AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Vi gikk tur og det kommer hester på samme vei. Hunden er egentlig vant med hest og har aldri utagert eller gjort forsøk på å løpe etter eller vise aggressiv adferd. Jeg holder hunden inntil meg og står stille mens hestene skal passere. Men så begynner hunden å bjeffe veldig på hestene. Jeg oppfatter situasjonen slik at dette gjør hestene redde da de skvetter og «danser» litt. Da hunden ikke stopper ved tilsnakk tar jeg tak i henne og sier FY ganske hardt. Holdt dog ikke hardt tak i henne så tviler veldig sterkt på at hun fikk vondt. Likevel er hundens reaksjon at hun biter meg i hånden. Jeg får sikkert pepper nå for å ha tatt hunden fysisk, men situasjonen tenker jeg kunne endt verre for rytterene hvis jeg IKKE hadde stoppet hunden raskt. Men spørsmålet er; hvor mye aksept skal hunden ha for at hun bet? Hun ble kanskje redd for hestene da de var ukjente. Hun ble kanskje redd fordi jeg tok henne fysisk og ble sint. Men å bite meg føler jeg likevel er å passere en uakseptabel grense… Det skal nevnes at hun dessverre har bitt andre hunder tidligere. Men aldri mennesker og aldri meg 😕 Anonymkode: 8b2e9...f9f
Tiuren Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 Jeg er ikke PK her, men slik er det bare... Hunden "snakker med munnen", om den bet så det gikk hull på huden er det ikke bra og den mangler muligens hemninger. Om den bare markerte med å bite deg over hånden uten at det gikk hull så var det en måte å si til deg at dette var veldig fortvilende for hunden, et "stopp nå, jeg er redd". 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #3 Skrevet 23. november 2022 Er den ikke vant med hester er det jo naturlig at den reagerer. Skjønt ikke med å bite deg. Men den ble satt i en sit. den ikke kunne løse... Anonymkode: a0be8...551 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #4 Skrevet 23. november 2022 Du økte nok stresset hos hunden ved å bli sint, og den mistet kontrollen over hele situasjonen. Den hadde nok heller trengt hjelp til å fjerne seg fra stedet og hestene (og den stakkars rytteren!) Ville vært veldig obs på å unngå stress-triggere fremover med denne hunden. Særlig ville jeg unngått kombien stress+barn. Anonymkode: b09fb...c46 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #5 Skrevet 23. november 2022 Det du skulle gjort var å fortsette å gå, ikke stoppe opp, niholde i båndet, la all fokus være på hestene slik at hunden fikk stresset seg opp skikkelig. Idet hunden var høyt oppe i stress, valgte du øke det ytterligere ved å fysisk straffe hunden. Hunder har fight eller flight, og vil velge fight som oftest fordi de er rovdyr. (Hestene flight) Neste gang tar du deg selv mellom hunden og hestene og heller øker farten bortover. (Helst med en gobit foran nesa til hunden) Jeg gjetter du ikke er så hundevant, og har derfor satt hunden din i situasjoner den ikke takler, som da har ført til (uønsket) biting. Hunder biter ikke ut av det blå, tegnene er der tidlig. Generelt er jo ikke fysisk avstraffelse effektivt. Setter jeg deg på ett fly med flyskrekk, blir ikke du roligere av at jeg klapper til deg om du blir redd.... Anonymkode: dd54b...653 3 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #6 Skrevet 23. november 2022 Jeg har ikke stor toleranse for biting hos mine hunder, men så er jeg veldig nøye på å ikke sette de i situasjoner de ikke takler, eller situasjoner som KAN føre til en negativ erfaring. Selv om det er eiers skyld, er det dessverre slik at hunder som har bitt, lettere gjør det igjen. Så her må man se ann hva man takler. Hvordan bor man, hvordan skal hunden reise (forskjell på egen bil og buss), er det barn inn og ut av huset ect Anonymkode: dd54b...653 2
Eleusinskemysteri Skrevet 23. november 2022 #7 Skrevet 23. november 2022 Så lei opplevelse! Fint at du forsøke vise hensyn ovenfor hestene, det kan tross alt oppstå farlige situasjoner nå så store dyr blir redde. Videre er det nok slik at alle hunder kan bite om de føler seg truet, og det virker som om hunden din var veldig redd og oppleve situasjonen med de store skumle hestene som svært skummel. Den så nok å bite deg som siste utvei, da det ble enda mer utrygt når forsvarsmekanismene til hunden ble blokkert for. Det kunne nok skjedd de fleste! Dette høres ut som en litt nervøs og usikker hund, så kanskje det kan være lurt å trene på noen kommandoer hvor hunden må flytte oppmerksomheten mot deg, fremfor mot hva enn det er som den reagerer på (andre hunder og lignende). Det kan være godbit og ros hver gang hunden ser på deg for eksempel, og så kan du legge til et ord som "se meg" eller lignende. Ute i feltet gjelder det å få tak i hunden oppmerksomhet, før den får øye på andre hester/hunder/katter. Og som flere nevner, for all del ikke la denne hunden være sammen med barn eller andre som kan lite om hundens kroppsspråk. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #8 Skrevet 23. november 2022 Du økte stresset hos hunden, tok tak i den når stresset var høyt og fokuset var på hestene så den ble skremt og reagerte instinktivt. Det er en perfekt oppskrift på å få en hund til å bite. Det høres ut som en typisk overslagshandling som ble tvunget frem når du tok tak i hunden. Overslagshandling er noe hunder under høyt stress kan gjøre, og det er ingen tanker bak det. En av mine hunder kunne bite meg i beinet tidligere når vi passerte andre hunder og hun utagere- og det var uten at jeg verken snakket strengt eller tok tak i hunden. Når jeg fikk trent på passering og desensitivisering, så forsvant stresset og også overslagshandlingen. Noen raser er mer tilbøyelig mot overslagshandling (som malinois for eksempel). Det er en god del hundepoliti med malinois som har blitt bitt av egen (høyt trent) hund. Vær obs på at hunden din kan ty til overslagshandling når den er svært stressa og veldig fokusert/fiksert på noe annet. Les deg opp om stressredusering. Anonymkode: f7f5a...99e 2 2
Troyamin Skrevet 23. november 2022 #9 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du økte stresset hos hunden, tok tak i den når stresset var høyt og fokuset var på hestene så den ble skremt og reagerte instinktivt. Det er en perfekt oppskrift på å få en hund til å bite. Det høres ut som en typisk overslagshandling som ble tvunget frem når du tok tak i hunden. Overslagshandling er noe hunder under høyt stress kan gjøre, og det er ingen tanker bak det. En av mine hunder kunne bite meg i beinet tidligere når vi passerte andre hunder og hun utagere- og det var uten at jeg verken snakket strengt eller tok tak i hunden. Når jeg fikk trent på passering og desensitivisering, så forsvant stresset og også overslagshandlingen. Noen raser er mer tilbøyelig mot overslagshandling (som malinois for eksempel). Det er en god del hundepoliti med malinois som har blitt bitt av egen (høyt trent) hund. Vær obs på at hunden din kan ty til overslagshandling når den er svært stressa og veldig fokusert/fiksert på noe annet. Les deg opp om stressredusering. Anonymkode: f7f5a...99e Skriver under på denne. Overslagshandling skjer innimellom. Nå vet du hva som trigget og kan heldigvis jobbe med problemet. Her ville jeg kontaktet Kai Iversen . Han er veldig dyktig når det kommer til å jobbe med hunder som blir så "høye" at det gir utslag i overslagshandlinger. Jeg ville ikke begitt meg ut på å fikse dette alene eller via nett. Spesielt ikke når det er snakk om en hund med historier med tidligere bitt (hunder). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå