Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste denne her og det er en typisk sak som jeg synes blir helt feil:

IMG_20221123_131651.thumb.jpg.cf02c5d93d954510020764eb3d435126.jpg

Hvorfor må hundeeiere slippe dyra sine fritt på fjellet? Der de er til fare for vilt liv, og til sjenanse for alle andre som ferdes der? Svære kjøttetere som sikkert trives bedre når de får løpe fritt, men må vi ha hundretusener av slike dyr true skogens og fjellets fauna? Vanskelig tema som sikkert opprører mange her, men dette blir jo for dumt.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv hund og har denne i bånd hele året. Det er bare tull at hunder alltid er snille. De har instinkter, og noen ganger klarer man ikke å stoppe disse. Er man i utmark eller steder hvor det er andre dyr og mennesker bør hunden forbli i bånd, så kan man heller gjerde inn hagen og la de løpe der.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonio skrev (1 time siden):

Har selv hund og har denne i bånd hele året. Det er bare tull at hunder alltid er snille. De har instinkter, og noen ganger klarer man ikke å stoppe disse. Er man i utmark eller steder hvor det er andre dyr og mennesker bør hunden forbli i bånd, så kan man heller gjerde inn hagen og la de løpe der.

Takk for et fint og balansert svar! Jeg bor grisgrendt og sprengte sauer er en greie her. Alt fordi folk tror at hundene deres er snille. En kjedelig sak.

Skrevet

Har hund, og slipper henne i fjellet.

Men: aldri når det kan være sau i området, aldri i skiløypene, aldri når det er mange mennesker i området. Hun er redd for å miste oss, og stikker ikke av - men jeg ønsker virkelig ikke at hun skal skremme sau, barn eller andre som ikke vil ha en løs hun i nærheten av seg. 

• Liker 3
Skrevet

Kjære folk. Vi deler denne verden med andre dyr. Dette er ikke bare vår verden! Selvfølgelig skal hunder få løpe fritt av og til - i fjellet utenfor båndtvangen - det er nesten en livsrett, mener jeg! Skal du ut i fjellet og sette bånd på alle de ville rovdyra der ute og eller?

En ting er i byene hvor vi mennesker har tatt beslag på store områder og nekter dyr å ferdes. Men fjellene er dyrenes territorium. Er du redd for dyr, hold deg i i byen. 

Er da måte på hvor mye vi mennesker skal ture frem og bestemme over dyr og deres rett på et naturlig liv. Vi er faktiske de verste skadedyrene her i verden - vi ødelegger naturen, klimaet og planeten. Og mennesker er de som forårsaker mest lidelse - både på dyr og mennesker. Ha mennesker i bånd!

• Liker 4
Skrevet

Når jeg ser løse hunder blir jeg veldig usikker på hundeeier spesielt, om hundeeieren er ustabil. 

• Hjerte 1
Skrevet
catman skrev (6 minutter siden):

Takk for et fint og balansert svar! Jeg bor grisgrendt og sprengte sauer er en greie her. Alt fordi folk tror at hundene deres er snille. En kjedelig sak.

Litt merkelig artikkel du linket til i HI. Den omhandler jo ikke verken løse hunder i båndtvangtiden eller hunder som gjør skade.

Artikkelen forteller om Ask, en Riesenschnauzer som stakk av i fjor høst. I år ble den sett i et viltkamera. Den har overlevd en vinter ute og har tilsynelatende blitt vill og skyr folk. Det synes jeg er mer interessant enn at du misliker løse hunder.

• Liker 3
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (40 minutter siden):

Kjære folk. Vi deler denne verden med andre dyr. Dette er ikke bare vår verden! Selvfølgelig skal hunder få løpe fritt av og til - i fjellet utenfor båndtvangen - det er nesten en livsrett, mener jeg! Skal du ut i fjellet og sette bånd på alle de ville rovdyra der ute og eller?

En ting er i byene hvor vi mennesker har tatt beslag på store områder og nekter dyr å ferdes. Men fjellene er dyrenes territorium. Er du redd for dyr, hold deg i i byen. 

Er da måte på hvor mye vi mennesker skal ture frem og bestemme over dyr og deres rett på et naturlig liv. Vi er faktiske de verste skadedyrene her i verden - vi ødelegger naturen, klimaet og planeten. Og mennesker er de som forårsaker mest lidelse - både på dyr og mennesker. Ha mennesker i bånd!

INGENTING er naturlig med hunder.

Å slippe dem løs innimellom forandrer ikke det faktum.

• Liker 1
Skrevet
Tøddel skrev (38 minutter siden):

Når jeg ser løse hunder blir jeg veldig usikker på hundeeier spesielt, om hundeeieren er ustabil. 

Jeg og.

Skrevet

Jeg bor langt oppi fjellet og har hunden min løs så fort det er lov. Han er en lydig gjeterhund og løper heller ikke etter vilt. Han og katten er til og med kompis med en rev som bor her. 

På skitur går han også løs, men ikke i helgene da det er mye unger rundt om. Men da dropper vi heller skituren helt uansett. 

Jeg mener ikke at alle hunder bør gå løs, men gjør man et godt grunnarbeid med hunden og har god kontroll så gir det en enorm frihet for hunden tilbake. Jo bedre kustus, jo friere hund. 

Sauen her er så skakkavla at den merker ikke at vi kommer før vi er 1 meter unna. Om den hadde hatt god hørsel så blir de uansett overdøva av de jævla bjellene. Fem ganger i sommer måtte jeg ringe å mase på bonden fordi ene sauen hinka på tre bein i to uker. Vi ser sauer som sitter fast i gjerder og som klør på seg svære kjøttsår hver sommer. En sommer fant vi en sau med ene øyet hengende ut av hodet. De sover også midt i veibanen fordi asfalten er varm og god. Lam løper rundt med panikk fordi den ikke finner mor. De setter seg fast i myra og sulter ihjel. De spiser giftige hageplanter. 

Det er med andre ord mye problemer med sau på utmarksbeite, men løse hunder skaper bare en brøkdel av dem. 

• Liker 2
Skrevet
Kvinne87Rogaland skrev (1 time siden):

Skal du ut i fjellet og sette bånd på alle de ville rovdyra der ute og eller?

Ingen setter bånd på ville dyr, og ingen har planer om det heller. Hunden din er ikke et vilt dyr. Det er et kjæledyr i fangenskap med instinkter som er til fare for ville dyr, og til sjenanse for folk.

Mons skrev (1 time siden):

Litt merkelig artikkel du linket til i HI. Den omhandler jo ikke verken løse hunder i båndtvangtiden eller hunder som gjør skade.

Hunden forsvant da den var løs, og har siden tydeligvis livnært seg av det han finner på fjellet, se artikkelen og utklippet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...