Gå til innhold

Pålegg i julen - must have

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lammerull og kokelår, dvs saltet, lettrøkt og kokt lammelår.

Ellers liker jeg å lage rekesalat lille julaften av ferske reker, hjemmelaget majones, hardkokte egg og dill. 

Vi har mye annet pålegg til julebrunsjene også, men dette er de viktigste for meg.

Anonymkode: 6f131...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye forskjellig pålegg. Pleier å servere eggesalat,druesalat og waldorfsalat. 

Anonymkode: 9d481...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokt tunge (kald, med majones og sylteagurk)

Sylteflesk (kokt tynnribbe med nellikspiker som har ligget i saltlake)

Røykt og saltet lammelår stekt i ovnen

Leverpostei

Rødbeter 

Linsepostei

Hjemmelaget bringebærsyltetøy 

Kokte egg

Gräddost

Edamerost 

Blåmuggost (som spises mest på pepperkaker med portvin til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Denne traff meg litt i hjerterota..Har en far som var så glad i å lage pålegg selv til jul. Han har gjort det i mange mange år. Men etter at mamma døde så visnet pappa helt..Nå lager han hverken mat selv og julen vil han lengre ikke feire.

Sett pris på det du har så lenge du har det ♥️

Anonymkode: 85496...3ee

Spør han om han kan vise deg hvordan han laget det pålegget du liker best, og fortell han hvor mye du satte pris på det.

Hilsen en far som må lage lammerull hver jul, vi har mange tradisjoner men denne må jeg ha. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribberull , kald ribbe,sylte, egg og ansjos, rødbetsalat, røkelaks og cabaret : da er det jul for meg . 

Anonymkode: f0f16...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha hjemmelaget roastbiff og skinkestek til pålegg. Skinkesteka kokes først. Så smøres den med sennep/tørre brødsmuler, krydder og smør før den stekes i ovn. Så må jeg ha røykalaks av god kvalitet.

Anonymkode: ead0f...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle år har svigermor kokt kjøttrull, laget sylterull og lettsaltet lammelår til oss.  Svigerfar laget sursild.  Nå er de begge døde, og mannen og jeg har overtatt oppskriftene.  Hos oss er dette fast pålegg i jula. 

For meg personlig er rekesalaten det aller viktigste pålegget i jula.  Vi hadde den alltid hjemme da jeg vokste opp.  Ingen eksakt oppskrift, men den inneholder reker, hardkokte egg (som kuttes begge veier i eggedeler) og grønne erter.  Det hele blandes i en dressing av lettrømme, litt majones, sitron og litt kajennepepper. 

Sursild på glass og hjemmelaget kjøttrull er forresten også flotte julegaver!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...