utveksle gaver med dem for 100 år siden. Men du kan jo bare si du har blitt lei av gaver og velger å stoppe. Du er voksen, trenger virkelig ikke spørre om lov. 

Har sagt ifra siden jeg var en liten jente, men de er bare sånn.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Har sagt ifra siden jeg var en liten jente, men de er bare sånn.

Ts

Har du bedt dem slutte og har de svart 'nei, vi nekter'? 

Skrevet

Ååå, så kjedelig!! Jeg er fra en familie med skikkelig gavekultur :) Ikke flotte og dyre ting, overraskelsen er det viktigste! Mine foreldre dro til byen sammen, men gavene de kjøpte til hverandre var hemmelige, alltid, helt fram til julaften. Og de ble langt over 80, men like «barnslige» når det gjaldt den lille gleden med gaver.

Jeg får noen få gaver av nærmeste familie, gjerne noe body lotion/shampo-greier, bøker,  kanskje en pen serveringsbolle, i den gata der. Koser meg kjempemye med å ha spennende pakker på julaften :)

Anonymkode: b694c...ae1

• Liker 1
Skrevet

Mine er også sånn, bare at de sier hva som er i den mens de kjøper. Ringer fra butikken, "Nå står jeg og ser på sånn og sånn i gave til deg, vil du ha en grønn eller blå..???". 

GAAAAHH!!! Da er jo hele moroen med å få gave borte, da kunne jeg like gjerne bare kjøpt det selv! 

Jeg har også sagt ifra, men de bare tar det ikke inn... 

Anonymkode: ca265...4fa

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du bedt dem slutte og har de svart 'nei, vi nekter'? 

Hvorfor skal jeg be de slutte å gi gaver?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine er også sånn, bare at de sier hva som er i den mens de kjøper. Ringer fra butikken, "Nå står jeg og ser på sånn og sånn i gave til deg, vil du ha en grønn eller blå..???". 

GAAAAHH!!! Da er jo hele moroen med å få gave borte, da kunne jeg like gjerne bare kjøpt det selv! 

Det er akkurat sånn min søster og foreldrene mine er, og spesielt min søster blir irritert når jeg sier at jeg ikke ønsker å vite innholdet.

Ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På julaften og til bursdag er det kun gaver fra kusina mi og ei venninne jeg ikke vet om, ellers er det ingen overraskelser innpakket fra foreldre/søster.

Ts

Skrevet

Det der hadde irritert meg også, enig i at overraskelsen er mer enn halve moroa. Spesielt ille når de sier det like før du har pakket opp. Minner meg om Maskorama da programlederen alltid ropte opp navnet like før man kunne se hvem det var. Akkurat i år kanskje like greit, siden jeg ikke ante hvem de to siste deltagerne var, men dog 😄

Anonymkode: 764e3...b9c

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal jeg be de slutte å gi gaver?

Ts

Slutte å avsløre hva gavene inneholder, selvfølgelig. 

Skrevet

Jeg skjønner tankegangen din, men samtidig synes jeg du er litt barnslig som gjør så mye ut av det. Det virker jo som om det først og fremst handler om at de er opptatt av å være sikre på at de kjøper det du ønsker deg? Som voksen vet jeg i stadig større grad hva jeg får av foreldrene mine, fordi jeg kommer med konkrete ønsker - joda, litt av moroa med gaver er overraskelsen, men jeg synes det er et større poeng å få noe jeg faktisk trenger/ønsker meg. Jeg vil heller at moren min ringer fra butikken for å være sikker på at hun kjøper akkurat de glassen jeg sa jeg ønsket meg, enn at jeg skal måtte bytte feilkjøpte glass etterpå. Noen kameler er såpass små at det burde gå greit å svelge dem.

• Liker 1
Skrevet

Hvis de hadde avslørt gaver på juleaften og bursdager så hadde jeg ikke pakket opp gaven der og da, er jo en helt merkelig oppførsel og det første jeg tenker er at de også må være rare i andre sosiale sammenhenger.

Anonymkode: 80b96...2ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vokst opp med at julegaver i hovedsak skal være en overraskelse og har hvert eneste år brukt mye tid (ikke penger) på å finne gaver jeg tror den enkelte vil bli veldig glad for. Dette har for meg vært noe av det beste med førjulstiden og jeg vet at det er satt pris på av familie og venner. Jeg har ofte funnet ting de ikke trodde var mulig å få tak i eller ting de ikke visste at de hadde bruk for. 

Så møtte jeg kjæresten min for 5 år siden, vi er begge i slutten av 40 årene. I hans familie er det helt annerledes, der er det ønskelister som gjelder og ingen kjøper noe som helst gaver utenom listene. Det betyr at de 3 voksne barna hans og resten av familien alltid vet hva som ligger i pakkene fra den enkelte. De ønsker seg ulike ting fra ulike personer. Nesten som handlelister. De har også eksakte summer de handler for til hverandre, så det å finne noe på salg betyr at de må ønske seg enda en ting slik at summen stemmer til slutt. Jeg synes dette er veldig uvant, men gjør det selvfølgelig utrolig mye enklere å kjøpe julegaver. Pluss dyrere, siden det er totalsummen som gjelder.  Er bare til å kjøpe det som står på ønskelista. Veldig rart for min del og det tok et par år før jeg forsto at jeg hadde «bommet» da jeg ga gaver som ikke sto på noen lister. Så nå forholder jeg meg til ønskelister i «hans» familie og finner heller på ting til «min» familie. 

Anonymkode: 63af0...9c8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

image.jpeg.500dec7415f4f24c3332ea515b4e3195.jpegDette er min mor i hvert fall

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Slutte å avsløre hva gavene inneholder, selvfølgelig. 

Har sagt det men det går ikke inn hos de, eller de husker ikke at de ikke skal spørre meg når de kjøper gave.

Søsteren min blir nesten sint på meg fordi jeg korrigerer henne og moren min sier bare " ja ja det er vel ikke så farlig ".

Ts

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Daria said:

Jeg skjønner tankegangen din, men samtidig synes jeg du er litt barnslig som gjør så mye ut av det. Det virker jo som om det først og fremst handler om at de er opptatt av å være sikre på at de kjøper det du ønsker deg? 

Så langt alt vel, men i de tilfellene de roper ut hva pakken inneholder sekunder før den åpnes, kan ikke begrunnes ut fra at de vil være sikre på at hun får noe hun ønsker seg. Ser situasjonen for meg:

TS: Åpner pakken, risle, rasle
Mamma: DET ER KAKESPADE!!
TS: Er det? Nei, det trenger jeg ikke, så da lar jeg papiret bli værende på. ☺️

Anonymkode: 764e3...b9c

• Liker 2
Skrevet
Daria skrev (27 minutter siden):

Jeg skjønner tankegangen din, men samtidig synes jeg du er litt barnslig som gjør så mye ut av det. Det virker jo som om det først og fremst handler om at de er opptatt av å være sikre på at de kjøper det du ønsker deg? Som voksen vet jeg i stadig større grad hva jeg får av foreldrene mine, fordi jeg kommer med konkrete ønsker - joda, litt av moroa med gaver er overraskelsen, men jeg synes det er et større poeng å få noe jeg faktisk trenger/ønsker meg. Jeg vil heller at moren min ringer fra butikken for å være sikker på at hun kjøper akkurat de glassen jeg sa jeg ønsket meg, enn at jeg skal måtte bytte feilkjøpte glass etterpå. Noen kameler er såpass små at det burde gå greit å svelge dem.

Jeg har ikke problem med at jeg må bytte str eller farge på det jeg får.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...