AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Går fast til avtalespesialist (psykiater). Hun mener jeg bør bli sykemeldt, og ba meg kontakte fastlegen. Jeg synes det er litt rart at hun ikke kan gjøre det selv siden hun og er lege. Er det vanlig at avtalespesialister ikke gjør det? Har dere opplevd at avtalespesialisten foreslår at de selv tar kontakt med fastlegen så det blir litt lettere for pasienten? Jeg er lite syk utenom det jeg går i behandling for, over 1 år siden jeg har vært hos fastlegen. Kjenner henne ikke så veldig godt, og ville ha foretrukket at psykiateren kunne ordnet dette selv. Anonymkode: bd0f8...df4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Går fast til avtalespesialist (psykiater). Hun mener jeg bør bli sykemeldt, og ba meg kontakte fastlegen. Jeg synes det er litt rart at hun ikke kan gjøre det selv siden hun og er lege. Er det vanlig at avtalespesialister ikke gjør det? Har dere opplevd at avtalespesialisten foreslår at de selv tar kontakt med fastlegen så det blir litt lettere for pasienten? Jeg er lite syk utenom det jeg går i behandling for, over 1 år siden jeg har vært hos fastlegen. Kjenner henne ikke så veldig godt, og ville ha foretrukket at psykiateren kunne ordnet dette selv. Anonymkode: bd0f8...df4 Taushetsplikt kanskje? Hvis du blir sykemeldt av fastlegen din, kan ikke sjefen din gjette hvorfor du er sykemeldt. Anonymkode: 4a966...d44 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #3 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Taushetsplikt kanskje? Hvis du blir sykemeldt av fastlegen din, kan ikke sjefen din gjette hvorfor du er sykemeldt. Anonymkode: 4a966...d44 Kanskje, men tenker det burde vært opp til meg å bestemme. Virket som hun aldri sykemeldte eller sa ifra til fastlegen om at det var grunnlag for sykemelding. Bare ba pasienter ta kontakt med fastlegen. Derfor jeg lurte på om det var vanlig praksis, eller om andre har opplevd det. TS Anonymkode: bd0f8...df4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #4 Skrevet 23. november 2022 Helt vanlig praksis. Anonymkode: cd6cc...7b4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #5 Skrevet 23. november 2022 Vanlig praksis da sykemelding krever oppfølging over lengre tid. Vil du ha med psykiateren på møte med NAV eller vil du ha din fastlege? Anonymkode: 5b6c9...a0b
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #6 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt vanlig praksis. Anonymkode: cd6cc...7b4 Vet du hvorfor det er sånn? Gir ikke det økt press på fastlegene som allerede er overarbeidet? Fastleger har heller ikke mulighet til å vurdere det på samme måte som en behandler som treffer pasienten oftere og lenger av gangen. aksepterer at det er sånn, forstår det bare ikke. Anonymkode: bd0f8...df4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #7 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet du hvorfor det er sånn? Gir ikke det økt press på fastlegene som allerede er overarbeidet? Fastleger har heller ikke mulighet til å vurdere det på samme måte som en behandler som treffer pasienten oftere og lenger av gangen. aksepterer at det er sånn, forstår det bare ikke. Anonymkode: bd0f8...df4 Det står i epikrisen fra psykiater. Fastlegen overkjører (som regel) ikke dette. Anonymkode: 5b6c9...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #8 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vanlig praksis da sykemelding krever oppfølging over lengre tid. Vil du ha med psykiateren på møte med NAV eller vil du ha din fastlege? Anonymkode: 5b6c9...a0b Om jeg måtte velge, psykiateren. Fastlegen kjenner jeg ikke og hun kjenner ikke meg. Anonymkode: bd0f8...df4 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #9 Skrevet 23. november 2022 Opplevde at sykehuslege mente jeg skulle ta kontakt med fastlege for sykemelding etter en operasjon. Da jeg sa jeg syntes det var styrete fikk jeg beskjed om å bruke egenmelding. Anonymkode: c4516...6e7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #10 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Går fast til avtalespesialist (psykiater). Hun mener jeg bør bli sykemeldt, og ba meg kontakte fastlegen. Jeg synes det er litt rart at hun ikke kan gjøre det selv siden hun og er lege. Er det vanlig at avtalespesialister ikke gjør det? Har dere opplevd at avtalespesialisten foreslår at de selv tar kontakt med fastlegen så det blir litt lettere for pasienten? Jeg er lite syk utenom det jeg går i behandling for, over 1 år siden jeg har vært hos fastlegen. Kjenner henne ikke så veldig godt, og ville ha foretrukket at psykiateren kunne ordnet dette selv. Anonymkode: bd0f8...df4 Vær glad du blir anbefalt fastlegen. Hvis en psykiater sykmelder får arbeidsgiver vite at du går til psykiater. Syns du har en veldig empatisk psykiater som anbefaler dette. Anonymkode: 857c7...5f5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #11 Skrevet 23. november 2022 Det henger nok sammen med fastlegen formelt har medisinskfaglig koordinatorrolle for pasientene på sin liste. Anonymkode: 665c4...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #12 Skrevet 23. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Opplevde at sykehuslege mente jeg skulle ta kontakt med fastlege for sykemelding etter en operasjon. Da jeg sa jeg syntes det var styrete fikk jeg beskjed om å bruke egenmelding. Anonymkode: c4516...6e7 Samme her. Og var jo de som sa jeg skulle være hjemme minst 2 dager. Men sa jeg ikke kunne bruke egenmelding og da fikk jeg 2 dager sykemelding og beskjed om å gå til fastlegen om det ikke var nok. Og de var så oppgitt.. Hvorfor er det så vanskelig for dem å ordne skjønner ikke helt. Anonymkode: d7a1d...e8c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #13 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Samme her. Og var jo de som sa jeg skulle være hjemme minst 2 dager. Men sa jeg ikke kunne bruke egenmelding og da fikk jeg 2 dager sykemelding og beskjed om å gå til fastlegen om det ikke var nok. Og de var så oppgitt.. Hvorfor er det så vanskelig for dem å ordne skjønner ikke helt. Anonymkode: d7a1d...e8c Ja, nettopp. Det virker jo spesielt at de ikke sykemelder når det er de som står ved senga og sier du må holde deg i ro hjemme i x antall dager. Leverte egenmelding jeg fordi jeg ikke orka å diskutere mer, sløv som jeg var etter narkose og ikke orka jeg å kreke meg til fastlegen heller. Anonymkode: c4516...6e7
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #14 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det henger nok sammen med fastlegen formelt har medisinskfaglig koordinatorrolle for pasientene på sin liste. Anonymkode: 665c4...8a7 Skjønner. Det gir mening. Jeg får bruke det som mulighet til å bli kjent med fastlegen. TS Anonymkode: bd0f8...df4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #15 Skrevet 23. november 2022 Som noen skriver over her så har fastlegen et koordinerende ansvar. Han skal ha oversikt over hele bildet og mottar epikriser fra spesialisthelsetjenesten og er den som evt sykmelder. Anonymkode: d3c08...38c
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #16 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som noen skriver over her så har fastlegen et koordinerende ansvar. Han skal ha oversikt over hele bildet og mottar epikriser fra spesialisthelsetjenesten og er den som evt sykmelder. Anonymkode: d3c08...38c Psykiater sender ikke epikrise siden behandlingen ikke er ferdig. Psykiater har ikke sendt noe annet skriftlig til fastlegen heller. Derfor jeg synes det er litt vanskelig å forklare for fastlegen siden hun ikke kjenner meg og ikke vet hvor høy terskel jeg har for å bli sykemeldt. Hun vet knapt at jeg går til psykiater, det har vi aldri snakket om. Jeg flyttet og det var en annen fastlege som henviste meg. Anonymkode: bd0f8...df4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #17 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Psykiater sender ikke epikrise siden behandlingen ikke er ferdig. Psykiater har ikke sendt noe annet skriftlig til fastlegen heller. Derfor jeg synes det er litt vanskelig å forklare for fastlegen siden hun ikke kjenner meg og ikke vet hvor høy terskel jeg har for å bli sykemeldt. Hun vet knapt at jeg går til psykiater, det har vi aldri snakket om. Jeg flyttet og det var en annen fastlege som henviste meg. Anonymkode: bd0f8...df4 Om du kjenner deg komfortabel med det, så kan du også velge å være åpen om at du synes det er et ubehagelig tema å ta opp, men at din psykiater etter flere samtaler har rådet deg til å ta ut sykemelding, og at du også ser nødvendighet av en pause fra jobb slik at du kan ha fult fokus på å jobbe med utfordringene du har. Det kan være godt å lene seg litt på at det ikke er noe du har kommet opp med selv, men at det er noe du er blitt rådet til av en ekspert på området. Lykke til! Anonymkode: ddb10...f45
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #18 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Om du kjenner deg komfortabel med det, så kan du også velge å være åpen om at du synes det er et ubehagelig tema å ta opp, men at din psykiater etter flere samtaler har rådet deg til å ta ut sykemelding, og at du også ser nødvendighet av en pause fra jobb slik at du kan ha fult fokus på å jobbe med utfordringene du har. Det kan være godt å lene seg litt på at det ikke er noe du har kommet opp med selv, men at det er noe du er blitt rådet til av en ekspert på området. Lykke til! Anonymkode: ddb10...f45 Takk. Kan prøve på det. Synes bare det er vanskelig å stå alene i det. Fastlegen har ikke noe bekreftelse fra psykiateren om at det jeg sier er sant. Siden jeg ikke kjenner fastlegen vet jeg ikke hvordan hun er å snakke med. Får håpe jeg blir positivt overrasket. Anonymkode: bd0f8...df4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #19 Skrevet 23. november 2022 Latskap fra psykiaterens side, eller gammeldags holdning, helt utdatert. Fastlegene (som forøvrig også som regel spesialister) er ikke sekretærer til sykehus- og avtalespesialister. Den legen som har vurdert at psienten bør sykemeldes skal også være den som sykemelder. Anonymkode: bc01a...327
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå