Gå til innhold

Er julebord det viktigste i året for nordmenn? En ikke-norsk undrer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvor mange nordmenn du har snakket med om du har det inntrykket. 

Jeg har bodd i Norge hele mitt liv, og aldri opplevd det du snakker om. Har vært i jobb i 16 år, og aldri har julebord vært en stor greie, på noen av mine arbeidsplasser. 

Anonymkode: fb55a...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker ikke julebord. Det tror jeg det kun er et par supersosiale på jobb som gjør.... de aller fleste synes de må møte opp, men gruer seg og vil bare få det unna. 

Kunne ikke tenke meg til å møte slekt og venner for middag en gang i uken heller, det er da altfor ofte. Liker meg best hjemme sammen med mann og barn. 

Anonymkode: faed0...d84

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat dette jeg reagerer på, hvorfor ikke gjøre mer ut av livet selv? Utenom julebord/eller at noen på arrangere noe for deg.

Nordmenn har jo ikke sosial kultur.

TS.

Anonymkode: 964e4...59b

Spennende å omtale nordmenn som en ensartet gruppe uten evne til å finne på noe på egenhånd. Det stemmer ikke på meg, og heller ikke på de aller fleste jeg kjenner. Julebordet med jobben er hyggelig, og jeg deltar hvis jeg kan. Maten er god, vi er alltid på et bra sted, og jeg liker kollegaene mine. Vi reiser en del sammen ellers i året, så å ikke kjenne hverandre i det hele tatt hadde mildt sagt blitt rart og ikke minst kjedelig. Påmeldingen går på e-post, og ingen maser om noe annet enn avklaring av deltakelse fordi man må bestille bord i god tid i forkant. Det er null snakk om hva man skal ha på seg, ingen fyll, ingen utroskap. 

Ellers er jeg på tre faste julebord med ulike grupper av venner, hvor det også er nok å svare på om man kommer eller ikke. Setter stor pris på at noen alltid påtar seg jobben med å invitere, lage mat og alt som fører med!  Noen må jo arrangere for at det skal bli noe av når det er mange som skal delta, men jeg er personlig sammen med venner i ulike former et par ganger i uken. Shopping, kino, trening, se et eller annet på tv sammen, bare henge osv. Tror ikke det er spesielt unikt.

Hvis jeg ikke tar feil har du skrevet dette før, men uten å forholde deg til tilbakemeldingene du faktisk får. Kanskje det blir annerledes denne gangen, for meg høres det ut som du har hengt deg opp i noe du har observert i en liten gruppe og innbilt deg at det gjelder samtlige nordmenn.

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporing.

Rhodiola, adm.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Akkurat dette jeg reagerer på, hvorfor ikke gjøre mer ut av livet selv? Utenom julebord/eller at noen på arrangere noe for deg.

Nordmenn har jo ikke sosial kultur.

TS.

Anonymkode: 964e4...59b

Gjerrighet, min venn, gjerrighet!

Anonymkode: 6890d...62c

Skrevet

Jeg liker julebord. Har hyggelige kollegaer og det utarter seg ikke til grisefylla med utroskap og drama og skanadaler. 

Anonymkode: 87811...856

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Elsker julebord. Den ene dagen i året det er lov å være utro, og det med damene til kolleger 😁

Anonymkode: b0ce9...cce

Julebord er vel først og fremst til for å banke opp sjefen.

Anonymkode: f71e6...999

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Gjerrighet, min venn, gjerrighet!

Anonymkode: 6890d...62c

Jobber ræva av deg for kommunen og bedriften, men de aller fleste kommunene og bedriftene tar +600 kroner for å delta og spise. Fyll og dårlig mat til den prisen, nope... da finnes det bedre ting å bruke de pengene på. 

Skrevet

Min jobb er totalt kvinnedominert (én mannlig ansatt på 21 år), de fleste er mødre - og voldsomt travle i førjulstida.  De gangene jobben har arrangert julebord har de stort sett verket etter å få komme hjem til barna, så det blir som regel droppet.  (De føler seg av en eller annen grunn mer forpliktet til å delta på ektefellens julebord).  Hvis det faller seg naturlig (= at vi har tid) arrangerer vi heller en julelunsj på arbeidsplassen.

Vi jobber i kommunen og måtte bekoste alt selv.  Mannen jobber i det private, der har det tidvis blitt arrangert noen overdådige julebord, men de siste årene har de tonet det mye ned.

Jeg savner det ikke.

Anonymkode: 6eec0...56e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...