Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er voksen. Min mor har vært deprimert i større eller mindre grad siden jeg var tenåring, og nå er hun inne i en vanskelig periode. 

Hun har tidligere vært suicidal og drevet med alkohol- og pillemisbruk. Misbruket er påbegynt igjen nå etter et opphold i en bedre periode, og jeg er bekymret for at hele situasjonen er i en nedadgående spiral. Hun er på DPS og har vært det i mange år. Det ser ikke ut til å ha hjulpet.

Jeg ønsker å være der og støtte henne, men det er så vanskelig.. Hun er ustabil, høyt og lavt, veksler mellom å være sårbar og svært aggressiv og sint, hvor hun blir svært stygg i oppførsel, høylytt og sier nedsettende ting om meg, ting som virkelig går inn på meg. Jeg har vært selvmordsvakt og "psykolog" under oppveksten, og hun har alltid i perioder vært veldig streng og aggressiv mot meg. Så når hun blir offer, så trigger det meg. Helt ærlig kjenner jeg at jeg blir sint, og synes det er urettferdig. Jeg skjønner også at det er irrasjonelt å tenke det, da hun faktisk er syk. Og deprimerte er ofte rett og slett ganske egoistiske, da de ikke klarer å se utenfor sin egen boble. Hun har også vært mye god mot meg under oppveksten, og jeg er jo glad i henne.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Jeg vet at det beste er å sette mine behov til side, og være der for henne. Selv om det betyr å akseptere mye urettferdig, og svelge mine egne triggere og følelser. Jeg tror at det i det lange løp vil være riktig måte å reagere på, men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal klare å stå i det. 

Er det noen som har noen råd til meg?

Anonymkode: 4dfab...0c3

• Hjerte 4
Skrevet

Oi, denne havnet i feil kategori, beklager. Kan noen moderatorer flytte tråden?

Anonymkode: 4dfab...0c3

Skrevet

Du er faktisk viktigst i ditt liv. Det er fint du vil hjelpe og støtte moren din, men det er vokig for fin egen del at du setter grenser og tar vare på deg selv også. 

Anonymkode: fa203...341

• Liker 1
Skrevet

Du må ta vare på deg selv! Dette ødelegger jo livet ditt. Ja, hun er syk. Men hun har likevel et ansvar for å sette grenser for egen atferd så godt hun klarer. 

Kan du ta kontakt med Dps og høre om det er kurs eller samtalegrupper for pårørende? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...