AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Jeg har nylig kjøpt bolig sammen med kjæresten min. Vi er et par i starten av trettiårene som har vært sammen i 1,5 år. Vi har begge god lønn, men jeg tjener omtrent 15% mer enn henne og er ikke på toppen av lønnsstigen i yrket mitt. Hun er på toppen av lønnsstigen i sitt yrke. Hun var tidlig på boligmarkedet, så hun har sånn sett mer penger på bok enn meg og eier 65% av leiligheten vår. Nå skal vi fordele utgifter mellom oss. Vi er enige om at jeg betaler mer for mat siden jeg spiser mest. Men lurer på om noen her inne har løst det på en god måte? Hun har gratis frokost og lunsj på jobben, mens jeg betaler på min jobb. I tillegg er nok jeg mer matinteressert enn henne og brukte mer penger på det før jeg møtte henne. Jeg føler at det er rettferdig at jeg kan betale litt mer enn henne både med tanke på at jeg spiser mer og fordi jeg har litt dyrere smak. Når det gjelder resten av fellesutgiftene er vi stort sett enige om å dele det 50/50, men hun har tenkt at jeg bør betale mer fordi jeg tjener best. Ikke uenig i dette, men lurer på om det er rettferdig? Forskjellen mellom hva vi eier til dags dato er såpass stor at det aldri vil bli likt selv visst jeg fortsetter å tjene 15% bedre enn henne resten av livet. På en annen side var jo denne forskjellen tilstede før vi møttes og sånn sett er det kanskje rettferdig at jeg betaler mest siden ting som har skjedd før vi møttes ikke bør ha noe å si for nåsituasjonen? Anonymkode: d1449...f02
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 I dette tilfellet. 50/50 så lenge dere har like stort lån Anonymkode: bba75...f5a 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #3 Skrevet 23. november 2022 Vi betaler 50/50, ca. Mannen betaler bittelitt mer inn til fellesen fordi han bruker bilen vår (vår felles bil som vi eier 50/50) til jobb hver dag, og det da ryker med bompenger begge veier og masse til drivstoff, så han kompenserer for det. Å sitte og regne på mat blir litt håpløst. Her spiser jeg mer enn mannen, men han vil ha dyrere ting enn meg, og vil ha rundstykker og juice til helgefrokosten både lørdag og søndag mens jeg ikke spiser frokost i det hele tatt, osv. Her tjener jeg en del mer enn mannen, men det er jo ikke min feil at han har valgt lavere utdannelse og annen jobb enn meg. Så lenge vi begge har mer enn nok igjen til egne ting etter alt felles er betalt, synes jeg 50/50 er det mest rettferdige. Anonymkode: 49639...cbf 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #4 Skrevet 23. november 2022 Jeg skjønner ikke hvordan samfunnet har blitt. Jeg giftet meg som 22 åring og hadde ikke jobb da. Eksen hadde jobb og tjente bra. Vi fikk 2 barn før jeg gikk it i jobb igjen. Ikke en eneste gang snakket vi om å dele regninger. Det var jeg som brukte tid på å betale regningene. Noen ganger belastet jeg alt på meg for så neste måned måtte vi ta fra begge kontoene. Om han ville ha dyr mat så kjøpte vi det uten å be den andre betale. Felles økonomi når det gjaldt absolutt alt. Ville jeg ha meg ny bukse så brukte jeg likegjerne hans kort som mitt og det samme gjorde han. Mitt kort ble flere ganger brukt på guttetur eller verktøy så han fikk skrudd på motorsykkelen sin. En motorsykkel jeg aldri hadde glede av da det ikke interesserte meg. Da vi ble skilt så delte vi sparepenger likt selv om det sto på min konto. Hvorfor kan ikke folk ha felles økonomi lenger? Hvorfor telle på krona hva hver av dere må betale? Anonymkode: fad31...403 10
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #5 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvordan samfunnet har blitt. Jeg giftet meg som 22 åring og hadde ikke jobb da. Eksen hadde jobb og tjente bra. Vi fikk 2 barn før jeg gikk it i jobb igjen. Ikke en eneste gang snakket vi om å dele regninger. Det var jeg som brukte tid på å betale regningene. Noen ganger belastet jeg alt på meg for så neste måned måtte vi ta fra begge kontoene. Om han ville ha dyr mat så kjøpte vi det uten å be den andre betale. Felles økonomi når det gjaldt absolutt alt. Ville jeg ha meg ny bukse så brukte jeg likegjerne hans kort som mitt og det samme gjorde han. Mitt kort ble flere ganger brukt på guttetur eller verktøy så han fikk skrudd på motorsykkelen sin. En motorsykkel jeg aldri hadde glede av da det ikke interesserte meg. Da vi ble skilt så delte vi sparepenger likt selv om det sto på min konto. Hvorfor kan ikke folk ha felles økonomi lenger? Hvorfor telle på krona hva hver av dere må betale? Anonymkode: fad31...403 Hvorfor skal folk ha fullstendig felles økonomi? Anonymkode: fbcc5...2f6 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #6 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvordan samfunnet har blitt. Jeg giftet meg som 22 åring og hadde ikke jobb da. Eksen hadde jobb og tjente bra. Vi fikk 2 barn før jeg gikk it i jobb igjen. Ikke en eneste gang snakket vi om å dele regninger. Det var jeg som brukte tid på å betale regningene. Noen ganger belastet jeg alt på meg for så neste måned måtte vi ta fra begge kontoene. Om han ville ha dyr mat så kjøpte vi det uten å be den andre betale. Felles økonomi når det gjaldt absolutt alt. Ville jeg ha meg ny bukse så brukte jeg likegjerne hans kort som mitt og det samme gjorde han. Mitt kort ble flere ganger brukt på guttetur eller verktøy så han fikk skrudd på motorsykkelen sin. En motorsykkel jeg aldri hadde glede av da det ikke interesserte meg. Da vi ble skilt så delte vi sparepenger likt selv om det sto på min konto. Hvorfor kan ikke folk ha felles økonomi lenger? Hvorfor telle på krona hva hver av dere må betale? Anonymkode: fad31...403 Fordi folk i dag gjerne er mer økonomisk bevisst enn hva du var da du var ung.. For oss er det helt fullstendig uaktuelt med felles økonomi. Jeg vil bruke mine penger på hva jeg vil, uten å måtte tenke på hvordan det påvirker mannen - og motsatt. Jeg hadde ikke likt om han bruke 30 000 på en fancy apple-dings om det gikk av VÅRE penger - men om det går fra penger som helt og holdent hans, går det ikke ut over meg på noe som helst vis, og jeg driter i hva han bruker sine penger på. Og motsatt. Jeg kan kjøpe meg hva nå enn JEG ønsker, uten at mannen på noe vis har noe med det. Jeg har også full kontroll over min egen sparing. Hva mannen gjør, går ikke på noe vis ut over min pensjonssparing. Slik du skisserer, risikerer du at du nå sitter igjen med langt mindre penger enn om du hadde hatt kontroll over din egen økonomi selv. De pengene mannen din brukte på guttetur, kunne du spart til egen pensjon. Anonymkode: 49639...cbf 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #7 Skrevet 23. november 2022 Vi gidder virkelig ikke å telle på kronene hvor mye hver skal spytte inn i fellesen, vi betaler ca likt. jeg fører over min halvdel av tv/nett, strøm, halvparten av rentene på boliglånet (jeg eier ikke enda), kommunale avgifter osv som «husleie» da det er han som får regningene. Jeg tjener en del mindre enn han, så han ønsker at jeg heller skal spare enn å betale mer siden han uansett sparer på at vi deler fellesutgiftene. Vi betaler det samme på matkontoen uavhengig av hvor mye den andre måtte spise eller ha lyst på, vi er heldigvis ganske like der. Vi har ikke felles økonomi siden begge ønsker å ha kontroll på egne penger og kunne bruke de uten å snakke med den andre om det. Anonymkode: 7b987...e4e 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #8 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Fordi folk i dag gjerne er mer økonomisk bevisst enn hva du var da du var ung.. For oss er det helt fullstendig uaktuelt med felles økonomi. Jeg vil bruke mine penger på hva jeg vil, uten å måtte tenke på hvordan det påvirker mannen - og motsatt. Jeg hadde ikke likt om han bruke 30 000 på en fancy apple-dings om det gikk av VÅRE penger - men om det går fra penger som helt og holdent hans, går det ikke ut over meg på noe som helst vis, og jeg driter i hva han bruker sine penger på. Og motsatt. Jeg kan kjøpe meg hva nå enn JEG ønsker, uten at mannen på noe vis har noe med det. Jeg har også full kontroll over min egen sparing. Hva mannen gjør, går ikke på noe vis ut over min pensjonssparing. Slik du skisserer, risikerer du at du nå sitter igjen med langt mindre penger enn om du hadde hatt kontroll over din egen økonomi selv. De pengene mannen din brukte på guttetur, kunne du spart til egen pensjon. Anonymkode: 49639...cbf Jeg sitter svært godt i det økonomisk.at han brukte penger på guttetur var helt fair, for jeg brukte også penger på jentetur. Det var så deilig befriende å ha det sånn. Vi bare spurte hverandre om å få bankkortet fordi vi ville kjøpe oss noe. Vi hadde alltid råd til utskeielser uten at det ble noen diskusjoner av det. Nå idag telles jo hver smule en person spiser. Om en liker mat fra first price mens den andre vil ha bedre kvalitet så må den personen betale mere for maten til tross for at begge spiser av det. Helt sprøtt at folk vil ha det sånn. Det er ikke rart mange forhold går dukken med slik tankegang. Anonymkode: fad31...403 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #9 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvorfor skal folk ha fullstendig felles økonomi? Anonymkode: fbcc5...2f6 Folk trenger ikke nødvendigvis 100% felles økonomi, men å flisespikke på dette nivået er ganske smålig og samsvarer ikke med å ha valgt et samliv hvor man skal leve i et parforhold. Del fellesutgifter 50/50, du kan betale mer på mat fordi du spiser en del mer og ikke har inkl mat på jobb, men ikke basert på at du er flinkere til å lage mat. Anonymkode: 3b24f...a9f 6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #10 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sitter svært godt i det økonomisk.at han brukte penger på guttetur var helt fair, for jeg brukte også penger på jentetur. Det var så deilig befriende å ha det sånn. Vi bare spurte hverandre om å få bankkortet fordi vi ville kjøpe oss noe. Vi hadde alltid råd til utskeielser uten at det ble noen diskusjoner av det. Nå idag telles jo hver smule en person spiser. Om en liker mat fra first price mens den andre vil ha bedre kvalitet så må den personen betale mere for maten til tross for at begge spiser av det. Helt sprøtt at folk vil ha det sånn. Det er ikke rart mange forhold går dukken med slik tankegang. Anonymkode: fad31...403 Helt sprøtt at du ikke skjønner at ikke alle har råd til absolutt alt av utskeielser Veldig mange har IKKE god nok økonomi til at mannen bare kan dra på guttetur og ta det av hele familiens penger. Samtidig som ho mor skal gjøre det samme. Og i tillegg skal den ene plutselig kjøpe seg en ny laptop til 30 000, og den andre har plutselig kjøpt seg ny tredemølle til 20 000 Økonomi er et av de vanligste temaene å krangle om. Og å da dele økonomien opp i våre, mine og dine, er for mange den perfekte måten å UNNGÅ økonomiske krangler på - og nettopp unngå at forholdet går dukken. For meg hadde det vært helt fullstendig uaktuelt å ikke ha kontroll over mine egne penger, som voksent menneske. Anonymkode: 49639...cbf 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #11 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvordan samfunnet har blitt. Jeg giftet meg som 22 åring og hadde ikke jobb da. Eksen hadde jobb og tjente bra. Vi fikk 2 barn før jeg gikk it i jobb igjen. Ikke en eneste gang snakket vi om å dele regninger. Det var jeg som brukte tid på å betale regningene. Noen ganger belastet jeg alt på meg for så neste måned måtte vi ta fra begge kontoene. Om han ville ha dyr mat så kjøpte vi det uten å be den andre betale. Felles økonomi når det gjaldt absolutt alt. Ville jeg ha meg ny bukse så brukte jeg likegjerne hans kort som mitt og det samme gjorde han. Mitt kort ble flere ganger brukt på guttetur eller verktøy så han fikk skrudd på motorsykkelen sin. En motorsykkel jeg aldri hadde glede av da det ikke interesserte meg. Da vi ble skilt så delte vi sparepenger likt selv om det sto på min konto. Hvorfor kan ikke folk ha felles økonomi lenger? Hvorfor telle på krona hva hver av dere må betale? Anonymkode: fad31...403 Helt enig. Det virker som om samboere/gifte lever som om de bor i et kollektiv nå for tiden. Anonymkode: 83141...2d8 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #12 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Folk trenger ikke nødvendigvis 100% felles økonomi, men å flisespikke på dette nivået er ganske smålig og samsvarer ikke med å ha valgt et samliv hvor man skal leve i et parforhold. Del fellesutgifter 50/50, du kan betale mer på mat fordi du spiser en del mer og ikke har inkl mat på jobb, men ikke basert på at du er flinkere til å lage mat. Anonymkode: 3b24f...a9f Hvordan folk deler fellesutgifter er helt opp til hvert par og det er fornuftig å få dette på plass før man flytter sammen. Hvis begge syns det er greit å "flisespikke" er det idiotisk av andre å mene at det er smålig. Anonymkode: fbcc5...2f6 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #13 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke hvordan samfunnet har blitt. Jeg giftet meg som 22 åring og hadde ikke jobb da. Eksen hadde jobb og tjente bra. Vi fikk 2 barn før jeg gikk it i jobb igjen. Ikke en eneste gang snakket vi om å dele regninger. Det var jeg som brukte tid på å betale regningene. Noen ganger belastet jeg alt på meg for så neste måned måtte vi ta fra begge kontoene. Om han ville ha dyr mat så kjøpte vi det uten å be den andre betale. Felles økonomi når det gjaldt absolutt alt. Ville jeg ha meg ny bukse så brukte jeg likegjerne hans kort som mitt og det samme gjorde han. Mitt kort ble flere ganger brukt på guttetur eller verktøy så han fikk skrudd på motorsykkelen sin. En motorsykkel jeg aldri hadde glede av da det ikke interesserte meg. Da vi ble skilt så delte vi sparepenger likt selv om det sto på min konto. Hvorfor kan ikke folk ha felles økonomi lenger? Hvorfor telle på krona hva hver av dere må betale? Anonymkode: fad31...403 Å ha fullstendig felles økonomi som gift "ungdom" er helt noe annet enn å ha fullstendig felles økonomi som voksen samboer. Når du giftet deg så ung hadde du neppe opparbeidet deg noe særlig formue, mens folk som blir samboere i voksen alder har gjerne en god del formue som de sikkert vil beholde hvis forholdet ryker. For meg vil det aldri bli aktuelt med fullstendig felles økonomi. Da er jeg heller singel/særboer. Anonymkode: fbcc5...2f6 4
Snublefot62 Skrevet 23. november 2022 #14 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvordan samfunnet har blitt. Jeg giftet meg som 22 åring og hadde ikke jobb da. Eksen hadde jobb og tjente bra. Vi fikk 2 barn før jeg gikk it i jobb igjen. Ikke en eneste gang snakket vi om å dele regninger. Det var jeg som brukte tid på å betale regningene. Noen ganger belastet jeg alt på meg for så neste måned måtte vi ta fra begge kontoene. Om han ville ha dyr mat så kjøpte vi det uten å be den andre betale. Felles økonomi når det gjaldt absolutt alt. Ville jeg ha meg ny bukse så brukte jeg likegjerne hans kort som mitt og det samme gjorde han. Mitt kort ble flere ganger brukt på guttetur eller verktøy så han fikk skrudd på motorsykkelen sin. En motorsykkel jeg aldri hadde glede av da det ikke interesserte meg. Da vi ble skilt så delte vi sparepenger likt selv om det sto på min konto. Hvorfor kan ikke folk ha felles økonomi lenger? Hvorfor telle på krona hva hver av dere må betale? Anonymkode: fad31...403 Samfunnet endrer seg. Det var heller ikke uvanlig at fruen i huset var hjemmeværende med unger og herren jobbet for inntekten. Skrur vi tiden enda lengre tilbake var det ikke uvanlig at mannen satt med alle eiendeler og verdier og ved skillsmisse. Skal vi tilbake dit? Jeg håper ikke det. De fleste er i dag mer bevisst på penger, lønn og sparing. Og i de fleste familier jobber begge to. Det er da ikke urimelig eller merkelig at begge har et større forhold til hva de selv tjener, forbruker og sparer av verdier. Samtidig er økonomi et av de vanligste problemene i forhold. Bør en da ikke finne på måter å gjøre det bedre på? 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #15 Skrevet 23. november 2022 Hmm, hvordan er planen å gjøre det i forhold til leiligheten da? Om hun betaler mer der og du betaler mer i hverdagen blir det jo fort ett fett. Men om dere bestemmer dere for å dele 50/50 vil jeg bare minne deg på at bed evt. vedlikehold, oppussing osv. av leiligheten lenger frem i tid så ville jeg absolutt mene at dere burde betale etter eierbrøk. Regner med dere har en god og solid samboeravtale Ting dere begge bruker som internett, renovasjon, kommunale utgifter osv. 50/50 eller etter lønn, eiendomsskatt etter eierandel osv. Anonymkode: beb3d...60f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #16 Skrevet 23. november 2022 Vi fordeler utgifter slik at begge sitter igjen med like mye til personlig bruk når alt er betalt. Gjennom 15 år sammen har det variert hvem av oss som har tjent mest. Anonymkode: 82d0e...413 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #17 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi folk i dag gjerne er mer økonomisk bevisst enn hva du var da du var ung.. For oss er det helt fullstendig uaktuelt med felles økonomi. Jeg vil bruke mine penger på hva jeg vil, uten å måtte tenke på hvordan det påvirker mannen - og motsatt. Jeg hadde ikke likt om han bruke 30 000 på en fancy apple-dings om det gikk av VÅRE penger - men om det går fra penger som helt og holdent hans, går det ikke ut over meg på noe som helst vis, og jeg driter i hva han bruker sine penger på. Og motsatt. Jeg kan kjøpe meg hva nå enn JEG ønsker, uten at mannen på noe vis har noe med det. Jeg har også full kontroll over min egen sparing. Hva mannen gjør, går ikke på noe vis ut over min pensjonssparing. Slik du skisserer, risikerer du at du nå sitter igjen med langt mindre penger enn om du hadde hatt kontroll over din egen økonomi selv. De pengene mannen din brukte på guttetur, kunne du spart til egen pensjon. Anonymkode: 49639...cbf Vi som har felles økonomi har gjerne også felles økonomiske mål og måter å bruke penger på. Mannen min ville aldri kjøpt en Apple dings til 30.000, akkurat som jeg aldri ville kjøpt en veske til 10.000. Sparing er det første vi gjør når vi får lønn, og vi har begge et veldig lavt forbruk. Kunne ikke hatt felles økonomi om vi hadde ulikt forbruksmønster, det er jeg enig i. Anonymkode: 63446...d47 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #18 Skrevet 23. november 2022 Vi har litt lignende situasjon som dere, men her er differansen mellom oss mye større siden jeg fremdeles er student. Mens jeg hadde mye mer egenkapital da vi kjøpte. Vår løsning: Vi eier 50% av huset hver, og med tilhørende del lån. Så om huset kostet akkurat 3 millioner, men jeg hadde 1 million i egenkapital, så har jeg lån på 500 000 og han på 1 500 000 (Selv om vi har lånet sammen, for jeg hadde jo ikke fått lån alene som student). Han betaler 75% på lånet, og jeg 25%. Men eierandelen vår blir lik. Hvis jeg hadde eid mer av huset, måtte jeg betalt mer av lånet. Det er ikke rettferdig synes jeg at jeg skulle eid mer av huset, og blitt forsørget av ham, og hans eierandel samtidig ikke skulle økt. Når det gjelder andre utgifter, så betaler han litt mer siden det finansierer en bedre livsstil for oss begge, noe jeg simpelthen ikke hadde hatt råd til. Det jeg synes blir feil er hvis en part skal betale mer, samtidig som den andre skal eie mer. Hvis hun har fått spare opp før, i en bedre økonomi, så burde du kunne spare opp mer nå for å komme like godt ut av det hvis det blir slutt. Samtidig mener jeg at felles økonomi er det beste, der man stort sett har delte penger, for man har som oftest en plan om å være sammen for alltid. Anonymkode: eca09...cd5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #19 Skrevet 23. november 2022 Raushet, og det å ikke telle på krona. Men samtidig ha gode avtaler i bunn dersom det ender med brudd. Vi har hele tiden gått 50-50 inn i bolig og bil, det gjør fordelingen enkel. Derfra har vi aldri telt på krona hvem som bruker bilen mest og slikt. Møbler kjøpte vi ca annenhver gang, det ville også gjort det enkelt ved et brudd. I begynnelsen betalte vi 50-50 på alt, justerte etterhvert noe på brøken. uten at vi noen gang har telt på hvem som dusjer lengst, hvem som vil ha det varmest, hvem som spiser mest. Nå har vi felles økonomi, og en ektepakt som sikrer en fordeling vi synes er rettferdig i tilfelle brudd. Og har aldri kranglet om økonomi eller hatt dårlig samvittighet for personlig forbruk. Anonymkode: 6988c...1aa
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #20 Skrevet 23. november 2022 Jeg kjenner jeg ikke er helt overbevist om at du skal betale mer av de daglige utgiftene. En kankjse lang og kronglete forklaring om hvordan jeg tenker: Jeg sitter selv på noen verdier og har liten inntekt. Siden jeg har liten inntekt, ville jeg slite om jeg møtte en mann og lot ham kjøpe seg inn. Min bolighet er min sikkerhet. For meg ville det vært naturlig at vi delte de daglige utgiftene, mens han hadde hatt mulighet til å spare seg opp/disponere egne verdier selv. Hadde han hatt egen bolig han ville beholde, så kunne vi funnet en løsning på å leie ut en og funnet ut hvordan det er mest rettferdig å fordele overskuddet. Har dere snakket om hvordan dere skal fordele oppusning og vedlikehold? Det er greit å være rause med hverandre, men det bør ikke være slik at ditt overskudd går til daglige driftsutgifter om du ikke samtidig har mulighet til å enten kjøpe deg inn med en større prosent etterhvert eller spare ved siden av for å øke egne verdier. Synes jeg Anonymkode: 0c286...5a8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå