Smørblomsten Skrevet 8. desember 2005 #1 Skrevet 8. desember 2005 Prøver og prøver å få min (voksne) samboer (!) til å spise mer fisk! Synes det blir så kjedelig å lage fisk bare til meg selv, så da blir det for sjelden... Han påstår at å ta flytende tran bør kunne være nok/erstatte fiskebehovet. Kan dette være riktig? Hvor mye må man evt ta pr dag? Innholdet i tran er jo A, D og E-vitaminer og omega-3-fettsyrer...Er dette virkelig nok til å erstatte sunne, gode fiskemiddager? Kom gjerne med forslag til spennende fiskemiddager som kan få min samboer til å ikke jobbe overtid når fisk serveres til middag!!!! Må ikke være laks...
Iceglow Skrevet 8. desember 2005 #2 Skrevet 8. desember 2005 En skje eller to med linfrø eller hampolje holder lenge som tilskudd med tanke på omegafett, D-vitaminer er i de fleste multivitaminer. Spiser han nøtter nå og da i tillegg, så er det ingen grunn til å stresse pga kostholdet (Faktisk så er ikke fet fisk nødvendigvis sunt pga innholdet av miljøgifter og tungmetaller som samler seg i fettet)
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2005 #3 Skrevet 8. desember 2005 (Faktisk så er ikke fet fisk nødvendigvis sunt pga innholdet av miljøgifter og tungmetaller som samler seg i fettet) ← Når det gjelder laks og ørret er det meste oppdrettsfisk, så her er det ikke noe problem med tungmetaller. Vanlig tran derimot inneholder faktisk tungmetaller for den er ikke skikkelig renset. Noen apotek fører en type tran som er renset. Jeg husker ikke navnet på den, men man kan jo forhøre seg på et apotek.
Iceglow Skrevet 8. desember 2005 #4 Skrevet 8. desember 2005 Mener da at de ble pålagt å rense all tran for en tid tilbake? Men jeg er ikke sikker her. Det stemmer det at oppdrettsfisk inneholder mindre tungmetaller og annen dritt enn villfisk, men allikevel så blir fisken foret med en god del animalsk føde (blant annet minkkadaver om jeg ikke tar helt feil), noe som gjør at en spiser et dyr som er høyere oppe på næringskjeden. Jo høyere på næringskjeden, jo mer konsentrert er giftene. I tillegg kommer medisiner og lignende fisk i oppdrettsannlegg blir foret med.
Nella Skrevet 9. desember 2005 #5 Skrevet 9. desember 2005 Se på oppskrifter på www.godfisk.no der må det være masse spennede som din samboer kanskje kan spise.
Gjest gjest1 Skrevet 9. desember 2005 #6 Skrevet 9. desember 2005 Mener da at de ble pålagt å rense all tran for en tid tilbake? Men jeg er ikke sikker her. Det stemmer det at oppdrettsfisk inneholder mindre tungmetaller og annen dritt enn villfisk, men allikevel så blir fisken foret med en god del animalsk føde (blant annet minkkadaver om jeg ikke tar helt feil), noe som gjør at en spiser et dyr som er høyere oppe på næringskjeden. Jo høyere på næringskjeden, jo mer konsentrert er giftene. I tillegg kommer medisiner og lignende fisk i oppdrettsannlegg blir foret med. ← Her er litt info om for til fiskeoppdrett http://www.imr.no/sok?search_mode=simple&a..._query=fiskefor Den inneholder lite mink... Og det brukes veldig lite antibiotika i oppdrett for tiden siden det er utviklet gode vaksiner.
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2005 #7 Skrevet 9. desember 2005 Prøver og prøver å få min (voksne) samboer (!) til å spise mer fisk! Synes det blir så kjedelig å lage fisk bare til meg selv, så da blir det for sjelden... Han påstår at å ta flytende tran bør kunne være nok/erstatte fiskebehovet. Kan dette være riktig? Hvor mye må man evt ta pr dag? Innholdet i tran er jo A, D og E-vitaminer og omega-3-fettsyrer...Er dette virkelig nok til å erstatte sunne, gode fiskemiddager? Kom gjerne med forslag til spennende fiskemiddager som kan få min samboer til å ikke jobbe overtid når fisk serveres til middag!!!! Må ikke være laks... ← Tror ikke tran kan erstatte fiskemat. Har du prøvd noen spennende oppskrifter på fisk?
Iceglow Skrevet 9. desember 2005 #8 Skrevet 9. desember 2005 Her er litt info om for til fiskeoppdrett http://www.imr.no/sok?search_mode=simple&a..._query=fiskefor Den inneholder lite mink... Og det brukes veldig lite antibiotika i oppdrett for tiden siden det er utviklet gode vaksiner. ← Interessant. Må lese der litt nøyere (har jeg prestert å bli såpass hjernevasket av pelsindustrien at jeg mer eller mindre har trodd at minkoppdrett har holdt fiskefarmene i gang?) Takk for linken
Smørblomsten Skrevet 9. desember 2005 Forfatter #9 Skrevet 9. desember 2005 Tror ikke tran kan erstatte fiskemat. Har du prøvd noen spennende oppskrifter på fisk? ← Hehe, ja føler selv det, men de blir aldri spennende nok for min fiskehatende samboer....Men må da være NOEN oppskrifter som kunne fristet han!?
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2005 #10 Skrevet 10. desember 2005 min samboer liker ikke fisk, men han spiser tunfisk, og en gang på thai-reaturant spiste han innbakt fisk, slike fiskebiter som er dyppet i røre og frityrstekt. ikke akkurat sunt, men liker han frityrstekt mat kan det vel være en grei måte å venne seg på fisk til å begynne med?
Blueberry Skrevet 10. desember 2005 #11 Skrevet 10. desember 2005 Fisk i burger med salat m.m. Fisk i pita med salat og dressing En favoritt blant mine søsken når McDonalds kom med sånne nuggets var å dyppe stekt fisk i barbequesaus. Da var de fornøyde... Mamma kjøpte en mer uvanlig type fisk en gang, tror den hette Haiki eller noe sånt. Ikke så verst den altså! Håper dette kan være noen tips.
Jane How Skrevet 11. desember 2005 #12 Skrevet 11. desember 2005 Fiskewok! Med poteter, grønnsaker som passer til fisk og smør!
nostalgia Skrevet 11. desember 2005 #13 Skrevet 11. desember 2005 jeg klarer ikke å spise fisk - det bare vokser og vokser i halsen på meg... desverre, for jeg har VELDIG lyst til å like det, men jeg har ikke sjanse... Bortsett fra tørrfisk, det kan jeg spise sånn ca. hvert skuddår Her går det i 3 stk. Omega-3 kapsler for dagen... så får vi håper de iallefall gjør litt nytte for seg? A.
Gjest gjest1 Skrevet 12. desember 2005 #14 Skrevet 12. desember 2005 Her er litt info om for til fiskeoppdrett http://www.imr.no/sok?search_mode=simple&a..._query=fiskefor Den inneholder lite mink... Og det brukes veldig lite antibiotika i oppdrett for tiden siden det er utviklet gode vaksiner. ← Guri malla - MINK tenkte jeg... hun må mene zink - trykkfeil... og så leste jeg hva du svarte på, også var det mink.... herregud så lite man vet. I fjorden der min mor kommer fra har de startet et smoltanlegg hvor de oppdretter laks og sjørøye. Noe må det være de gjør, for villfisken i fjorden er borte!! Og der var det stint!! Det er nok mye gørr vi ikke vet noe om... Men dette ble jo en avsporing igjen da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå