Gå til innhold

Spørsmål om prioritering av tid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette blir riktig forum, men jeg prøver: Høsten har vært veldig travel. Tre barn, alle med en del aktiviteter, full jobb med en del ekstra av ulike årsaker denne høsten, og i tillegg en del verv som tilfeldigvis har kommet samtidig (foreldrekontakter, div komiteer, trenerverv etc). Jeg prøver å trene noen ganger hver uke, men denne uka har det bare sagt stopp både fordi jeg har vært veldig trøtt og sliten og fordi vi har et par litt større arrangementer vi er med på å organisere og det gjør at jeg føler hvert minutt av døgnet er belagt. Det stemmer selvfølgelig ikke, for jeg bruker jo absolutt både tid på å surfe på telefonen, se på tv etc. men det er stortsett kun etter at ungene er i seng. Prøver også selvfølgelig å prioritere tid med dem sånn at vi spiser middag sammen, gjør lekser, har gode leggerutiner, bare har litt rolig tid etc. Så kjenner jeg at jeg burde prioritert trening høyere. Vet at det kanskje til syvende og sist hadde gitt meg mer overskudd, men akkurat denne uka orker jeg bare ikke. Har vanligvis mye overskudd, men er trøtt og også litt svimmel nå og redd for å gå på en smell. Men hva er best: Presse inn trening og få mer overskudd eller si at denne uka er en pause for å senke skuldrene litt? Må vel kanskje innrømme at jeg kan ha et litt tvangspreget forhold til å trene (trener ikke mye, men opptatt av å gjennomføre to-tre økter hver uke). 

Anonymkode: 1d1a6...532

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at utfordringen med å droppe treningen for mange vil være at de faller ut av treningsvanene. Altså at det ikke blir bare den ene uka fordi en kjenner at det er nødvendig, men neste og neste og neste. Med stadig nye unnskyldinger. Jeg er litt slik, og må presse meg hvis jeg faktisk skal trene.

For deg høres det imidlertid ikke ut som det er greia. Ut i fra hvordan du beskriver formen din nå, samt at du har et litt tvangspreget forhold til treningen. Kanskje brygger du på noe, kanskje er det bare for mye akkurat nå. Så med mindre du er relativt sikker på at du faktisk vil få fysisk overskudd av å presse deg på trening, så ikke gjør det, vil jeg si. Da handler det ikke om å komme over dørstokken, men at du faktisk trenger en pause. 

Kanskje du kan ta det som en øvelse på å la tvang og evt. dårlig samvittighet knyttet til trening få ligge også? 

Anonymkode: da2bb...642

Skrevet

Tusen takk for fint svar. Jeg har hatt ganske gode treningsvaner over mange år og alltid klart å komme inn i dem også etter ferier, fødsler etc, så tror ikke dette blir langvarig. Også klart å gjennomføre til tross for travle tider, men nå kjenner jeg på total mangel på overskudd og lyst, samt et behov for å bare holde hodet over vannet ut uka…

Anonymkode: 1d1a6...532

• Hjerte 1
Skrevet

Du må slutte å ha dårlig samvittighet. Du har rett og slett ikke tid til å dra på trening med den timeplanen din. Jeg antar du er alenemor. Du kan evt kjøpe en ergometersykkel el.l. som du kan bruke foran TVen etter at ungene er lagt. Alternativet er å si fra deg noen verv. Eller utsette husarbeide til helgen

Anonymkode: d04fe...811

Skrevet

Det kommer helt an på deg selv. 

For noen vil det rette være å gi seg en treningsfri uke. For andre vil det skli ut, og være nok til at den uken blir til en treningsfri måned, etc. Og om man gjør det hele tiden, altså har trenignsfri uke støtt og stadig, blir det gjerne alt for mye. 

Jeg er avhengig av å trene for å fungere fysisk og psykisk. Men det betyr ikke på noe som helst vis at jeg nødvendigvis synes det er gøy, eller har lyst. 

Jeg tar meg en treningsfri dag en gang iblant. Jeg går aldri en hel uke uten trening, da hadde jeg bare blitt sur og stresset og irritabel. Men jeg kjenner på kroppen, og kjenner at vet du hva, akkurat nå er det som er best for meg å bare ta dagen på sofaen med en bok. Eller droppe blodsmak-løpeturen og heller ta en rolig spasertur med en god lydbok på øret. 

Anonymkode: 7bab0...08f

Skrevet

Prioriter ergometersykkel, tredemølle eller lignende du kan bruke samtidig som du gjør noe annet. Du kan drive med steps når du tar klesvask. Man MÅ ikke ut av huset for å trene, om det faktisk ikke er DET å komme seg alene og ikke selve treningen som gir overskuddet.

Anonymkode: 6f882...0a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...