Gå til innhold

Blitt solgt en alt for liten diamantring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg kjøpte en diamantring i juli. Jeg har aldri kjøpt eller hatt «ordentlige» smykker og kjøpte denne ringen for penger jeg fikk da jeg smeltet om gammelt, arvet gull.

Da jeg kom til gullsmeden hadde jeg kun et par kriterier: ringen skal være minst 14 karat og ha diamanter.

Jeg vippet mellom str 52 og 54 ifølge ekspeditøren, og anbefalte meg str 52, sånn at den ikke skulle falle av. Dette har jeg hørt er helt feil i ettertid og at man alltid skal gå opp og ikke ned.

Hun mistet flere av ringene jeg kikket på i gulvet flere ganger.

Hun presiserte også at omtrent all gull hos de er 585 gull, inkludert ringen jeg valgte.

Ringen hadde masse små riper, som jeg spurte ekspeditøren om, og hun forklarte at dette er helt vanlig.

Jeg fikk diamantsertifikatet, men ikke utfylt.

Da jeg forsøkte å ta ringen i bruk, kunne jeg bare ha den på i kort tid før jeg fikk vondt og nesten ikke fikk ringen av igjen.

Viste den også til venninnen min som påpekte at det ikke er 585, men 375 gull! Veldig skuffende!

Problemet er at jeg tok den på da jeg bokstavelig talt gjorde meg klar til å dra til Gardermoen for et lengre utenlandsopphold og ikke kunne dra til butikken umiddelbart. 
Jeg kontaktet derfor kundeservice og forklarte hva som er saken og at jeg ikke kan beholde denne ringen, men heller ikke har mulighet til å sende den før om et par måneder pga utenlandsoppholdet. Jeg fikk tilbakemelding om å ta kontakt igjen da jeg kom hjem.

Nå har jeg kontaktet de igjen og nå sier de at de ikke kan ta i mot en ring jeg har brukt, eller en ring med merker. Jeg har forklart at den kun er forsøkt brukt, men jeg har ikke kunnet bruke den uansett hvor mye jeg har villet. Jeg stolte på ekspeditøren og har forsøkt å ha ringen på ved et par anledninger og tenkt at jeg kanskje bare ikke er vant til å ha på ring.

Den har masse mikroskopiske riper, men det har den hatt siden jeg kjøpte den og det er heller kanskje ikke så rart når de ligger og slenger i en skuff og blir mistet i gulvet i butikken flere ganger..?

Jeg er 3500kr fattigere av penger arvet av kjært gull, jeg har en ring jeg ikke kan bruke og føler meg lurt da jeg ble anbefalt denne størrelsen og fortalt at det er 585 gull, som jeg spesifikt ba om. Jeg får ikke byttet den pga merker, selv om det er merker som var der da jeg kjøpte den.

Hva er rettighetene mine her?

Anonymkode: 9484b...f00

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger da bare å få den utvidet, ikke å bytte hele ringen. Så dramatisk. 

Anonymkode: ace0a...a01

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Tok du ikke bilder av ringen samtidig som du reklamerte? Det anbefales for fremtiden :) 

Jeg hadde forsøkt å krangle meg frem til å få ringen utvidet «on the house».

Anonymkode: e0d58...c96

• Nyttig 2
Skrevet

Gullsmykker skal alltid være merket. Så sjekk etter merke på innsiden av ringen, og hvis det står noe helt annet der enn hva som står i diamantserfikatet (ser at det står at det ikke er utfylt, kanskje du kan klage på dette også. Evnt ta den med til en annen gullsmed og få den sjekka! Hvis de lyver på gullkvaliteten, kanskje de lyver på om diamantene er ekte! 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Dine rettigheter? Tror ikke du har noen i denne situasjonen.

Anonymkode: a5af4...f47

Skrevet

3500 var jo ikke mye. 

Du kan bare få den videt ut.

Anonymkode: 9817e...b80

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...