anonym03 Skrevet 23. november 2022 #1 Skrevet 23. november 2022 Hei! Jeg mistet nylig min morfar og har en hjerteknust mormor som jeg skal være med denne julen. Hun har det veldig tungt og jeg ønsker å gi henne noe veldig spesielt denne julen, har dere noen ideer til hva jeg kan gi eller ta henne med på? Evt en opplevelse eller noe hun kommer til å sette pris på? Vil bare at hun skal ha en julaften der hun kan få noe litt spesielt. Vi bor veldig langt unna hverandre og ser ikke hverandre så ofte, men de neste månedene fremover skal hun bo en del hos meg og jeg skal bli med henne hjemover etterhvert når jobb har roet seg litt. (Er bare 19 år så penger er litt i veien, men er villig til å bruke en del på henne da jeg har så ekstremt lyst til å gi henne noe fint) 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #2 Skrevet 23. november 2022 anonym03 skrev (7 minutter siden): Hei! Jeg mistet nylig min morfar og har en hjerteknust mormor som jeg skal være med denne julen. Hun har det veldig tungt og jeg ønsker å gi henne noe veldig spesielt denne julen, har dere noen ideer til hva jeg kan gi eller ta henne med på? Evt en opplevelse eller noe hun kommer til å sette pris på? Vil bare at hun skal ha en julaften der hun kan få noe litt spesielt. Vi bor veldig langt unna hverandre og ser ikke hverandre så ofte, men de neste månedene fremover skal hun bo en del hos meg og jeg skal bli med henne hjemover etterhvert når jobb har roet seg litt. (Er bare 19 år så penger er litt i veien, men er villig til å bruke en del på henne da jeg har så ekstremt lyst til å gi henne noe fint) Hva er hennes hobbier og interesser? Kunne du kjøpt spa eller fotpleie, eller et gavekort på kurs? Anonymkode: caf83...413
anonym03 Skrevet 23. november 2022 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er hennes hobbier og interesser? Kunne du kjøpt spa eller fotpleie, eller et gavekort på kurs? Anonymkode: caf83...413 Hun har ikke akkurat en hobby eller en spesiell interesse for noe, men hun hadde nok satt veldig pris på spa tror jeg, eller noe som kunne fått henne til å slappe av litt 😁
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #4 Skrevet 23. november 2022 Det du kan gi som vil hjelpe henne mest er tiden din, omtanken din. Hjelpe til med alt det praktiske , kontake familie og venner, kanskje overtale noen til å besøke henne? Ha en storfamile jul? Anonymkode: 5c3a4...d7d 1 4 1
Maskinfører Skrevet 23. november 2022 #5 Skrevet 23. november 2022 Da burde du spandere ett spa får mye pepper her pga jeg legger meg oppi ting dessverre så gikk min bestemor bort 15 år før jeg ble født så vet ikke men spa høres jo fint ut spa og en god vin ?
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #6 Skrevet 23. november 2022 Hva med å se om det er en kirkekonsert/julekonsert dere kan gå på? Bak julekaker sammen og snakk om gode minner? Men sorg er litt vanskelig, for hvordan en ide slår ut handler mye om hvor mormoren din er i sin sorgreaksjon. Så vær forberedt på at det kan bli hit-and-miss? Om hun ikke er mentalt klar for å snakke om fortid og minner, så kan det bare velte opp sorgen. Kanskje klarer hun ikke tanken på å dra ut og være rundt folk som er juleglade nå - eller kanskje er det nettopp akkurat det hun trenger. Anonymkode: 6b8cd...135 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #7 Skrevet 23. november 2022 Hva med å gjøre noe som de brukte å gjøre sammen i førjulstiden? Mest sannsynlig så han på tv mens hun vasket og ryddet, men kanskje så de en spesiell julefilm sammen hvert år som dere nå kan se sammen? Ta henne med på julemarked, bak kaker sammen, hjelp henne med rundvasken når dere drar til henne. Noen synes det er vanskelig å bo hjemme etter at sin bedre halvdel dør, kanskje hjelp henne med å gjøre små endringer som fornyer huset litt? Mal vegger, nye gardiner og puter? Har sett folk (TikTok) lage pledd av bestefars flanellskjorter, litt usikker på hva jeg synes om dette men.. tanken er jo god da. Anonymkode: 74358...379 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #8 Skrevet 23. november 2022 Album, eller foto i rammer med bilder. Gav det i lignende situasjon og det var satt veldig stor pris på. Anonymkode: 576fe...345 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #9 Skrevet 23. november 2022 anonym03 skrev (9 timer siden): Hei! Jeg mistet nylig min morfar og har en hjerteknust mormor som jeg skal være med denne julen. Hun har det veldig tungt og jeg ønsker å gi henne noe veldig spesielt denne julen, har dere noen ideer til hva jeg kan gi eller ta henne med på? Evt en opplevelse eller noe hun kommer til å sette pris på? Vil bare at hun skal ha en julaften der hun kan få noe litt spesielt. Vi bor veldig langt unna hverandre og ser ikke hverandre så ofte, men de neste månedene fremover skal hun bo en del hos meg og jeg skal bli med henne hjemover etterhvert når jobb har roet seg litt. (Er bare 19 år så penger er litt i veien, men er villig til å bruke en del på henne da jeg har så ekstremt lyst til å gi henne noe fint) Hva med gavekort hos et reiseselskap eller flyselskap? 😊. Spa-opphold? Hvis dere bor på Østlandet så er Farrisbad i Larvik veldig fint og har veldig greie priser uten overnatting. Men du, hvorfor skal som 19-åring bo med mormoren din? Hvor er resten av familien oppi alt dette? Har du ikke skole eller jobb? Anonymkode: 7c72a...353 1
Vera Skrevet 23. november 2022 #10 Skrevet 23. november 2022 Jeg tror din mormor setter mer pris på samværet med deg enn gaver. Ta henne med på gåtur (om hun har helse til det selvsagt) hvor dere får tid til å snakke sammen, og hvor hun får anledning til å fortelle hvordan hun har det. Spa er veldig dyrt - har du penger til å klare deg selv etter julen om du gir henne det? Hva med hjemmespa? Jeg tror det de aller fleste eldre mennesker savner - er å ha tid sammen med familien sin. Slik hun skal få med deg nå ❤️❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #11 Skrevet 23. november 2022 Maskinfører skrev (8 timer siden): Da burde du spandere ett spa får mye pepper her pga jeg legger meg oppi ting dessverre så gikk min bestemor bort 15 år før jeg ble født så vet ikke men spa høres jo fint ut spa og en god vin ? Vi i familien gir spa til farmor i år, og jeg (eldste barnebarn) skal bli med. Blir uten overnatting, i en ukedag - da får vi boltre oss uten masse folk rundt. Er faktisk ikke så dyrt med inngang og et måltid på spa, men kommer an på hvor du drar. Farris bad har en veldig grei ordning uten overnatting, samme med Kragerø Resort. Anonymkode: 7c72a...353 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #12 Skrevet 23. november 2022 Vera skrev (19 minutter siden): Jeg tror din mormor setter mer pris på samværet med deg enn gaver. Ta henne med på gåtur (om hun har helse til det selvsagt) hvor dere får tid til å snakke sammen, og hvor hun får anledning til å fortelle hvordan hun har det. Spa er veldig dyrt - har du penger til å klare deg selv etter julen om du gir henne det? Hva med hjemmespa? Jeg tror det de aller fleste eldre mennesker savner - er å ha tid sammen med familien sin. Slik hun skal få med deg nå ❤️❤️ Jeg er enig i den. I sorg er det lite materielt som har betydning. Gi henne din tid, tid til snakke, tid til å gråte, tid til å være stille sammen. Tenn et lys og bare vær der, det er verdt mer enn gaver.. Anonymkode: ce47c...efb 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #13 Skrevet 23. november 2022 Gode forslag med en opplevelse (kino, teater, restaurant) sammen med deg. Hvis du ønsker å gi en liten gave, er det veldig koselig å gi f.eks. Juletrepynt som er en fotoramme. Da kan du sette inn bilde av morfar før du gir gaven. Mener Rosendahl har noen fine. Anonymkode: 164b7...050 1
anonym03 Skrevet 23. november 2022 Forfatter #14 Skrevet 23. november 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva med gavekort hos et reiseselskap eller flyselskap? 😊. Spa-opphold? Hvis dere bor på Østlandet så er Farrisbad i Larvik veldig fint og har veldig greie priser uten overnatting. Men du, hvorfor skal som 19-åring bo med mormoren din? Hvor er resten av familien oppi alt dette? Har du ikke skole eller jobb? Anonymkode: 7c72a...353 Hei, grunnen til at jeg skal bo hos henne er fordi jeg har friår og mulighet til å ta fri fra jobb når jeg vil siden jeg er vikar i barnehager :). Mamma og mange andre i familien har passet på henne og vært hos henne en del, men nå må mamma tilbake på jobb da hun ikke har hjemmekontor mer og tanken på at mormor er alene liker jeg ikke. Har selv bestemt meg for å reise dit en stund😊
AnonymousBruker Skrevet 23. november 2022 #15 Skrevet 23. november 2022 Nye materielle ting som gaver vil ikke ha stor betydning i en sorgprosess, fordi det er heller tankene, omsorgen og tiden etterpå som er avgjørende. Ikke stress med penger, men fokuser på være der for henne, og om du ønsker å kjøpe noe, så spør henne da vel.🥰 1
MissMaryan Skrevet 23. november 2022 #16 Skrevet 23. november 2022 Det min mormor hadde likt, var å dele av sin kunnskap og sine tradisjoner. Det trenger ikke å koste så mye heller. Strikker hun? Kjøp garn og be henne lære deg å strikke sokker. Baker hun? Be om å få juleoppskriftene hennes, og bak sammen med henne. Kan hun sy kjøttrull, bake lefser eller lage fiskekaker fra bunnen? Be henne lære deg det. Da får hun tankene over på noe annet, hun føler seg nyttig og dere bruker tid sammen. Og tenk de minnene dere sitter igjen med etterpå ❤️
Rumle Skrevet 23. november 2022 #17 Skrevet 23. november 2022 Så fin du er som tenker på dette ❤️ Som mange har skrevet før, tiden din og at du er tilstede, lytter og viser omsorg er det aller beste du kan gi henne. Ta henne med ut på rusletur hvis hun føler for det, prat om morfar og bare vær sammen og gjør dagligdagse ting. Ingenting betyr mer enn å ha noen å dele tanker og tid med når man er midt i sorgen ❤️ Et annet tips kan være å lage en bok som du fyller opp med fine minner du har av morfaren din og ting dere alle har gjort sammen som har betydd mye for deg, sett inn bilder og kanskje noen passende dikt (du finner masse på nett).
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #18 Skrevet 23. november 2022 Omsorg og kjærlighet, bli lyttet til, snakke om hyggelige minner om morfar, en krukke med lapper med gode ord. Anonymkode: be80c...c3d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2022 #19 Skrevet 23. november 2022 Om ikke hun er god på data kan du jo gi henne datakurs for pensjonister eller lære henne opp selv? Epost og sosiale medier kan hjelpe henne å knytte tettere bånd til de rundt seg. Kanskje hun ikke føler seg så ensom. Anonymkode: 3611e...695
RockyRose Skrevet 24. november 2022 #20 Skrevet 24. november 2022 Eg er veldig glad i julepynt. Kva med julekule med bilete av kyrkja der dei gifta seg? Eller sånn julekule som ein ristar med eit bilete av dei inni, eller liknande? Viktigaste du kan gje er tid og merksemd, og det ser ut til at du allereie er flink på ❤️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå