Gå til innhold

Spiselige julegaver

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på å lage spiselige julegaver i år, men usikker på hva som egner seg best. Det blir jo gjerne liggende litt under treet, pluss at vi skal reise allerede lille julaften, så det bør ikke være noe som trenger å stå kaldt hele tiden. 

Tenkte litt på pikekyss, men blir det litt kjedelig? Andre forslag til spiselige gaver? Så også litt på løkmarmelade, men det må vel stå kaldt? 

Anonymkode: ee54d...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brente mandler er og forblir en favoritt. Strø gjerne litt havsalt over til slutt. 

Så lenge du hermetiserer marmeladen trenger den ikke stå kaldt, det blir som syltetøy. Oppbevares i kjøleskap etter åpning. 

Ellers er jeg glad i å gi hjemmelaget marsipan dyppet i mørk sjokolade, pyntet med strøssel og pakket inn i cellofan. Fudge er også en sikker vinner, og rocky road. Ok, nå må jeg gi meg 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville egentlig ikke gitt bort noe godteri til jul, for folk har gjerne mer enn nok godis i hus i juletider. Det kan også være lurt å gi bort noe med holdbarhet. Hva med feks hjemmelagd knekkebrød?

Anonymkode: cd6bc...6fa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmebakte havrekjeks, biscotti eller knekkebrød ville jeg satt pris på. 

Hjemmelagede marmelader og syltetøy er, for å være helt ærlig, litt ...meh... Hvis jeg ikke vet at det har stått kjølig hele tiden er det slett ikke sikkert at jeg kommer til å spise av det. Dette på grunn av tidligere erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gi bort "kjeks på glass". Det finnes mange oppskrifter, jeg lenket bare til den første som kom opp så du kan se.

Ellers gir jeg gjerne bort hjemmelaget syltetøy, det er alltid populært.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød, og granola kan være digg. Bare pakk det litt lurt så det ikke bare blir smuler. Krutonger er litt annerledes, men også godt. 

Jeg synes konfekt er fint å få, ser ikke noe problem med det om det holder seg.

Jeg har også fått hjemmelagde julekaker som jeg satte pris på. Noe så lettvint som pepperkaker laget av butikkdeig fra tantebarn. Jeg syntes det var ordentlig stas de årene jeg fikk det, men det er gjerne ikke noe alle er så gira på da 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i at knekkebrød er digg.

Ellers kjeks- kan være både salte og søte. 

Normalt sett hadde jeg elsket å få hjemmelagd konfekt, men er som noen nevner over her, ofte mye godteri ellers i julen, så i så fall en med lengre holdbarhet. 
Ellers feks denne:

https://aichasmat.no/honning-og-rosmarin-ristete-notter/

Ikke testet akkurat denne, men smakt noe lignende og det var digg. 

Litt avhengig av mottaker:

Hjemmelagd likør 

noen tips her?

https://trinesmatblogg.no/2019/12/24-spiselige-julegavetips/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som har alt gir jeg ofte spiselige julegaver.  Siden du er redd for at julegaven blir liggende lenge under treet, kan det som er syltet på glass være en idè.  
I år skal jeg prøve meg på syltede sitroner.  Har lest at det er godt til både nyttårskalkunen, kylling og fisk.  Skal stå mørkt og kaldt i minst èn uke, og helst i èn måned, så på tide å lage nå.  Står at den holder seg i 6 mnd :)  

Ellers er jo hjemmelaget chilimarmelade en flott gave å gi.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine forslag og innspill. Knekkebrød er ingen dum idé. Skal kikke litt på oppskrifter og vurdere. 

Anonymkode: ee54d...035

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Litt på siden men har baka pikekyss for å gi bort i julegave - og tenkte å pakke de i cellofan poser …. Er det noen som vet om jeg bør vente med å pakke de inn eller holder de seg i posen fram til jul ? 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telise skrev (2 timer siden):

Litt på siden men har baka pikekyss for å gi bort i julegave - og tenkte å pakke de i cellofan poser …. Er det noen som vet om jeg bør vente med å pakke de inn eller holder de seg i posen fram til jul ? 🤔

Hvis de er helt gjennomtørre kan jeg ikke se at det vil være noe problem. Bare pass på at de er helt avkjølte før du legger dem i posen, og oppbevar dem på et tørt sted.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...