Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er veldig mange som synes at de sliter økonomisk som spør om råd for å spare penger i disse tider og rådene de får handler da ofte om å spare småpenger. Det er jo greit det, man bør jo bruke så lite som mulig, men hvorfor er det ikke større fokus på heller å øke inntekten? Jeg selv har to jobber og jobber 150% i snitt, noe som gjør at jeg har det veldig behagelig økonomisk.

Jeg anbefaler virkelig andre å gjøre det samme for å kunne slippe å bekymre seg så mye over de økte utgiftene. Prøv å se mulighetene der du bor og i din livssituasjon.

Anonymkode: a5dc8...9b0

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er veldig mange som synes at de sliter økonomisk som spør om råd for å spare penger i disse tider og rådene de får handler da ofte om å spare småpenger. Det er jo greit det, man bør jo bruke så lite som mulig, men hvorfor er det ikke større fokus på heller å øke inntekten? Jeg selv har to jobber og jobber 150% i snitt, noe som gjør at jeg har det veldig behagelig økonomisk.

Jeg anbefaler virkelig andre å gjøre det samme for å kunne slippe å bekymre seg så mye over de økte utgiftene. Prøv å se mulighetene der du bor og i din livssituasjon.

Blir vel fort vanskelig for de som har barn og ikke finner barnevakt i helger og på kvelder, spesielt de som er aleneforsørgere. Likevel er jeg enig i at jeg synes det er litt latskap i samfunnet. Å ha en helgejobb annenhver helg for eksempel bør de fleste gidde. 

Anonymkode: 846ed...478

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Blir vel fort vanskelig for de som har barn og ikke finner barnevakt i helger og på kvelder, spesielt de som er aleneforsørgere. Likevel er jeg enig i at jeg synes det er litt latskap i samfunnet. Å ha en helgejobb annenhver helg for eksempel bør de fleste gidde. 

Anonymkode: 846ed...478

De færreste er 100% aleneforeldre. De som har barna 50/50 f.eks er jo uten barn å ta seg av halve måneden og har rikelig tid til å jobbe litt ekstra.

• Liker 6
Skrevet

Mange som ikke har helse til å jobbe mer.

Anonymkode: 893ed...084

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er vi kommet der altså mener du - at vi skal ha så lavtlønte jobber i Norge at en som jobber 100 % stilling ikke skal klare å bo og leve greit…?

Er jammen ikke snakk om latskap, når folk står i full jobb fremdeles sliter med å få økonomien til å gå rundt.

Anonymkode: 5a532...3b4

• Liker 21
  • Nyttig 6
Skrevet

Synes virkelig ikke at vi skal ta sikte på USA-tendenser i samfunnet, hvor man minst skal jobbe to jobber for å få det til å gå rundt økonomisk. 

Har man kapasitet og ønsker romsligere økonomi, så ser jeg helt klart poenget ditt. Men synes absolutt ikke at det skal bli den nye normalen.

Anonymkode: d64c6...71c

• Liker 22
Skrevet (endret)

Vurderer snart og begynne og jobbe 24/7-365 :)  8 064 timer i året da ender jeg opp på lønna til statsminister,n :) 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Å ha flere jobber er jo normalt i veldig mange land. Å jobbe bare 37,5 time i uka er i hvert fall definitivt ikke normalen i resten av verden.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jobber turnus. Over 100 % og vel så det. Man har ikke et liv. Skal jobbe hele julen. Tjener rævva og alt blir tatt i skatt. Lat er jeg ikke. Er mer på jobb og med kollegaer enn med mine egne barn! Kjempstrist! Men må ha penger til hus, bil, mat og strøm. Annet har man ikke råd til.

Anonymkode: 2eacb...3a8

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å ha flere jobber er jo normalt i veldig mange land. Å jobbe bare 37,5 time i uka er i hvert fall definitivt ikke normalen i resten av verden.

Hva slags livskvalitet er nå det? Nå er vel mange nordmenn stolte og glade over å ikke være amerikanere, vi er tutet ørene fulle med at vi skal være så glade for velferdsstaten og at Norge er verdens beste land. Hvis vi skal begynne med at folk i middelklassen må ha to jobber, er det I hvert fall grunn for folk som meg til å ikke stemme partier som vil øke skattene. Jeg betaler allerede 20000 kr i måneden i skatt, og vil nødig ha ekstrajobb i tillegg. Tenker AP/SV må løse den klemma der, de mister troverdighet for oss i middelklassen som egentlig ville stemt sosialistisk 

Anonymkode: e7c4f...59b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kanskje fordi de har barn som gjør at det er vanskelig å være på jobb utover tiden barnehage/skole/AKS er åpen? Bare en tanke....

Anonymkode: 56eef...57c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobber turnus. Over 100 % og vel så det. Man har ikke et liv. Skal jobbe hele julen. Tjener rævva og alt blir tatt i skatt. Lat er jeg ikke. Er mer på jobb og med kollegaer enn med mine egne barn! Kjempstrist! Men må ha penger til hus, bil, mat og strøm. Annet har man ikke råd til.

Anonymkode: 2eacb...3a8

Om du tjener dårlig betaler du jo ikke så voldsomt i skatt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Er man alene uten kjæreste og to barn er det klart lett å jobbe veldig mye mer. Da har du bare deg selv å tenke på og lite utgifter.  En mor og far har kanskje 100% jlbb begge to, men det å ha barn er også en ekstra 100 % jobb med mye utgifter. 

Anonymkode: 9c7fe...035

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje fordi de har barn som gjør at det er vanskelig å være på jobb utover tiden barnehage/skole/AKS er åpen? Bare en tanke....

Anonymkode: 56eef...57c

Og selvfølgelig blir det verre for barn og unge hvis foreldrene jobber hele tida, de er enten fraværende eller utslitte. En helt elendig løsning. Hva skjedde med denne velferdsstaten, liksom? Og jeg mottar ikke en krone fra den, bortsett fra barnetrygd, som ikke er justert siden 1990 eller noe, jeg bare betaler masse skatt. Mista helt troen.

Anonymkode: e7c4f...59b

• Liker 4
Skrevet

For oss som allerede tjener bra - men betaler uhorvelig mye i skatt (jeg betaler omlag 18-20 000 i mnd i skatt), så svarer det seg ikke så veldig å ha en ekstrajobb i helgene hvor man tjener 200 kr i timen. Da hadde jeg sittet igjen med 7*200 = 1400 kr - skatt på 40% = 840 kr per helg jeg jobber.

Det er småpenger det også. Det er ikke fritiden min verdt å ofres for. 

Lønningene i Norge er generelt for lave, og skatten er for høy. Det lønner seg jo nesten ikke å jobbe i et lavlønt yrke. 

Anonymkode: 122b7...81b

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

For oss som allerede tjener bra - men betaler uhorvelig mye i skatt (jeg betaler omlag 18-20 000 i mnd i skatt), så svarer det seg ikke så veldig å ha en ekstrajobb i helgene hvor man tjener 200 kr i timen. Da hadde jeg sittet igjen med 7*200 = 1400 kr - skatt på 40% = 840 kr per helg jeg jobber.

Lønningene i Norge er generelt for lave, og skatten er for høy. Det lønner seg jo nesten ikke å jobbe i et lavlønt yrke. 

Unnskyld- jeg hadde sittet igjen med 1680 kr per helg dersom jeg jobber både lørdag og søndag. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har vært ekstremt heldige i dette landet i et halvt århundre nå pga oljen og rolige forhold generelt, men vi bør nok forberede oss på at det går mot "hardere tider". Egentlig er det jo bare at vi får det litt mer som mange andre land.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du betaler ikke 40% i skatt på det du jobber i helgene heller skjønner du.

Skattetrekk er ikke det samme som det du faktisk betaler i skatt.

Skrevet

Er det et slikt samfunn man vil leve i? Ikke jeg i allefall. 

Skremmende å gå fra å kunne brødfø en familie på en lønning, til å nå ha to i full jobb uten at det strekker til. Litt av et fremskritt!

Hvis det skal bli normalen å måtte ha to jobber for å klare seg, angrer jeg på å ha bragt barn inn i denne verden. Hva er det for en fremtid, slave til de dør… 

Så har man jo det at de som har lite fra før, klarer kanskje ikke skaffe seg en fulltidsjobb engang, hvordan skal de da klare å få to…. 

Anonymkode: a30db...3f6

• Liker 6
Skrevet

Det beste måtte jo vært å ha en kontorjobb med plass til sovepose under pulten. Da kunne man jobbet 8-22 og overnattet på jobb. Man sparer masse penger på husleie, strøm og alt sånt, og tjener veldig mye bedre enn en vanlig 100% stilling. Kjempegunstig økonomisk! 

Anonymkode: e87d7...a6f

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...