AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Jeg er igang med et prosjekt hvor jeg prøver ut periodisk faste, og spiser litt mindre og litt sunnere enn hva jeg er vant til. Har et ønske å gå ned noen kilo på lang sikt. Men dette begrepet i overskriften er så frustrerende. For hvis jeg skal nøye med meg å spise kun til jeg ikke er sulten lengre så bruker kroppen min en times tid på å veie for og i mot om den har nok mat, og så begynner sulten å komme etter en time. Og for meg hjelper det ikke å bøtte på med vann og en grønnsak i mellom der, det gjør egentlig bare ting verre! Kroppen vil ha mer. Og jeg sulter meg overhodet ikke, bare spiser litt mindre enn tidligere og bytter ut fint brød med grovt, fullkorn osv. Frustrert 😑 Anonymkode: 9f5f5...329 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 Hvis overskriften ikke fungerer for deg så må du telle kalorier.  Metthetsfølelse og sultfølelse er styrt av hormoner og når disse er i ubalanse så kan man ikke stole på de følelsene. Anonymkode: 19690...ed8 9 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #3 Skrevet 23. november 2022 Sultfølelsen er ikke nødvendigvis til å stole på. Om jeg spiser til jeg bare ikke lengre er mett, har jeg allerde spist alt for mye.. Jeg blir tilnærmet lik aldri mett. Jeg er konstant sulten. Og om jeg nå skulle bli mett, så blir jeg sulten igjen etter en halvtime. Gulrøtter og agurkstenger hjelper nada. Så jeg er rett og slett nødt til å telle kalorier, og tåle å gå sulten. For meg hjelper det også med få, men store måltider. Spise skikkelig to-tre gange rom dagen, fremfor å "småspise" 5-6 ganger om dagen. Anonymkode: eba31...5e6 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #4 Skrevet 23. november 2022 Mange spiser også på følelser og da kreves det litt mere enn å bare spise seg "passe mett" med fornuften. Anonymkode: 02ba0...ecd 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #5 Skrevet 23. november 2022 Du kan ikke kombinere dette med periodisk faste. De som faster spiser store måltider når de først spiser. Du må velge enten eller, skal du spise små måltider må du spise (relativt) ofte. Anonymkode: 50c12...a1e 3 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #6 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er igang med et prosjekt hvor jeg prøver ut periodisk faste, og spiser litt mindre og litt sunnere enn hva jeg er vant til. Har et ønske å gå ned noen kilo på lang sikt. Men dette begrepet i overskriften er så frustrerende. For hvis jeg skal nøye med meg å spise kun til jeg ikke er sulten lengre så bruker kroppen min en times tid på å veie for og i mot om den har nok mat, og så begynner sulten å komme etter en time. Og for meg hjelper det ikke å bøtte på med vann og en grønnsak i mellom der, det gjør egentlig bare ting verre! Kroppen vil ha mer. Og jeg sulter meg overhodet ikke, bare spiser litt mindre enn tidligere og bytter ut fint brød med grovt, fullkorn osv. Frustrert 😑 Anonymkode: 9f5f5...329 Hvor stort spisevindu har du? Jeg spiser meg stappmett, men kun 1-2 ganger per dag. Hvis jeg skulle spist flere måltider måtte jeg nok stoppet før jeg var helt mett. For meg er svaret periodisk faste, ikke noe sukker, korn eller søtningsstoff, minimalt med meieriprodukter og alkohol, ikke noe bønner eller belgfrukter, begrense frø og nøtter. Heller ikke bøtte nedpå med tørket frukt. Spiser fri mengde kjøtt, fisk, grønnsaker, bær og frukt. Anonymkode: 37ceb...79c 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #7 Skrevet 23. november 2022 Overspiser bare noen ganger med veldig god middag. Spiser alt usunt men ikke så mye. Slanker meg 50 gram i mnd. Anonymkode: 89c9b...53e
Snickersogtwist Skrevet 23. november 2022 #8 Skrevet 23. november 2022 (endret) Vel, om magesekken din er vand med å spise seg stappmett så vil det ta litt tid før den venner seg til en ny porsjonsstørrelse, men den vil gjøre det og vips så trenger du ikke større porsjoner for å bli mett.  men har ikke hørt at noen kombinerer porsjonskontroll med periodisk faste? Ved periodisk faste så spiser du i 6-8 timer hvor du skal få inn alle næringsstoffene og kaloriene du trenger så blir gjerne to større måltid hvor man spiser seg mett. Endret 23. november 2022 av Snickersogtwist
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #9 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Du kan ikke kombinere dette med periodisk faste. De som faster spiser store måltider når de først spiser. Du må velge enten eller, skal du spise små måltider må du spise (relativt) ofte. Anonymkode: 50c12...a1e Hæ, det kan jeg vel? Hvis jeg har overspist og spist usunt i 2,5 år så er det vel bare bra at jeg spiser litt mindre? Eller mener du at jeg bare kan gafle i meg som før og likevel gå ned i vekt fordi jeg bruker periodisk faste hver dag? Anonymkode: 9f5f5...329
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #10 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hæ, det kan jeg vel? Hvis jeg har overspist og spist usunt i 2,5 år så er det vel bare bra at jeg spiser litt mindre? Eller mener du at jeg bare kan gafle i meg som før og likevel gå ned i vekt fordi jeg bruker periodisk faste hver dag? Anonymkode: 9f5f5...329 Altså, de fleste som trives med periodisk faste liker det og får det til å fungere fordi de kan spise så mye de vil i "spisevinduet" sitt. Du kan selvfølgelig velge sunn mat, men hvis du både skal faste (gå lange perioder uten å spise i det hele tatt) og spise lite til måltidene blir det fryktelig vanskelig å holde ut. Anonymkode: 50c12...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #11 Skrevet 24. november 2022 Jeg driver med periodisk faste. Jeg spiser 2 store måltider om dagen (ordentlig mett), og har en forlenget nattfaste som varer i 14-16t. Anonymkode: 8aade...96a 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #12 Skrevet 24. november 2022 Det er forskjell på stappmett, og ikke sulten-så-det-gnager i magen. Sulten som gnager i magen er gjerne over etter to biter brød - men jeg har funnet ut at to skiver holder frem til lunsj. Stappmett hadde vært fire skiver. Jeg har slutta å spise etter middag (17.00). Så spiser jeg frokost (06.30) og lunch (12.00). En periode spiste jeg for lite i lunchen og da ble jeg så sulten at jeg ble kvalm før middag, så da begynte jeg å spise litt til  Har gått ned 15 kilo i år, 10 av dem etter sommeren da jeg startet på dette regimet. Så spiser jeg etter 17.00 om det er noe som skjer, og på fredag og lørdag spiser jeg snop (med måte). Dette må jeg kanskje revurdere, men så lenge jeg går ned i vekt slik som det er nå, så gjør jeg det sånn. Anonymkode: c55b3...f6f
Embla Othea Skrevet 24. november 2022 #13 Skrevet 24. november 2022 En god regel er å spise kun når du er sulten og til du er passe mett. Skill også mellom sult og sug - vil du spise fordi du er sulten eller fordi du er fysen?
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #14 Skrevet 24. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er forskjell på stappmett, og ikke sulten-så-det-gnager i magen. Sulten som gnager i magen er gjerne over etter to biter brød - men jeg har funnet ut at to skiver holder frem til lunsj. Stappmett hadde vært fire skiver. Jeg har slutta å spise etter middag (17.00). Så spiser jeg frokost (06.30) og lunch (12.00). En periode spiste jeg for lite i lunchen og da ble jeg så sulten at jeg ble kvalm før middag, så da begynte jeg å spise litt til  Har gått ned 15 kilo i år, 10 av dem etter sommeren da jeg startet på dette regimet. Så spiser jeg etter 17.00 om det er noe som skjer, og på fredag og lørdag spiser jeg snop (med måte). Dette må jeg kanskje revurdere, men så lenge jeg går ned i vekt slik som det er nå, så gjør jeg det sånn. Anonymkode: c55b3...f6f Takk for inspirerende innlegg, det er noe ala dette jeg også vil få til! Men jeg vil trives mens jeg gjør det. Må vel bare bruke litt tid på å finne ut når det er nok mat til hvert måltid. Jeg har vært vant til å spise til magesekken er helt sprengt og jeg ligger som et slakt på sofaen, så burde vel ikke være så vanskelig å stoppe litt før. Regner med at den litt ustabile sultfølelsen jeg har kjent de siste dagene er fordi kroppen er forvirret og vil ha lik mengde som før så da er den litt kranglete. Jeg føler allerede i dag at det går bedre Jeg spiser godt. Embla Othea skrev (1 time siden): En god regel er å spise kun når du er sulten og til du er passe mett. Skill også mellom sult og sug - vil du spise fordi du er sulten eller fordi du er fysen? Veldig sant. Heldigvis har jeg ikke problemer med å bli fysen, har jeg først bestemt meg så ligger jeg unna både godteri, brus og junkfood. Det er mer det at jeg har vært vant til å spise meg så mett at jeg kreperer 😂 Anonymkode: 9f5f5...329
AnonymBruker Skrevet 24. november 2022 #15 Skrevet 24. november 2022 Det som alltid stopper meg fra å overspise er hvordan det føles etterpå. De få gangene jeg har spiser for mye, feks på ferietur i Italia i sommer hvor alle de åtte rettene smakte nydelig og jeg spiste med øyet. Etterpå var jeg sprengt og orket ingenting, og måtte avstå fra å bli med de andre videre fordi alt jeg orket var å legge meg ned. Eller dersom jeg spiser for mye søtt så blir jeg kvalm og uvel. Eller de gangene på jobb hvor jeg har forsynt meg godt i lunsjbuffeten så er jeg mindre skjerpet og konsentrert når det sprenger i magen. Når det er så fryktelig ubehagelig å være stappmett så passer jeg alltid på å spise sent og kjenne etter. Om jeg ikke er mett eller fremdeles litt sugen etter et måltid så er det ikke krise. Jeg skal jo spise et nytt måltid om 4 timer 😄 Anonymkode: e0167...70b 2
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #16 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det som alltid stopper meg fra å overspise er hvordan det føles etterpå. De få gangene jeg har spiser for mye, feks på ferietur i Italia i sommer hvor alle de åtte rettene smakte nydelig og jeg spiste med øyet. Etterpå var jeg sprengt og orket ingenting, og måtte avstå fra å bli med de andre videre fordi alt jeg orket var å legge meg ned. Eller dersom jeg spiser for mye søtt så blir jeg kvalm og uvel. Eller de gangene på jobb hvor jeg har forsynt meg godt i lunsjbuffeten så er jeg mindre skjerpet og konsentrert når det sprenger i magen. Når det er så fryktelig ubehagelig å være stappmett så passer jeg alltid på å spise sent og kjenne etter. Om jeg ikke er mett eller fremdeles litt sugen etter et måltid så er det ikke krise. Jeg skal jo spise et nytt måltid om 4 timer 😄 Anonymkode: e0167...70b Dette stopper meg også - gamle minner om hvor mett og dårlig jeg kunne bli etter julemiddagen for eksempel. Anonymkode: ac70a...d5e
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #17 Skrevet 25. november 2022 Spis mer protein. Gjerne proteinshake. Dersom kroppen skriker etter kaloririk mat som snacks, så betyr det at du spiser for lite protein. Eller at du har mageproblemer som kødder med sultfølelsen Anonymkode: 9484d...ba9 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2022 #18 Skrevet 25. november 2022 Jeg ELSKER følelsen av å være stappmett. Nettopp derfor passer periodisk faste godt for meg. Da spiser jeg to store måltider om dagen og har en sunn og fin vekt. (55 kg fordelt på 164 cm) Anonymkode: 7c314...981 2 1
jabx Skrevet 25. november 2022 #19 Skrevet 25. november 2022 AnonymBruker skrev (På 23.11.2022 den 14.23): Jeg er igang med et prosjekt hvor jeg prøver ut periodisk faste, og spiser litt mindre og litt sunnere enn hva jeg er vant til. Har et ønske å gå ned noen kilo på lang sikt. Bare du er klar over at faste har absolutt null positiv innvirkning på kroppen din, ut over det enhver form for begrensning av antall kalorier har...
AnonymBruker Skrevet 26. november 2022 #20 Skrevet 26. november 2022 jabx skrev (På 25.11.2022 den 15.23): Bare du er klar over at faste har absolutt null positiv innvirkning på kroppen din, ut over det enhver form for begrensning av antall kalorier har... Å? Kroppen min blir roligere, blodsukkeret mer stabilt, jeg slipper høylytt romling fra magen som jeg alltid slet med før. Og jeg slipper ubehagelige overraskelser f.eks at jeg blir skikkelig sulten rett før jeg skal legge meg og må spise. Kroppen og psyken min har det så mye bedre når jeg faster Anonymkode: 9f5f5...329 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå