Gå til innhold

Pling – du har fått skolemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste akkurat innlegg i Aftenposten om at det bes ta hensyn til foreldre med ADHD og dysleksi som ikke klarer å forholde seg til alle digitale beskjeder. Vel, sånn er samfunnet. Ingen leser papirbeskjeder, skal love deg at at skolesekker hadde blitt fylt opp av ark som er sløst bort bort og må kastes.  

Er man nærmest analfabet og ikke kan lese beskjeder fra skolen så burde man revurdert å få tre barn. Beklager, men har da ikke sympati, samfunnet er i dag basert på digital informasjon. 

Mange foreldre leser ingen beskjeder som kommer digitalt, men jeg tror ikke de ville lest papirversjoner heller.  Når yngste gikk på barneskolen fungerte de digitale løsningene dårlig en stund og for å følge opp måtte altså lærerne sørge for at 80 barn fikk med seg ark hjem, og kunne ikke vite hvem som fikk med seg at ark var levert ut.  

Anonymkode: a3753...8b0

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke mye erfaring med slike vansker selv …

det handler ikke om å ikke gidde, men at elever med disse vanskene er mer selvstendige ved enkle tilpasninger som eks: et papir hvor gjøremål er tydelig , hvor de kan streke ut underveis eller hvor de kan dekke over og lese et ord om gangen.

Selvsagt skal det jobbes med slik at disse barna og lærer hente informasjon på nett. Men veien dit er gjerne annerledes..

Og foreldre til barn med denne typen vansker har til gagns mer oppfølgnings ansvar enn du tydeligvis ser for deg!

Anonymkode: 0c8cd...abc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har ikke mye erfaring med slike vansker selv …

det handler ikke om å ikke gidde, men at elever med disse vanskene er mer selvstendige ved enkle tilpasninger som eks: et papir hvor gjøremål er tydelig , hvor de kan streke ut underveis eller hvor de kan dekke over og lese et ord om gangen.

Selvsagt skal det jobbes med slik at disse barna og lærer hente informasjon på nett. Men veien dit er gjerne annerledes..

Og foreldre til barn med denne typen vansker har til gagns mer oppfølgnings ansvar enn du tydeligvis ser for deg!

Anonymkode: 0c8cd...abc

Men når tilpasning til ytterst få betyr at flertallet får dårligere informasjon så kan disse foreldrene ikke være bestemmende for informasjonsflyten.  

• Liker 5
Skrevet

Må innrømme at jeg ikke leser beskjedene fra skolen med en gang de dukker opp i meldeboka/vigilo selv heller... selv om jeg verken har ADHD eller dysleksi. Det er så mye SPAM, så mye info fra kommunen om ditt og datt, spørreundersøkelser om fritidsaktiviteter, osv osv. Det er bare innimellom at det faktisk er relevante ting for skolehverdagen.

Anonymkode: fb2f0...8fc

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Må innrømme at jeg ikke leser beskjedene fra skolen med en gang de dukker opp i meldeboka/vigilo selv heller... selv om jeg verken har ADHD eller dysleksi. Det er så mye SPAM, så mye info fra kommunen om ditt og datt, spørreundersøkelser om fritidsaktiviteter, osv osv. Det er bare innimellom at det faktisk er relevante ting for skolehverdagen.

Anonymkode: fb2f0...8fc

Dette!! At man har mulighet for å sende ut info digitalt, gjør også at det sendes ut store mengder. For store mengder. At det viktigste drukner. Og at skolen ikke sender ut mer samlet info. I løpet av en uke sendes det ut så mange ulike meldinger 

Anonymkode: 77994...f81

• Liker 8
Skrevet

Lapper i sekken er håpløst å følge med på. 

Men problemet med digitalt, er at det er for lett å bare pøse på med meldinger. Her får vi meldinger både via sms, e-post, og i vigilo. Noe informasjon sendes i alle kanaler, i tilfelle noen ikke fikk beskjeden i den andre kanalen.. Noe sendes ut, og så kommer de på noe de glemte, så sendes det på nytt i ny versjon, osv. 

Det blir forferdelig uoversiktilig, selv for oss uten ADHD. Man ser en melding med "årsplan" i innboksen, så får man en sms, med årsplan og vedlegg, og tenker at jeg har jo allerede lest årsplanen, men så var det en liten endring i den versjonen som ble sendt som sms, osv. Så har man flere barn, og får den samme meldingen - tror man- til begge ungene, men det viser seg at den som kom til ene ungen var en nyere versjon enn den som kom til den andre ungen, osv. 

Det er helt håpløst å holde styr på.. 

Anonymkode: b26c7...bef

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lapper i sekken er håpløst å følge med på. 

Men problemet med digitalt, er at det er for lett å bare pøse på med meldinger. Her får vi meldinger både via sms, e-post, og i vigilo. Noe informasjon sendes i alle kanaler, i tilfelle noen ikke fikk beskjeden i den andre kanalen.. Noe sendes ut, og så kommer de på noe de glemte, så sendes det på nytt i ny versjon, osv. 

Det blir forferdelig uoversiktilig, selv for oss uten ADHD. Man ser en melding med "årsplan" i innboksen, så får man en sms, med årsplan og vedlegg, og tenker at jeg har jo allerede lest årsplanen, men så var det en liten endring i den versjonen som ble sendt som sms, osv. Så har man flere barn, og får den samme meldingen - tror man- til begge ungene, men det viser seg at den som kom til ene ungen var en nyere versjon enn den som kom til den andre ungen, osv. 

Det er helt håpløst å holde styr på.. 

Enig, digital informasjon er generelt veldig uoversiktlig, nesten uansett hvilken løsning det gjelder. På jobben min kan vi få informasjon på jobbplattformen, diverse grupper på jobbplattformen, chatløsningen til jobbplattformen (diverse grupper her også), stempleplattformen, tekstmelding, mail, beskjedbok eller vanlige papirlapper. Forresten messenger også.

Så når du skal sjekke noe og ikke husker hvor man leste det, må man altså lete gjennom alle disse.

Så har vi studieplattformen. Her er det i utgangspunktet likt strukturert for de ulike emnene, men personene som legger ut informasjonen, bruker løsningen forskjellig. Så det som legges i Filer på det ene emnet, legges i Moduler på det andre og så videre.  Så her må det også letes gjennom alt for å finne noe ...

Anonymkode: 5dfb0...d92

• Liker 1
Skrevet

Kjempeflott med digitale meldinger! Da får jeg beskjedene selv om ungene er hos far. Far leser hverken digitale eller papirmeldinger. Han blir sur hvis jeg minner han på ting, så det gjør jeg ikke med mindre det går ut over ungene at han ikke får det med seg. Han glemmer stort sett foreldresamtaler og møter. Jeg sender påminnelser til ungene om turdager etc. To av ungene har ADHD. Er ikke så mye tvil hvem de har det fra. Jeg kunne gjerne vært grei og sendt påminnelser. Det gjorde jeg i starten etter bruddet siden jeg tross alt kjenner han. Men da ble han som sagt sur, så det sluttet jeg med. Jeg passer på at viktige beskjeder kommer frem. Men at læreren atter en gang ser at han ikke møter opp på samtaler og møter er ikke mitt problem.

Anonymkode: 7798f...de9

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye tid tror dere egentlig at lærere, rektor og kontorpersonale egentlig har på å samordne og sende ut felles informasjon, det er forståelig om de bruker det som er enklest slik at de har tid nok til elevene.  

Må nesten si vi er heldige, vi foreldre får kun beskjed gjennom Vigilo- som er plattformen skolen har valgt. Enkelt for meg at den kommer som app, men lærerne kan velge når de sender meldingen at påminnelse om infoen på Vigilo blir sendt også på sms og/eller epost. Lærerne må bruke to trinns innlogging hver gang de bruker det.  

Barna derimot må forholde seg til litt mer, De bruker google classroom, Aunivers og epost.  Ungene har valgt å gi meg tilgang til classroom slik at de kan få litt ekstra påminnelser.  

Mange kan ha enda flere løsninger, men det er forventet av oss å kunne følge med, da fpr man lage egne manuelle huskelapper med henvisninger mår man leser om det er vanskelig.

Mitt poeng er at det er så enkelt å klage når man må gjøre litt innsats.  Både jeg og en av barna mine har faktisk ADHD, og derfor er jeg ekstra nøye med oppfølging, fordi jeg vet at om det ikke gjøres noe med infoen med engang så er den borte.  Man kan ha både adhd og være lat, men man kan også kun være lat….. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leste akkurat innlegg i Aftenposten om at det bes ta hensyn til foreldre med ADHD og dysleksi som ikke klarer å forholde seg til alle digitale beskjeder. Vel, sånn er samfunnet. Ingen leser papirbeskjeder, skal love deg at at skolesekker hadde blitt fylt opp av ark som er sløst bort bort og må kastes.  

Er man nærmest analfabet og ikke kan lese beskjeder fra skolen så burde man revurdert å få tre barn. Beklager, men har da ikke sympati, samfunnet er i dag basert på digital informasjon. 

Mange foreldre leser ingen beskjeder som kommer digitalt, men jeg tror ikke de ville lest papirversjoner heller.  Når yngste gikk på barneskolen fungerte de digitale løsningene dårlig en stund og for å følge opp måtte altså lærerne sørge for at 80 barn fikk med seg ark hjem, og kunne ikke vite hvem som fikk med seg at ark var levert ut.  

Hmm. Glad jeg ikke kjenner slike som deg! Alle har samme rett til info uansett. 

Anonymkode: 86d99...cf2

Skrevet

Kommer da ikke så vanvittig mange beskjeder fra skolen? Vi får fredagsmelding med oppsummering fra uken og ukeplan for neste uke. Så kommer det av og til noe fra skolen med elevundersøkelse eller slike ting. Jeg er en vanvittig distré person, men klarer helt greit å forholde meg til meldingene som kommer. Fra barnehagen kommer det litt sånn her og der, noen dager får vi en melding med hva de har gjort på, så detter det inn en melding om at vi må sjekke skiftetøyet nå som det blir kaldere, og så er det kanskje stille noen dager. 

Det som er av informasjon skriver jeg i kalenderen min eller et notat med en gang. 

Hadde sikkert blitt problemer for folk om skolen og barnehagen holdt seg til en melding i uken, hadde vel blitt for mye informasjon på en gang og vanskelig å luke ut det viktige. 

Anonymkode: 62c29...177

Skrevet

Kommer da ikke så vanvittig mange beskjeder fra skolen? Vi får fredagsmelding med oppsummering fra uken og ukeplan for neste uke. Så kommer det av og til noe fra skolen med elevundersøkelse eller slike ting. Jeg er en vanvittig distré person, men klarer helt greit å forholde meg til meldingene som kommer. Fra barnehagen kommer det litt sånn her og der, noen dager får vi en melding med hva de har gjort på, så detter det inn en melding om at vi må sjekke skiftetøyet nå som det blir kaldere, og så er det kanskje stille noen dager. 

Det som er av informasjon skriver jeg i kalenderen min eller et notat med en gang. 

Hadde sikkert blitt problemer for folk om skolen og barnehagen holdt seg til en melding i uken, hadde vel blitt for mye informasjon på en gang og vanskelig å luke ut det viktige. 

Her er det flere meldinger hver eneste dag…

• Liker 1
Skrevet

Tror du alle barn går på samme skole som dine barn...? Hvor mange meldinger som kommer, vil selvsagt ikke være lik fra skole til skole.. 

• Liker 3
Skrevet

Her er det flere meldinger hver eneste dag…

Her er det også fort mange meldinger hver dag. 

Mye som ikke er relevant for skolen også. Jeg bare halvleser først for å se om det er relevant for oss eller ikke. 

Anonymkode: c3f8c...fc6

Skrevet

Hvis man klarer å være grinete på at man får for mye info om eget barn fra skolen kan man ta seg en bolle. 

• Liker 3
Skrevet
Tomas77 skrev (22 minutter siden):

Hvis man klarer å være grinete på at man får for mye info om eget barn fra skolen kan man ta seg en bolle. 

Kan godt ta meg en bolle, men synes skolen kan være mer koordinert og planlegge infoen bedre. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan godt ta meg en bolle, men synes skolen kan være mer koordinert og planlegge infoen bedre. 

Hvordan skal de få tid til det ??? 

Det finnes ofte ikke tilgang til vikarer, på mine barns skole må både rektor og avdelingsledere inn i undervisningen sim vikarer.   

Venter man med info og samler opp så kommer noen og klager at informasjonen ikke kom i tide. Det er alltid noen som ikke er fornøyd.

Dagens digitale løsninger gjør at skolene faktisk kan se hvilke familier som ikke følger opp.  

Mye informasjon som nå kommer digitalt (informasjon fra kommunen og andre tilbud) kom før på papir. Jeg har sittet i FAU i 6 år på barne/ungdomsskole med nær kontakt med skolens ledelse og selv om folk boikotter digitale løsninger så når informasjonen mange fler enn før. Flere har nevnt permer- at den fylles opp kreves at barnet er på skolen, at lærer husker å gi barn som ikke er på skolen lappene, at barn faktisk legger lappen i mappen (og ikke et annet sted i sekken, krøllet), at foreldre sjekker lappene, at lærerne har tid til å kopiere opp all informasjonen som skal ut. I stedet brukes tiden til å sende beskjed ut digitalt til alle foreldre- samtidig. Det er størst fordel for barna som flytter mellom foreldre, man får beskjed selv om barnet ikke er der.

Ja, digital inkompetanse er et problem, men da må man bare jobbe hardere med det.  Ofte er det kun latskap og uvilje og langt fra diagnose. 

• Liker 3
Skrevet

Er det ikke enklere å tilpasse for syns- og lesevansker digitalt enn på papir? Man kan endre bakgrunnsfarge, skriftstørrelse, få teksten lest opp, kun vise én linje om gangen m.fl. tilrettelegginger. 

Anonymkode: 39f2a...b5a

• Liker 4
Skrevet

Jeg leste den saken og forstår ikke at småbarrnsforeldre ikke gjør opprør. Flesteparten av de sakene det informeres om er jo totalt overkill å få melding om. Og som en ganske riktig skrev i kommentarfeltet så er den sikreste måten å forhindre at folk leser meldingene dine, å sende for mange av dem. Jeg mener, flere hundre meldinger i året, virkelig? Tror vi fikk lapper med info typ et par ganger i året som skolebarn. Og ikke hadde foreldrene mine noen annen måte å komme i direkte kontakt med skolen utenom foreldremøter heller, krise... not. 

Anonymkode: 331e5...f16

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det flommer litt vel over med meldinger.

Vi har 2 apper, en for AKS og 1 for Skolemelding.

Så er det mailer i tillegg.

Alt på Skolemelding kommer på mail hos oss.

Men altså, meldingene sendes litt vel raskt ut - for ofte må de redigeres. «Feil i melding a, b og C. Klasse X trinn 3 skal ikke likevel til den skogen, men til plaskeplassen - så alle må ha med klær.

Men ikke trinn Y, z og 5 - de har med klær tirsdag.»

PLING: «glem det med trinn 5, det er trinn 3 som skal ha banan med, ikke Y. De kan ha pære».

😅

Asså, vi har bare en unge og går i surr. Det må jo plinge psykotisk for de med 3+. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...