Gå til innhold

Bygge hus på støyutsatt tomt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med å bygge hus på en tomt som er utsatt for støy? Vi arver en tomt som ligger nær toglinje, og har lyst til å bygge. Har noen noe tips/erfaringer, støyskjerm og støyreduserende vinduer er det eneste jeg kommer på…

Anonymkode: e9ef4...af3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde solgt tomten til næringsbygg.

Anonymkode: 72f8a...47f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde solgt tomten til næringsbygg.

Anonymkode: 72f8a...47f

Det er ikke aktuelt.

ts

Skrevet

Ikke bygg på dårlige tomter. Svært vanskelig å selge.

Anonymkode: 5d938...ca1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke bygg på dårlige tomter. Svært vanskelig å selge.

Anonymkode: 5d938...ca1

Vi skal ikke selge, og elsker området. Har fu noe tips til smart bygging? 

ts

Skrevet

Om tomten er støutsatt må dere inn med støykonsulten som beregner hvor støutsatt det er og viser tiltak som kan bedre dette. 

Anonymkode: 6f250...f85

• Liker 1
Skrevet

Man kan gjøre noe med måten man plasserer og utformer bygningen på, også. Hvis sol- og værforhold ellers tillater det kan man ha en skjermet uteplass på den siden av huset som vender vekk fra jernbanen. Så kan man heller ha gårdsplass, garasje o.l. på den siden som er mest støyutsatt. 

I tillegg kan huset tegnes og planlegges slik at de mest "bråkete" rommene (vaskerom, bad, teknisk rom etc) ligger på den støyutsatte siden, mens rom som krever mer stillhet (særlig soverom, men også kjøkken og stue hvor man oppholder seg mye) ligger mot den stille siden. 

Av tekniske tiltak kan man støyisolere selve fasaden på boligen, ikke bare vinduene. Lufteventiler kan også være støydempende. Balansert ventilasjon vil også ha noe å si, slik at du slipper å basere deg på å åpne vinduer for å få tilstrekkelig friskluft. 

Konsulent med høy kompetanse på støy anbefales når dere prosjekterer boligen! 

Skrevet

Hvordan ligger tomta i forhold til jernbanen? Nord, sør, øst, vest? Om jernbanen går nord for tomta er det håp om en ikke altfor bråkete uteplass. Men enig, hør med ekspertene på støy. Det er kanskje påkrevd uansett for å få lov til å bygge i støysone? Jeg bor relativt nære jernbanen selv, og da tomta i mellom skulle bygges ut, måtte det dokumenteres tiltak alle veier, og soverom ut mot stille soner m.m. 

Anonymkode: 07488...d0a

Skrevet

Tja, ikke nødvendigvis med bygging, men har bodd helt inntil en jernbanelinje og bom. Vil påstå at det er en type støy som er mindre plagsom enn støy fra f.eks vei og industri. Husker at da jeg flyttet til den plassen trodde jeg at jeg aldri skulle få sove, men etter hvert hørte jeg nærmest ikke støyen. Da var det egentlig blått knitrende lys vinterstid som var det eneste merkbare.

Ville i utgangspunktet aldri anbefalt noen å bygge på en støyutsatt tomt, men akkurat jernbanestøy stiller seg litt annerledes. Du bør gå inn å vurdere en rekke forhold, som f.eks. kvalitet for øvrig på tomta, antall avganger, risiko for utbygging/flere spor/hurtigtog, sette deg inn i ev reguleringsplan osv. Og kan jo prøve å telte på tomta til sommeren :) 

Du får jo så klart gjort masse med støyforebyggende tiltak ved huset, vinduer, fasade, planlegge soverom, veranda osv på andre siden av huset så de vender bort fra banen, men du vil jo sikkert ha mulighet til å være mye ute sommerstid 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...