AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Jeg har gjennom livet opplevd flere vonde ting. - Foreldrene mine ble skilt da jeg var en liten gutt - Hadde et svært begrenset forhold til far( han var ganske fjern og alkoholisert) - Pappa døde noen år senere( sykdom) - Ble mobbet av jevnaldrende en stund på barneskolen ( men det ble bedre) - Falt utenfor sosialt da jeg var ungdom. Fikk det ikke til med jenvnaldrende( var sær og utilpass) - slet med å fullføre vgs( men klarte det😁) - Var ensom og alene mesteparten av studietiden( litt sporadisk kontakt med en gammel kamerat) - Aldri vært i nærheten av noe som helst seriøst med en kvinne( identifiserer meg ikke med kvinnehatende incels, det handler om nærhet og grunnleggende kontakt, ikke sex) - bruker antidepressiva ( og det har hjulpet meg veldig) - Er på det såkalte autismespektret( det har jeg vært i over 20 år) Når jeg leser om traumer så virker det som at folk bruker det litt ulikt. Men faller noen av disse tingene jeg nevner innenfor traumekategorien egentlig? Føler at det blir litt voldsomt å snakke om traumer fordi foreldrene ble skilt, da er jo veldig mange mennesker traumatiserte? Men kanskje det stemmer hva vet jeg? Flere som har opplevde at veldig vonde ting, men som føler at det er litt vanskelige å kategorisere hva det er? Er ekstrem ensomhet et traume? Det å føle seg helt i utakt med samfunnet og ikke passe inn i det hele tatt? Det preger jo meg i voksen alder. Men føler liksom at jeg ikke er i samme kategori som folk som har - Blitt voldtatt - Utsatt for grov vold - Utsatt for seksuelt overgrep som barn - Folk som har blitt lemlestet - Folk som har vært narkomane/rusavhengige Anonymkode: 409db...b50
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 Det er et interessant spørsmål du stiller synes jeg. Du har nok rett i at ordet "traume" kan brukes ulikt av ulike mennesker i ulik kontekst også, så det er ikke så lett å bli klok på; men fellesbetegnelsen er gjerne at en snakker om en psykisk skade eller mentalt sår. For å gjøre det enda vanskeligere, kan to personer ha en lik opplevelse, men kun en av dem utvikler et traume (være vitne til en ulykke eller vold, delta i krig, osv.) Derfor er det ikke utenkelig at vonde opplevelser som skilsmisser, dødsfall, mobbing og lignende kan være hendelser som bidrar til at et menneske utvikler et traume. Men det er altså ikke hendelsen i seg selv, men den subjektive opplevelsen hos individet som opplever dem. Videre til spørsmål om ensomhet kan være et traume, så tenker jeg at det kanskje heller at traume dreier seg om opplevelser som er knyttet til sterke følelser, fremfor følelsen av ensomhet i seg selv. Med dette mener jeg opplevelsen av å bli misforstått, utestengt og avvist, som ofte kan føre med seg ensomhet over tid. En kan kanskje også skille mellom det en kaller traumer på folkemunn, og det en kaller traumer i psykiatri. Det kan du lese mer om her for eksempel: https://www.psykologforeningen.no/foreningen/aktuelt/aktuelt/hva-er-traumer-og-traumebehandling Om du mistenker at du kan ha traumer som har gitt deg lidelse/plager/symptomer som du strever med den dag i dag, så vil en prat med fastlegen være et fint sted å starte! Anonymkode: e8db7...305
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå