Gå til innhold

Er epilator bedre enn barberhøvel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å fjerne hår på kroppen.

Anonymkode: 20fc0...f3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Med barberhøvel kutter du hårstrået, så det som nå er tuppen på håret når det vokser ut, er samme bredde som et fullvokst hårstrå. Med epilator drar du håret ut med roten, så det som vokser ut, er tynt og mykt. Det tar også lengre tid før det vokser ut - og jevnlig epilering skader håreskkene, så du faktisk får mindre hårvekst. 

Tenk på et tre. Barbering = sage over treet. Tenk om treet fortsetter å vokse. Toppen av treet er da altså like bredt som en fullvokst stamme. Mens om du ser på et nytt tre som vokser opp, er det lite og spinkelt og bøyelig. 

Anonymkode: 25a9a...f29

Skrevet

Pros:

• Det varer lenger enn barbering
  • Man kutter seg ikke
  • Ved langvarig bruk kan hårveksten bli mindre

Cons:

• Tar lenger tid enn barbering
  • Må gjerne skrubbe huden for å unngå inngrodde hår
  • Inngrodde hår
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det. Epilering er grisevondt og mange av hårene brekker så det blir mye stikking allikevel. De svarte nuppene under huden er også like tydelige, så nei. Epilering er bortkasta. Hjemme IPL-derimot er en drøm! Tar lenger tid enn de reklamerer for, men har mista 90% av hårene på beina og er glatt i flere dager. 

Anonymkode: b8e47...cd5

Skrevet
Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Pros:

• Man kutter seg ikke

Cons:

• Inngrodde hår

For meg tar det ikke lengre tid, totalt sett. Dvs, med barbering må jeg gjøre minst annenhver dag, mens epilering slipper jeg unna med med 2-3 ukers mellomrom. Den totale tiden jeg bruker blir dermed mindre med epilering, selv om akkurat selve tiden jeg bruker når jeg står med epilatoren er lengre enn med høvelen. 

Jeg har aldri opplevd inngrodde hår, og har hatt epilator i snart ti år. Aldri skrubbet huden. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg synes ikke det. Epilering er grisevondt og mange av hårene brekker så det blir mye stikking allikevel. De svarte nuppene under huden er også like tydelige, så nei. Epilering er bortkasta. Hjemme IPL-derimot er en drøm! Tar lenger tid enn de reklamerer for, men har mista 90% av hårene på beina og er glatt i flere dager. 

Anonymkode: b8e47...cd5

For meg var det vondt de første tre-fire gangene. Men hårsekkene blir skadet av at man røsker ut hårstråene, og det gjør at hårene etter hvert sitter løsere i hårsekken, og det gjør ikke vondt lengre. Nå gjør det ikke vondt i det hele tatt, men jeg husker at jeg faktisk småblødde noen stedet de første par gangene. 

Skrevet
Bålkaffe skrev (2 minutter siden):

Pros:

• Man kutter seg ikke

Cons:

• Inngrodde hår

Stemmer, med et par kommentarer,

Hårveksten er mye mindre, har nesten ikke noe igjen på leggene eller bikinilinjen etter noen år med epilatorbruk.

Tid; du epilerer en gang i uka, annenhver uke etterhvert, tar ca 5-10 minutter. Barbering gjør man hver dag om man vil være like hårfri. 

Ingrodde hår; ikke om man desinfiserer hodet, og bruker en god krem. Jeg skrubber aldri. 

Anonymkode: 040ce...2cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingrodde hår; ikke om man desinfiserer hodet, og bruker en god krem. Jeg skrubber aldri. 

Anonymkode: 040ce...2cc

Samme her, men allikevel, om jeg ikke skrubber og bruker en krem med syre i for å forhindre inngrodde hår, så dukker de opp.

Skrevet

Pro: 
- varer mye lengre enn barbering
- kutter seg ikke
- tar kortere tid enn barbering
- mindre stikking og kløing
- mindre nupper
- mindre inngrodde hår
- mindre hårvekst etter hvert 

Cons
- tar større plass
- må lades
- veldig ubehagelig de første gangene (ett glass vin hjelper!) 

Anonymkode: 17ea6...637

Skrevet
Bålkaffe skrev (1 minutt siden):

Samme her, men allikevel, om jeg ikke skrubber og bruker en krem med syre i for å forhindre inngrodde hår, så dukker de opp.

Noen får lett inngrodde hår, andre ikke. For de som lett får inngrodde hår, er gjerne ikke epilator den beste metoden :) 

Da kan kanskje laser-fjerning (som man også får kjøpt hjemme-apparater for) være verdt å prøve i stedet. 

Jeg får sinnsykt tørr og sår hud av barbering, så det passer ikke for meg. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg sverger til epilator. Den jeg har nå er mye bedre og gjør mindre vondt enn den forrige jeg hadde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen får lett inngrodde hår, andre ikke. For de som lett får inngrodde hår, er gjerne ikke epilator den beste metoden :) 

Da kan kanskje laser-fjerning (som man også får kjøpt hjemme-apparater for) være verdt å prøve i stedet. 

Jeg får sinnsykt tørr og sår hud av barbering, så det passer ikke for meg. 

Heh, ja.

Enn så lenge bruker jeg epilering, det blir mindre og mindre inngrodde hår etterhvert som hårveksten blir mindre.

Laser-apparat har jeg ikke hatt råd til å kjøpe meg enda, men det blir vel det i fremtiden.

Skrevet

Jeg syns resultatet blir mere langvarig med epilator,så ja.

Bruker det mest om sommeren,føler hårene vokser fortere da🙈

Nå har jeg kjøpt en slik glass sten fra normal,som jrg masserer over huden som fjerner hårene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...