Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen opplevd at graviditet og fødsel har vært sammenliknbare med mor eller søster sin graviditet?

f.eks.

- Symptomer, ømme bryster, kvalme osv..

- Lengde på fødsel

- Prematur

Spør fordi jeg er nyskjerrig om det er noen som har opplevd at ting er likt 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Mamma og søstra mi har begge hadd raske fødsler fra 1. Barnet. Jeg hadde også rask fødsel med første. Og enda raskere med nummer 2.

Anonymkode: bd9ff...cf3

Skrevet

Min mamma fødte begge barna vaginalt. Jeg ble født 14 dager over tiden. Helt fine svangerskap.

Min første hadde jeg HR med og ble født 3 dager over termin. Nummer to var fint svangerskap, men ble født 18 dager over tiden. Begge forløst ved KS.

Mine barn igjen har den ene hatt HG o svangerskap og født nesten 2 uker over tiden. Den andre hadde ikke HR men veldig kvalm og sliten. Fødte 1.5 uke i»over tiden. Begge disse hadde også KS.

En ting vi synes er rart er at min førstefødte skulle vært tvilling. Mistet den ene tidlig i svangerskapet. Begge mine har opplevd akkurat det samme. Det er ingen tvillinger i slekta for noen av oss mødre eller fedre. Så det er rart at mor og 2 døtre opplever å miste en tvilling tidlig i svangeskapet.

Anonymkode: 35d23...e59

Skrevet

Ikke likt her… mamma var i superform alle sine 4 graviditeter, men har gått 10-14 dager over hver gang og fødselen har tatt nærmere 2 døgn hver gang. Jeg blir grisedårlig og har måtte legges inn på sykehus pga hyperemesis hver gang rundt uke 10/12 og gå på medisiner til ca halvveis i svangerskapet før kvalmen og oppkast gradvis forsvant. Derimot har jeg født i uke 38 med alle mine 3, og det har vært 3 styrtfødsler. 
Min mormor hadde riktignok tilnærmet like svangerskap og fødsler som meg.

Anonymkode: ef931...383

Skrevet

Søsters og mine fødsler kan ikke sammenlignes. Styrtfødsel på en og 36 timer aktiv som endte i hks på den andre

Anonymkode: 3f13e...93a

Skrevet

Ingenting likt mellom meg og min mor. Min mann derimot var en svær baby på 5,2 kilo og jeg får derfor store barn, de mener det er genetisk.

Anonymkode: 103ed...e33

Skrevet

Ja søster, vi deler flere gener en mor barn. 

Anonymkode: faf60...ce7

Skrevet

Mine graviditeter og fødsler har vært svært like min tantes (mammas søster). Begge har vært vært veldig plaget med kvalme og oppkast gjennom svangerskapene, født barna rett rundt termindato og hatt raske, ukompliserte fødsler, raskere for hver gang. 

Men moren min og min tantes døtre har hatt svangerskap med lite plager og tøffe fødsler. De fødte også omtrent på termindato. Mormoren min var veldig kvalm, og hadde svært raske, premature fødsler (hvor tidlig vet jeg ikke helt, jeg har bare hørt at barna hennes var ca 40 cm da de ble født).

Jeg vil tro at gener kan påvirke, men at det er så mye som spiller inn, og såpass sammensatt at man ikke kan se på moren eller søsteren sin for å vite noe om hva en vil oppleve selv. Jeg fikk beskjed om at styrtfødsel kan være arvelig. Mormor og tante og jeg har hatt svært raske første fødsler, og det var en jordmor som sa at jeg fikk gjøre døtrene mine oppmerksomme på det hvis de skal ha barn. Men av damene i min generasjon på morssiden i familien, var det bare jeg som fikk det.

Anonymkode: a4bc3...a00

Skrevet

Jeg hadde to helt ulike svangerskap og fødsler, og to ulike menn er barnefaren. 

Anonymkode: 2accf...54a

Skrevet

Meg, mine 2 søstre, og mamma, har hatt veldig like fødsler. (Raske fødsler). Men svangerskapene litt ulike. 

Anonymkode: 0e91b...064

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...