Gå til innhold

Gjeldsordning - ikke pådra seg mer gjeld

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en søknad inne om gjeldsordning og har fått beskjed om at jeg ikke under noen omstendighet må pådra meg mer gjeld under prosessen. Hva vil det si? At jeg ikke får ta opp mer lån / kreditt? Eller betyr det å ikke få flere purringer / inkasso? For sistnevnte er så og si umulig med løpende utgifter, lønnstrekk osv og behandlingstid på 12 måneder

Anonymkode: 2eb57...276

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du forstår virkelig ikke det?

Anonymkode: 2ab5d...f59

• Liker 5
Skrevet

Din gjeld skal være minst 2 år gammel. Er ikke gjelden gammel får du heller ikke hjelp. Pådrar du deg mer gjeld betyr det at du ikke er villig til å forandre deg eller betale det du allerede skylder.

Anonymkode: 0dfba...684

• Liker 2
Skrevet

At du ikke skal bruke kredittkort eller bestille noe å så betale med regning.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har en søknad inne om gjeldsordning og har fått beskjed om at jeg ikke under noen omstendighet må pådra meg mer gjeld under prosessen. Hva vil det si? At jeg ikke får ta opp mer lån / kreditt? Eller betyr det å ikke få flere purringer / inkasso? For sistnevnte er så og si umulig med løpende utgifter, lønnstrekk osv og behandlingstid på 12 måneder

Lån/kreditt er jo en no brainer, men det siste punktet er jo høyst relevant, for hvis du ikke har penger vil jo regningene gå til inkasso. jeg ville bedt om avtale med namsmannen for å avklare dette. 

Anonymkode: 3a0f1...da6

• Liker 2
Skrevet

Gjeld som går til inkasso er allerede gjeld, bare at den øker.

Men hva angår løpende utgifter du ikke får betalt bør du snakke med namsmannen om. Sjekk om det eventuelt er mulig få stoppet eller redusert lønnstrekk mens du venter på behandlingen.

Anonymkode: 2652a...fc7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det betyr at du ikke kan ta opp flere lån eller kreditt, enkelt og greit, og samme gjelder inkasso. Det er strenge regler på dette så du må vise vilje

Anonymkode: c563a...d15

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar. Tar selvfølgelig ikke opp mer kreditt / fakturabetaling / lån osv, men var usikker på den siste. Sånn som forrige måned var strømregningen på 6000 og jeg fikk 7000 utbetalt på grunn av nytt lønnstrekk. Da betalte jeg inn 3600 på strømmen som var det jeg klarte, men den går jo selvfølgelig til inkasso da siden hele dette beløpet ikke er betalt, og det blir jo pr definisjon «ny gjeld» 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Takk for svar. Tar selvfølgelig ikke opp mer kreditt / fakturabetaling / lån osv, men var usikker på den siste. Sånn som forrige måned var strømregningen på 6000 og jeg fikk 7000 utbetalt på grunn av nytt lønnstrekk. Da betalte jeg inn 3600 på strømmen som var det jeg klarte, men den går jo selvfølgelig til inkasso da siden hele dette beløpet ikke er betalt, og det blir jo pr definisjon «ny gjeld» 

Du er viirkelig i problemer høres det ut som! Hvordan havnet du der??

Anonymkode: e9d36...796

Skrevet

Herrehud, jeg får vondt i magen på dine vegne TS🥺 Hvordan har du klart å sette deg selv i denne situasjonen? Har du barn?

Anonymkode: 79c1c...dc0

Skrevet (endret)

Har jobbet i rustjenesten med å få igang gjeldsordning hos folk som har kommet seg på beina etter rusproblemer. Som regel teller de ny gjeld som ny kreditt og ikke stående regninger som strømmen din er. Men informer gjeldsrådgiveren din for mye informasjon blir borte i systemet. 

Endret av Tomas77
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Og akkurat dette er et kjempeproblem, for når man først er i din situasjon er det helt uunngåelig at ikke regninger går til inkasso (dvs, de går til inkassovarsel, ikke utlegg, ikke det samme, men det regnes uansett som gjeld). 

Du virker flink og oversiktlig og betaler inn. Du må ringe namsmannen og legge frem dette. 

Anonymkode: 3a0f1...da6

Skrevet

Det betyr ingen nye lån, eller kjøpe noe med kreditt.

• Liker 1
Skrevet

Litt på siden av saken kanskje, men om strømregningen er 6000 kr, vil jeg tro det skal være mulig å spare inn litt der.

Anonymkode: 5dd48...8d6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du vært i kontakt med strømleverandør?

Anonymkode: 2652a...fc7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt på siden av saken kanskje, men om strømregningen er 6000 kr, vil jeg tro det skal være mulig å spare inn litt der.

Anonymkode: 5dd48...8d6

Visst det tilfeldigvis er hos Tibber, så kan TS ha en god sak. Tibber har endret faktureringspraksisen sin og ekstra mange har fått en høyere regning enn normalt pga det. Tibber har vært slue fordi de har tilbydd å sette forfallsdato senest mulig i måneden for de som trenger lenger tid til å betale, at man betaler feks. den 25. i stedet for den 15. Siden man forhåndsbetaler frem til forfallsdato, så vil forfallsdato den 25. faktisk potensielt gitt en større regning fordi man forhåndsbetaler for flere dager, 25 dager kontra 15. Dette har blitt veldig utslagsgivende for oktober der Tibber overstipulerte forbruket så til de grader for kundene sine. Tibber tok utgangspunkt i 450 kr per kWt, mens snittprisen ble veldig mye lavere pga. strømmen ble veldig like, og mange har fått en regning der man skal betale inn flere tusen kroner for mye. Det man betaler inn for mye blir jo selvfølgelig trukket fra på neste faktura, men for slike som TS så får denne praksisen store konsekvenser om man plutselig må ut med en unormal stor regning en måned. Siden man kan følge med på faktisk forbruk i Tibber-appen, så vet jeg om flere som konsekvent har betalt inn bare beløpet som er forbrukt på forfallsdatoen, i stedet for de som er stipulert, fordi de nekter å betale inn flere tusen kroner for mye. Dette kan vel Tibber neppe sendte til inkasso, når faktisk forbruk og stipulert forbruk er såpass feil.

Blir en annen sak om TS etterbetaler strømmen sin da. 

Anonymkode: 6ec5b...5d1

Skrevet

Og om du har f.eks Fjordkraft forutsigbar, fastpris e.l kom deg snarest ut av avtalen. En "normal" strømregning bør ikke være mer enn 2-3000.

Også bør du sjekke mulighet for nødhjelp til strøm og mat. Høres ut som du kan være kandidat til å få dekket noen løpende utgifter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da må du endre lønnstrekket, strømutgift er endel av livsopphold og er fredet. 

6000 er helt villt,namsmann beregner ca 1000kr per person, bor du for dyrt?

Virker som du trenger hjelp til å prioritere

Anonymkode: 7b8f7...fee

Skrevet

Hei. 
Det betyr at du ikke skal ta på noe ny gjeld . Typ handle på avbetaling , bruke Mastercard osv.  lån og regninger som du hadde da du søkte regnes ikke som ny selv om den øker. 
husk at under lønnstrekk så har du krav på å få beholde livsopphold og penger til husleie . 
så kommer det jo ann på om du leier , eier, har barn , bhg/sfo osv …. 
bare det at du spør for å ikke gjøre noe feil , viser at du er på rett vei. 

Anonymkode: da279...b71

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Din gjeld skal være minst 2 år gammel. Er ikke gjelden gammel får du heller ikke hjelp. Pådrar du deg mer gjeld betyr det at du ikke er villig til å forandre deg eller betale det du allerede skylder.

Anonymkode: 0dfba...684

Dette stemmer ikke . Det står minst 50% av gjelden skal være minst to år gammel 

Anonymkode: da279...b71

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...