Gå til innhold

Er julebord det viktigste i året for nordmenn? En ikke-norsk undrer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg skal ikke på julebord. Er etnisk norsk, men har null interesse av å tilbringe fritida med kolleger som jeg ser altfor mye ellers. Fyll og fjas er jeg heller ikke interessert i.

Dessverre er jeg unormal, og det normale er at julebord og fyll er gøy.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker julebord, men det er langt fra det viktigste i året for meg.

Anonymkode: 6e344...ad8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Bodd i Norge i 15år, jobbet heletiden siden jeg kom hit. Var jobb som fikk meg til Norge.

Hver gang det nærmer seg høsten så starter folk å snakke om julebord, for noen virker dette som året høydepunkt i livet.

Nordmenn gjør jo lite av seg uten at ting arrangeres virker det som, noen må organisere ting for at det skal skje noe. Så må man mase og nesten tvinge folk til å delta, merkelig opplegg. I min kultur møtes venner og familie for å spise middag sammen flere ganger i uken, vi ha sosial kultur. Det har jeg aldri opplevd blant nordmenn.

Tror noe av det største tabuet du kan gjør i Norge er å ikke delta på julebord, eller si nei takk til alkohol. Et mer strengere folkeslag har jeg aldri møtt på.

Anonymkode: 964e4...59b

Å samle venner og familie for å spise sammen flere ganger i uka hadde tatt knekken på meg.

Jeg skal ikke på julebord dette året heller.

Anonymkode: 34a6d...604

Skrevet

Nei, men vinterkonferansen til choice er årets høydepunkt 🤩 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bodd i Norge i 15år, jobbet heletiden siden jeg kom hit. Var jobb som fikk meg til Norge.

Hver gang det nærmer seg høsten så starter folk å snakke om julebord, for noen virker dette som året høydepunkt i livet.

Nordmenn gjør jo lite av seg uten at ting arrangeres virker det som, noen må organisere ting for at det skal skje noe. Så må man mase og nesten tvinge folk til å delta, merkelig opplegg. I min kultur møtes venner og familie for å spise middag sammen flere ganger i uken, vi ha sosial kultur. Det har jeg aldri opplevd blant nordmenn.

Tror noe av det største tabuet du kan gjør i Norge er å ikke delta på julebord, eller si nei takk til alkohol. Et mer strengere folkeslag har jeg aldri møtt på.

Du må være i et veldig spesielt miljø. 

Anonymkode: b49e6...c5f

Skrevet

Julebord er hyggelig nok, men det kan like godt hende at jeg står over et og annet år. Slik tror jeg at de fleste på jobben min tenker også. Og når du skriver om en kultur hvor venner og familie møtes flere ganger i uken, da ser jeg for meg en gjeng med utlendinger som sitter og spiser stinkende krydret mat til langt på natt og er så høylytte at naboene ikke får sove. Da foretrekker jeg en asosial nordmann som lever og ånder for det årlige julebordet - hvis slike fins, da. 

Anonymkode: d21c1...73c

Skrevet

Et mer strengere folkeslag har jeg aldri møtt på.

Er det lov å spørre hvilket lænd du kjÆm ifra da? :fnise: 

Julebord og andre ting KAN være stor stas, og det kan være noe en føler seg pliktet til å delta i...  Akkurat som i alle andre land... Følk er ikke alltid like, selv om de bor i samme land - serrrU

• Liker 1
Skrevet

det er for dyrt å spise ute i norge til at det er noe man kan gjøre flere ganger i uka. Mange nordmenn treffes hjemme hos hverandre heller om de skal noe. Å gå ut og spise er noe en kan gjøre en gang innimellom bare, så kan jo ha noe å si for at julebordet er en stor greie. Siste svsnitt er jeg litt enig i og det er synd. Heldigvis er det flere og flere unge som nå tlr å sette foten ned mot drikkepresset

Skrevet

Norge har strenge sosiale koder på linje med India, Pakistan og Korea-halvøya. Sånn sett er Norge i Nord-Korea og Sør-Korea gruppa 😂 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2018/03/11/strenge-uskrevne-sosiale-regler-norge-er-et-annerledesland/

Julebord er vel som russefeiring for 18 - 19-åringer. Eller som fadderuka for studenter. 

Men spesielt nå de siste par årene, Korona Be Like: So You like to gather together? Hold my beer 🤣

Koronabølge nå igjen + julebord = Helt Boss blanding 

Anonymkode: 01580...da6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Norge har strenge sosiale koder på linje med India, Pakistan og Korea-halvøya. Sånn sett er Norge i Nord-Korea og Sør-Korea gruppa 😂 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2018/03/11/strenge-uskrevne-sosiale-regler-norge-er-et-annerledesland/

Julebord er vel som russefeiring for 18 - 19-åringer. Eller som fadderuka for studenter. 

Men spesielt nå de siste par årene, Korona Be Like: So You like to gather together? Hold my beer 🤣

Koronabølge nå igjen + julebord = Helt Boss blanding 

hæ nå overdriver du eller?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, nordmenn er veldig strenge på ting. Det har jeg virkelig lært, om du ikke følger flokken så er det full krise.

Dette synest jeg er morsomt. Nordmenn stenger deg raskt ute.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, nordmenn er veldig strenge på ting. Det har jeg virkelig lært, om du ikke følger flokken så er det full krise.

Dette synest jeg er morsomt. Nordmenn stenger deg raskt ute.

Aldri merket noe til blant nordmenn. Dog andre kulturer kutter hånda fort av familiemedlemmer. 

Anonymkode: 34a6d...604

Skrevet

Mitt inntrykk er at det er flere og flere som dropper julebord.

Anonymkode: f71e6...999

Skrevet

Jeg liker festivitas og gleder meg til julebord, selv om jeg er sterkt introvert. Eneste dagen i året det «skjer noe» i min krets. Ikke alltid jeg drikker. Mine venner og familie er så kjedelige at alt som kan feires og markeres forbigåes i stillhet. Det eneste sosiale med de er det jeg selv tar initiativ til.

Anonymkode: d387b...36e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei, det er ikke det virkigste i året for nordmenn. 

Anonymkode: 7be83...f8a

Ikke sånn viktigst av alt. Men når det gjelder viktigst på jobben så er det mange som snakker om julebord i flere måneder, og som planlegger kleskjøp, enorme mengder alkohol og utroskap. Har vært i 3 forskjellige jobber, og det har vært likedan overalt. 

Kan legge til at jeg ikke er noen fanatisk motstander av julebord. Jeg drar dit, spiser, sitter 1 time for syns skyld etter det, og så drar jeg hjem. Da unngår jeg flatfylla, samtidig som jeg er litt sosial med jobben.

Anonymkode: e50da...937

• Liker 1
Skrevet

Jeg går litt mot strømmen og sier at jeg gleder meg til julebord. Veldig fin anledning til å bli kjent med kolleger litt utenom jobben. Jeg er innvandrer✌

Anonymkode: 1fe2f...a38

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eneste dagen i året det «skjer noe» i min krets. 

Anonymkode: d387b...36e

Akkurat dette jeg reagerer på, hvorfor ikke gjøre mer ut av livet selv? Utenom julebord/eller at noen på arrangere noe for deg.

Nordmenn har jo ikke sosial kultur.

TS.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nordmenn har jo ikke sosial kultur.

TS.

Reinspikka tull. 

Anonymkode: d21c1...73c

• Liker 1
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen. Julebordet er en hyggelig "avslutning" på året som har gått, hvor sjefen gjerne holder en eller to taler- hvorav en er seriøs og en er morsom.

Ellers så prater vi, ler og hygger oss. Det er god mat og drikke, ja alkohol til de som bruker det. Det er alltid noen som ikke kommer, det er greit for meg.

Skrevet

Elsker julebord. Den ene dagen i året det er lov å være utro, og det med damene til kolleger 😁

Anonymkode: b0ce9...cce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...