Gå til innhold

Hvordan si til samboer at jeg dropper julebord i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jobben til samboer er alle invitert med partner. Jeg ønsker ikke å gå fordi jeg sliter med flere ekstra kilo som ikke går vekk på grunn av alvorlig sykdom. Jeg vemmes av å se meg selv i speilet og føler meg kjempestygg. Fasongen min er så rar at ingen kjoler sitter pent, og ansiktet er oppblåst. Jeg unner ham å ha en hyggelig og morsom kveld med god mat sammen med kollegaer, og vil sende ham dit uten meg. Hvordan hadde dere sagt det? 

Anonymkode: 19035...1aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orker ikke gå i år fordi jeg føler meg feit og stygg på grunn av sykdommen min

Anonymkode: e6aab...687

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bare å si det akkurat som det er. Han bør jo respektere at du ikke ønsker å dra. 
Men har du prøvd å få hjelp på en butikk til å finne klær? 
Vant en "styling dag" på Zizzi for noen år siden. Det var en liten aha-opplevelse i forhold til klær, og kan absolutt anbefales.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Du må da klare å snakke med en mann som du har valgt å være samboer med? Det er da bare å forklare ham grunnen det.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Syntes det er en trist grunn til ikke å gå da. Om du kunne hatt det hyggelig om det ikke var for tanken på vekten. Det finnes fine og flatterende klær til runde mennesker også. 

Anonymkode: b62d4...9dc

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Utrolig synd at utseende skal få deg til å stå over. Dette kommer bare til å bli begynnelsen på mange kvelder hjemme. Du skriver du ikke klarer gå ned pga sykdom, og da er det faktisk bare å legge vekk de kjipe tankene, ellers ender du opp med å gå glipp av mye morro. Det er ingen andre enn deg selv (og kanskje et par overfladiske) som bryr seg om du har et par eller ti kg for mye. Det finnes klær som er fine på alle. 

Anonymkode: fe064...1bc

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for alle svar. Jeg kommer nok bare til å si det som det er. Når det gjelder klær, så er det ingenting som passer. Ikke fordi jeg er sykelig overvektig, da jeg kun har BMI på 27. Men fordi alt fettet ligger på magen og lårene på grunn av sykdommen. I tillegg er ansiktet mitt nesten alltid oppblåst, med gedigen dobbelthake. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

Kjære deg 🥰 Du kan så klart si det som det er. Men hallooo våkn opp, du skal da ikke gå på julebord for at andre skal ha noe pent å se på! Du lever vel ikke livet ditt for andre skal bli fornøyd! Du skal gå på julebord for å kose deg, ha det gøy, le, sammen med samboeren din og andre og få servert god mat. Og så skal du pynte deg så fint du kan for å føle deg fin selv 🤩❤️ Du kjenner jo til årsaken til at det ikke er helt slik du ønsker akkurat nå. Så vær snill mot deg selv, og pynt deg og føl deg fin 😍 Håper du klarer å se på deg selv med litt snillere øyne, og kose deg og stråle på julebordet ❤️

Endret av Bella44
  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for alle svar. Jeg kommer nok bare til å si det som det er. Når det gjelder klær, så er det ingenting som passer. Ikke fordi jeg er sykelig overvektig, da jeg kun har BMI på 27. Men fordi alt fettet ligger på magen og lårene på grunn av sykdommen. I tillegg er ansiktet mitt nesten alltid oppblåst, med gedigen dobbelthake. 

❤️❤️❤️ Har selv gått opp mye i vekt grunner medisiner så føler med deg..

Anonymkode: e6aab...687

• Hjerte 1
Skrevet
Bella44 skrev (4 minutter siden):

Kjære deg 🥰 Du kan så klart si det som det er. Men hallooo våkn opp, du skal da ikke gå på julebord for at andre skal ha noe pent å se på! Du lever vel ikke livet ditt for andre skal bli fornøyd! Du skal gå på julebord for å kose deg, ha det gøy, le, sammen med samboeren din og andre og få servert god mat. Og så skal du pynte deg så fint du kan for å føle deg fin selv 🤩❤️ Du kjenner jo til årsaken til at det ikke er helt slik du ønsker akkurat nå. Så vær snill mot deg selv, og pynt deg og føl deg fin 😍 Håper du klarer å se på deg selv med litt snillere øyne, og kose deg og stråle på julebordet ❤️

Jeg står heller ikke over fordi jeg er flau overfor andre. Jeg gjør det fordi jeg føler meg stygg uansett hva jeg går med. Stråle med oppblåst fjes? Don't think so. 

• Hjerte 1
Skrevet
Bella44 skrev (2 timer siden):

Så sant så sant 💚💜

• Hjerte 1
Skrevet

Nå har jeg snakket med samboer, og han vurderer å droppe julebordet hvis jeg ikke blir med, selv om jeg har fortalt at jeg unner ham å ha det gøy med kollegaer og har masse å finne på her hjemme mens han er der. Det blir veldig leit hvis han avstår fra julebordet, for jeg unner ham virkelig det.

Skrevet

Jeg synes du skal gå. Hva så om du ikke er helt fornøyd med kroppen akkurat nå. Skal du mure deg inne av den grunn? Skal du slutte å gå ut døren og ha det gøy fordi du ikke føler deg pen?

Anonymkode: a67ff...f6e

• Liker 2
Skrevet

Ikke avskriv det helt før du har fått hjelp av en fagperson til å finne klær som passer fasongen din. Det er mulig å se flott ut selv om du er større enn du ønsker. Kanskje kan du får hjelp til sminke også? "Ny" form på ansiktet krever kanskje litt endring i rutinene, og så plutselig liker du det bedre? 

Unner deg så inderlig å slutte fred med sånn du ser ut nå, det ville gjort livet ditt så mye bedre. ❤️

Anonymkode: a45c4...87f

• Liker 2
Gjest vilkåret
Skrevet

Når du ser andre med noen ekstra kilo, tenker du at de er stygge og det er fælt å se på dem? Du føler deg kanskje stygg selv, men de færreste rundt føler på det. De fleste tenker at du er bare enda et menneske. Mange har noen kilo ekstra, så folk er vant til å se folk med det. Er ikke som om du vil skille deg ut.

Jeg tenker at dersom du blir hjemme lar du den irrasjonelle delen av deg som snakker ned om deg selv vinne. Det kan forsterke tendensen til å la disse tankene vinne og dominere livet ditt. Over tid kan det være skadelig for deg, i verste fall kan du utvikle psykiske problemer

For egentlig er det ikke en stor sak. Du føler sterkt om det, ja, men det er irrasjonelle følelser som eksisterer hovedsaklig i deg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Forstår deg. Jeg har det akkurat likens. Gått opp 20 kilo fra min normalvekt, pga sykdom og medisiner… Dropper også julebord og festligheter i år. Ville sagt det som det er bare, at du ikke føler deg bra og derfor ikke ønsker å dra på julebord i år :) 

Anonymkode: 3130c...80e

Skrevet
vilkåret skrev (49 minutter siden):

Når du ser andre med noen ekstra kilo, tenker du at de er stygge og det er fælt å se på dem? Du føler deg kanskje stygg selv, men de færreste rundt føler på det. De fleste tenker at du er bare enda et menneske. Mange har noen kilo ekstra, så folk er vant til å se folk med det. Er ikke som om du vil skille deg ut.

Jeg tenker at dersom du blir hjemme lar du den irrasjonelle delen av deg som snakker ned om deg selv vinne. Det kan forsterke tendensen til å la disse tankene vinne og dominere livet ditt. Over tid kan det være skadelig for deg, i verste fall kan du utvikle psykiske problemer

For egentlig er det ikke en stor sak. Du føler sterkt om det, ja, men det er irrasjonelle følelser som eksisterer hovedsaklig i deg selv.

Jeg vet at det er irrasjonelle følelser. Samtidig så sårer blant annet kommentarer. På grunn av at jeg har est ut rundt magen (delvis på grunn av diastase etter fødslene, delvis på grunn av medisiner som gjør meg oppblåst), har flere spurt meg om jeg var gravid, gratulert og sagt at det var så hyggelig. Jeg er blant annet redd for å få en slik kommentar IGJEN fra noen av mannens kollegaer eller deres koner/samboere. Hadde jeg fått et sånt kommentar under middagen, ville jeg ha bare reist meg og gått derfra, fordi det sårer altfor mye, og fordi MANGE kommenterer slik. Da hadde jeg driti ut min egen samboer og fremstått som drama queen. Det ønsker jeg ikke, derfor er det også mest fornuftig å bli hjemme.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde jeg fått et sånt kommentar under middagen, ville jeg ha bare reist meg og gått derfra, fordi det sårer altfor mye, og fordi MANGE kommenterer slik. Da hadde jeg driti ut min egen samboer og fremstått som drama queen.

Nei, det er de som eventuelt hadde sagt det som hadde ønsket de kunne synke ned i et hull. 

• Nyttig 2
Skrevet
nordlending skrev (24 minutter siden):

Nei, det er de som eventuelt hadde sagt det som hadde ønsket de kunne synke ned i et hull. 

Det har ikke de andre gjort, for å si det slik. Reaksjonen da jeg sa at jeg faktisk ikke var gravid, bare feit, var enten "oops", eller mistdo - "nei, nå tuller du, du ER jo gravid". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...