AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Fikk påvist skoliose hos fastlege for fire år siden. Fikk beskjed om å ikke ta smertestillende og å gå til fysioterapeut. Fysioterapeut ville ikke ta i meg før jeg fikk målt skjevhetsgraden, men fastlege nektet å henvise til måling fordi hun mente det ikke var nødvendig. Var tilbake hos lege for et år siden fordi jeg i lengre tid hadde hatt mer smerter, og fikk beskjed om at det ikke var noe å gjøre før ryggen er så skeiv at jeg ikke får puste. Har de siste månedene hatt mer og mer vondt. Sover gjerne bare et par timer i løpet av nettene pga. smerter, både fordi jeg ikke får sove fordi det er vondt og fordi jeg våkner av at det gjør vondt. Smertene sitter i hovedsak to steder i ryggen (samme stedene som de store "bøyene" mine er) og de stillingene som demper smertene i det ene punktet, er verre i det andre punktet, så absolutt alle stillinger gjør vondt. Det stråler ned i begge bena, mister plutselig følelsen i det ene benet, må presse ut tisset hver gang jeg er på do. Kontaktet fastlegen for å (forhåpentligvis) få hjelp med det her og fikk time om fem uker. 🥲 Er det noen som har noen lure tips og triks for å holde ut med det her? Kjerringråd, medaljonger.. Alt er velkomment. Begynner å bli temmelig desperat her. Anonymkode: 9f825...1b3 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 Eneste tipset jeg har er å bytte lege. Finn en lege som lytter til deg. Forhåpentligvis står du på venteliste hos noen allerede. Hvis det blir så ille at du ikke klarer å sitte, stå eller ligge i natt så må du kontakte legevakten. Da kan du forhåpentligvis få smertestillende som fungerer. Anonymkode: 75719...421 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #3 Skrevet 23. november 2022 Bestill en Ø- hjelp time så fort legesenteret åpner. At det stråler nedover beina og går utover underlivet er ikke helt bra så dette bør du jo få sjekket opp i. Du må jo også få noe smertestillende Anonymkode: ddeab...4bb 2
Rotemor Skrevet 23. november 2022 #4 Skrevet 23. november 2022 (endret) Hvorfor gikk du ikke til en annen fysioterapeut eller lege?? (Unnskyld, men medaljonger? Ønsker du å bli lurt? Plast eller metall i lomma skal hjelpe liksom🙄? Så desperat trenger du aldri å bli) Endret 23. november 2022 av Rotemor 2
Kaisada Skrevet 23. november 2022 #5 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fikk påvist skoliose hos fastlege for fire år siden. Fikk beskjed om å ikke ta smertestillende og å gå til fysioterapeut. Fysioterapeut ville ikke ta i meg før jeg fikk målt skjevhetsgraden, men fastlege nektet å henvise til måling fordi hun mente det ikke var nødvendig. Var tilbake hos lege for et år siden fordi jeg i lengre tid hadde hatt mer smerter, og fikk beskjed om at det ikke var noe å gjøre før ryggen er så skeiv at jeg ikke får puste. Har de siste månedene hatt mer og mer vondt. Sover gjerne bare et par timer i løpet av nettene pga. smerter, både fordi jeg ikke får sove fordi det er vondt og fordi jeg våkner av at det gjør vondt. Smertene sitter i hovedsak to steder i ryggen (samme stedene som de store "bøyene" mine er) og de stillingene som demper smertene i det ene punktet, er verre i det andre punktet, så absolutt alle stillinger gjør vondt. Det stråler ned i begge bena, mister plutselig følelsen i det ene benet, må presse ut tisset hver gang jeg er på do. Kontaktet fastlegen for å (forhåpentligvis) få hjelp med det her og fikk time om fem uker. 🥲 Er det noen som har noen lure tips og triks for å holde ut med det her? Kjerringråd, medaljonger.. Alt er velkomment. Begynner å bli temmelig desperat her. Anonymkode: 9f825...1b3 Her kan det være nødvendig med en time hos privat spesialist, dessverre. Det kan være verdt det. Sjekk Volvat, Aleris og andre privatlegesentre. Du skal bli tatt på alvor og noe smertestillende trenger du åpenbart. Fastlegen din virker som en fjott. Har du mulighet til å sette deg på liste hos noen andre? 1
Kalevala Skrevet 23. november 2022 #6 Skrevet 23. november 2022 Du må rett og slett bare møte opp hos fastlegen din på morgenen og be om å få en hastetime. For dette haster og legen din har åpenbart ikke forstått alvoret. Det er kjempeviktig at du forteller ikke bare hvor vondt det er, men hva smertene gjør med funksjonsevnen din. Du må fortelle at du nesten ikke sover om natten, at du har problemer med å tisse og at smertene opptar bevisstheten din hele tiden. Masse lykke til! Hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går ❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #7 Skrevet 23. november 2022 Det er kanskje ikke kjerringråd, siden det fremsettes av forskere i en fagfellevurdert og publisert forskningsrapport, men skoliose er de siste årene koblet på D-vitaminmangel, likedan som rakitt og osteomalasi har vært i mange år. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7378343/ Mineralmangel (f.eks. kalsium, magnesium og sink) blir også pekt på som medvirkende årsak, siden dette er mineralene som D-vitamin er avhengig av for å kunne utløse bygging og vedlikehold av skjelettet og skjelettmuskulatur. Dette blir ikke påstått i bare en enkelt studie. Hvis du googler scoliosis vitamin D deficiency, finner du flere vitenskapelige studier som viser det samme. Vitenskapelige studier blir beklageligvis bare publisert på engelsk, men Google Translate hjelper å oversette. Den deformerte ryggraden må du nok leve med, med det er påvist at tilskudd med D-vitamin og mineraler hjelper mot ryggsmerter. Akkurat dette er det faktisk forska mye på og her er det solid vitenskapelig evidens. https://www.google.com/search?q=back+pain+vitamin+d+rct Anonymkode: 8c38a...79a
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #8 Skrevet 23. november 2022 Du må gi beskjed om at du mister følelsen i bena og at det har blitt vanskelig å tisse når du ringer og ber om time. Du skal ikke vente 5 uker med de symptomene du har, du burde egentlig fått en time i dag. Anonymkode: 84240...2da 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #9 Skrevet 23. november 2022 Nedsatt kraft i fot og blærelammelse er "Øyeblikkelig Hjelp"! Her snakker jeg av bitter erfaring. Ring legevakt og legg vekt på disse to symptomene. Du risikerer varige nerveskader hvis du venter. Her kan du faktisk ikke gi deg! Anonymkode: 225d1...dd9 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #10 Skrevet 23. november 2022 Time om 5 uker i verdens beste helsevesen???? Anonymkode: aef1a...75b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå